• Firenze

Ni som var 19-20 när ni fick barn, hur gick det?

Jag är 19 år och längtar så otroligt mycket efter barn sen ett missfall för 7 månader sen. Den gången var det oplanerat. Jag skulle vilja ha råd från er som var i min ålder när ni blev gravida.
    Har ni hållt ihop?
    Har ni många vänner kvar?
    Hur klarar ni det ekonomiskt?
    Finns det något ni ångrar att ni inte gjorde innan ni skaffade barn?
    Saknar ni något från tiden innan?
    Blir förhållandet bättre eller sämre?
    Rekommenderar ni att skaffa barn i den åldern till någon annan?

• Svar på tråden Ni som var 19-20 när ni fick barn, hur gick det?
  • Busan87

Jag fyllde 20 år i November 07 och fick en liten son i Augusti 07.
    Jag har vart tillsammans med min man i 4 år och vi har vart gifta i 2 år nu.
    Våran son är ju snart 7 månader inte så mycket om du undrar om vi fortfarande håller ihop.
    Men vi har inte ens en tanke på att gå skilda vägar,aldrig!
    Jag kände att jag ville få en utbildning ha ett bra förhållande och lägenhet och ekonomi och sedan skaffa barn.
    Har några kompisar men de är inte att ja förlorat någon, tvärtemot så har ja fått mer kompisar sen ja fick barn.
    Ekonomin klarar vi fin fint.
    De nog olika hur de blir i förhållandet men ja tycker att våra band stärkts nu när vi har barn och känner att vi blivit starkare.

• Carinamamma84
    Firenze skrev 2008-02-26 13:39:02 följande:
    Jag är 19 år och längtar så otroligt mycket efter barn sen ett missfall för 7 månader sen. Den gången var det oplanerat. Jag skulle vilja ha råd från er som var i min ålder när ni blev gravida. Har ni hållt ihop? Har ni många vänner kvar?Hur klarar ni det ekonomiskt?Finns det något ni ångrar att ni inte gjorde innan ni skaffade barn?Saknar ni något från tiden innan?Blir förhållandet bättre eller sämre?Rekommenderar ni att skaffa barn i den åldern till någon annan?
    Jag var 20 när jag fick min dotter 05 hon är en stor tjej nu o är 2½år gammal :D
    Jag hade det jobbigt jag var hemlös o ingen att prata med typ min föräldrar fanns inte dära för mig dom vill att jag skulle göra abort.
    Hade ingen pappa till barnet :(
    Men allt gick bra sen fick flytta i hopp med exet o nu har vi varit tillsammans i 6år och han är ''pappa'' till henne men så underbar.
    Är gravid o är i Vecka 18 o ska få bebisen 4 augusti.
    Lycka till du kommer att klara dig det gör vi unga föräldrar tro mig vi kan det hehe kram
  • Carinamamma84
    Firenze skrev 2008-02-26 13:39:02 följande:
    Jag är 19 år och längtar så otroligt mycket efter barn sen ett missfall för 7 månader sen. Den gången var det oplanerat. Jag skulle vilja ha råd från er som var i min ålder när ni blev gravida. Har ni hållt ihop? Har ni många vänner kvar?Hur klarar ni det ekonomiskt?Finns det något ni ångrar att ni inte gjorde innan ni skaffade barn?Saknar ni något från tiden innan?Blir förhållandet bättre eller sämre?Rekommenderar ni att skaffa barn i den åldern till någon annan?
    Jag var 20 när jag fick min dotter 05 hon är en stor tjej nu o är 2½år gammal :D
    Jag hade det jobbigt jag var hemlös o ingen att prata med typ min föräldrar fanns inte dära för mig dom vill att jag skulle göra abort.
    Hade ingen pappa till barnet :(
    Men allt gick bra sen fick flytta i hopp med exet o nu har vi varit tillsammans i 6år och han är ''pappa'' till henne men så underbar.
    Är gravid o är i Vecka 18 o ska få bebisen 4 augusti.
    Lycka till du kommer att klara dig det gör vi unga föräldrar tro mig vi kan det hehe kram
  • medow

Hej .

Jag var 19 när jag fick min äldsta dotter och NEJ vi är ej tillsammans nu .
    Hon blir 19 år i år och ja det gick jätte bra .
    Kämpigt och vist försvann det många kompisar men man får nya med på vägen .
    Effter dottern var född så höll vi i hop i 2 år sedan separerade vi.
    Ganska vanligt bland unga och små barns föräldrar.

• nenne40

Jag var precis fyllda 21 år då jag fick min son. Så jag var inte riktigt i den åldern du nämnde, men det kanske är ok att skriver lite ändå

Idag är han 18 år gammal (och brorsan är 16 år)... Duktiga, ambitiösa och skötsamma killar som båda går i gymnasiet. De är stolta över sin 39-åriga "unga" mamma...  Vi kan prata om allt och det känns fantastiskt att ha en sån relation med sina barn!

Tyvärr lever vi föräldrar inte tillsammans längre, vi höll ihop tills killarna var 1 och 3 år. Men är än idag goda vänner och kan umgås med varann. Och tycker det är riktigt trevligt! Vi skildes som vänner och har fortsatt som det.

Ekonomiskt har det varit ok, men inget överflöd. Men det enda jag känner att jag försakade var att resa, annars har jag gjort allt jag velat (jobbat med det jag velat, pluggat det jag velat, eget företag osv)

Och så tror jag att man skaffar barn när man själv är redo och livet säger att det är dags Om man är 19 år eller 40 år spelar nog ingen större roll. Utan man ska följa sitt hjärta

Lycka till!

• LillaÄrtan

Jag var 20 när ena dottern föddes och nyss fyllda 22 när andra dottern föddes.
    Har gått kanonbra!
    Är arbetsös, men när jag inte är mammaledig så är jag springvikarie inom vården så det finns ju jobb alltid. Har bra föräldrapenning då jag jobbade upp den innan dottern föddes...
    Sambon har ett bra jobb och är anställd på min fars företag.

Man känner ju själv är man är redo!
    Båda mina döttrar har varit oplanerade men välkommna!

-Sofie, mamma till två Underbara töser, Julie 051215 & Klara 071022-
  • dunkudde

Jag var 19 när jag blev gravid men hann fylla 20år fem dagar innan dotter föddes hennes pappa skulle fylla 19år månaden efter.
    Jag & min sambo (pappan) hade varit tillsammans 4 år den dagen hon föddes, en härlig present.
    *Har ni hållt ihop? Ja vi är fortfarande tillsammans & är inne på 6e året tillsammans nu. Lika kära fortfarande!
    *Har ni många vänner kvar? Ja en del har man glidit ifrån men har en del nya som har barn.
    *Hur klarar ni det ekonomiskt?Sambon har fast jobb & jag är timanställd undersköterska.
    *Finns det något ni ångrar att ni inte gjorde innan ni skaffade barn?Nä inte vad jag kan komma på nu.
    *Saknar ni något från tiden innan?Nä
    *Blir förhållandet bättre eller sämre?Har inte märkt någon stor skillnad däremot får man mkt glädje.
    *Rekommenderar ni att skaffa barn i den åldern till någon annan?
    Om man är mogen till det & beroende på hur livet ser ut.
    Handlar inte om åldern , rekomenderar utbildning & helst jobb.

• AngelicaF

Jag är 21, har en dotter på 1,5 år, jag var alltså 19 när jag blev gravid och 20 när hon kom

Har ni hållt ihop?
    Vi gjorde slut när hon var 4 månader men blev tillsammans igen, sen tog det slut igen när hon var 11 månader, men nu är vi tillsammans igen, men bor på varsitt håll och det fungerar bättre.

Har ni många vänner kvar?
    Nja, har typ två riktiga vänner kvar, men har träffat massor av underbara människor som jag numera umgås med och dem har också barn.

Hur klarar ni det ekonomiskt?
    Hade inget jobb när jag blev gravid, hade dock jobbat innan, så jag fick hög föräldrapennning först och klarade mig, när dottern var 10 månader började jag jobba som personlig assistent och har numera fast jobb sen sep -07.

Finns det något ni ångrar att ni inte gjorde innan ni skaffade barn?
    Nja, att jag inte reste mer kanske, har bara varit i Polen, Finlans, Danmark och Tyskland Ska på kryssning nästa månad utan barn

Saknar ni något från tiden innan?
    Tuttarna, dem är mer "hängiga" nu

Blir förhållandet bättre eller sämre?
    Nja, vi har det som vi hade innan,men det blir långsamt bättre.

Rekommenderar ni att skaffa barn i den åldern till någon annan?
    Rekommenderar? Man känner väl själv när man är mogen för att skaffa barn!

• Maria med 3

Jag var 19 när jag fick första barnet. Hon blev 18 nyss. Jag och hennes pappa är inte tillsammans (skiljde oss när hon var 9 år ungefär). Det har gått både upp och ner, men mest upp sen skilsmässan. Tyvärr har hon dålig kontakt med sin pappa (trots att han bor 200 m härifrån). Han prioriterar sin nya sambo med hennes barn istället för sina egna barn (för 3:e gången sen vi skiljdes) så hon och hennes lillebror verkar rätt less på sin pappa just nu.

Kompisar kan jag nog inte säga att jag har nån kvar sen den tiden.

Jag hade gärna bott utomlands nåt år och jobbat som aupair. Det var min plan när jag träffade hennes pappa.

• Valkyriah

Fyllde 20 2 månader efter sonens födelse.Nu är han 2 år.
    Jag och hans pappa har snart varit tillsammans i 7 år.
    De vänner som jag vill ha kvar är kvar

Ekonomiskt klarar vi det bra.Sambon arbetar och får ut en hyfsad bra lön.Jag hade en relativt bra föräldrapenning eftersom jag hann arbeta innan sonen föddes.Han har precis börjat på dagisoch jag ska arbeta som vikarie i ett halvår på samma förskola som jag arbetade på innan.sen ska jag plugga psykologi.

Nej,finns inget jag direkt ångrar,finns inget ma ninte kan göra även fast man har barn.Får bara planera lite extra.Något som man kanske ka sakna är väl isåfall att kunna vara spontan och sovmorgonar

Vårt förhållande har varken blivit sämre eller bättre,för oss är det viktigt att inte glömma bort att vi även är man och kvinna.Inte bara mamma och pappa.

Jag tycker att så länge man har ett tryggt och sunt förhållande till sin partner,bostad,egen ekonomi och framförallt att man känner sig redo för det ansvar det faktiskt är att vara förälder så är det bara att tuta och köra

Innerst inne är vi alla hårdrockare
Svar på tråden Ni som var 19-20 när ni fick barn, hur gick det?