Tråden för oss äggdonatorer Nr 4
Hej! Jag är lite nyfiken på hur många av oss donatorer som berättar att man donerat för sin omgivning (partner, föräldrar, vänner)? Hur har ni gjort? Jag hade tänkt berätta det för min mamma från början men sedan har det inte direkt känts som något bra tillfälle och tillslut har det blivit att jag nog inte kommer säga det alls, eller "kanske om några år". Samma sak med min bästa vän som jag tänkt berätta det för, kändes aldrig som det blev ett bra tillfälle och så är hon ganska blyg av sig om allt som gäller fortplantning. Så den enda som vet om något är min pojkvän men han har valt att hålla sig neutral och har ingen vidare lust att diskutera det medan jag gärna vill prata med någon om det och jämföra upplevelser.
Jag gjorde mitt äggplock idag och undrar hur länge man ska vänta med sex efteråt, de glömde nämna det för mig och jag glömde fråga?
Just nu känner jag mig verkligen punkterad inuti. Såg att några skrivit sina berättelser om plockningen och jag kan nämna min version. Barnmorskan hade berättat innan att någon kommer sitta med mig hela tiden och att jag kan säga till när som helst om jag vill avbryta och vila lite eller om jag vill ha lustgas eller så om det blir för jobbigt. Jag tänkte att det hade nog bara hänt i ett fåtal fall och att hon överdrev lite hur smärtsamt det kunde bli så man snarare skulle känna sig lättad än besviken på smärtnivån. Jag hade 21 äggblåsor så det tog över 20min att suga ut alla och jag antar att alla inkluderade ägg eftersom hon som tittade i mikroskopet hade "tappat räkningen på hur många det var".
Först tog de högra äggstocken som jag skulle ha 13 i enligt ultraljudet och det gjorde väldigt ont. Även fast jag fått lugnande och smärtstillande var det nästan så jag började gråta och då tycker jag inte direkt att jag är känslig för smärta i vanliga fall utan snarare irriterar mig på folk som gnäller för ingenting. Kom på mig själv med att jag spände benen så att jag flyttades bakåt som för att komma bort från nålen. Till den vänstra fick jag ännu mera smärtstillande vilket var bra, jag kände inte lika mycket längre även om det också var väldigt jobbigt och smärtsamt. Sköterskan bredvid mig var duktig på att distrahera mig också så jag kunde prata om annat.
Stannade 1.5 timmar och vilade efteråt och har fortfarande en dov smärta (kl 16, lämnade äggen runt kl 9) som känns mer när jag står upp, vrider mig eller sätter mig ner då det känns som en strålande smärta uppåt. Jag vill absolut inte avskräcka någon och donerar gärna igen men tycker det kan vara bra att läsa andra versioner också så man är beredd på att det kan bli lite jobbigare än man förväntar sig. Dock verkar det inte så vanligt att det gör så ont som jag hade eftersom både hon före och hon efter mig verkade oförskämt pigga och glada efteråt och inte tyckte det var så farligt.
Nåt som var lite konstigt var hur lågt min puls gick ner. För några år sedan när jag var mer vältränad låg den på ca 55slag/min och nu skulle jag gissa på ungefär 60. Efter plockningen fick jag övervaka den själv och den låg på ca 47 i en halvtimma, jag var tvungen att känna efter själv för att se att det verkligen var så lågt. En gång trodde jag att jag var på väg att dö eftersom den gick upp till 60, gick ner till 50-49-47-45-44-43 men det var ingen fara som tur var, den skuttade upp igen :)