• brokig

Hur lång restid enkel resa är rimlig till jobbet?

Avstånd säger ju ingenting egentligen då det helt beror på vilka kommunikationer som finns. Hur lång restid kan ni tänka er att ha till jobbet från hemmet enkel resa förutsatt att ni jobbar heltid och reser till och från jobbet 5 dagar i veckan.

Är det skillnad om ni har barn eller inte respektive om ni är ensamstående eller inte?

• Svar på tråden Hur lång restid enkel resa är rimlig till jobbet?
  • Omorfia

I Stockholm så är det normalt med runt en timmes resväg till jobbet så det skulle jag acceptera. Nu har jag flyttat till en mindre ort där jobbet ligger på promenadavstånd (20 min) och det tycker jag är lyxigt

• Maria V

Jag bor på landet och är helt beroende av bilen. Är just nu mammaledig men jobbar ibland. Det tar ca 20 minuter att åka till jobbet. Men det är lagom tycker jag. När man måste åka upp mot 45 minuter 1 timme så tycker jag att det blir för långt.

• lurv

Enligt AF så ska man ju vara beredd att ta jobb inom hela länet. Skulle jag vara tvungen att ta ett jobb i Västervik som ligger drygt 17 mil från mej så får jag ca 4 timmars resväg enkel resa. Detta eftersom jag inte har körkort utan är tvungen att åka kommunalt. Detta är alltså rimlig restid enligt AF men inte enligt mej! Personligen så går min maxgräns vid 1½ timme enkel resa.

• brokig

Jag tycker också att det beror på hur man kan resa. Jag cyklade förut 13 km om dagen, ca 1 timme per dag alltså, men då fick jag å andra sidan bra motion som gjorde att jag inte behövde träna lika mycket konditionsträning på fritiden. Tågresor där man kan sticka, läsa eller sova kan ju också vara givande. Jag skulle nog ha svårare att skumpa runt på en buss i flera timmar om dagen eftersom det gör mig åksjuk. Om man måste byta buss/tåg flera gånger under resan känns det också enerverande. Att köra bil är också svårt att kombinera med andra aktiviteter. Blir väl några ljudböcker i veckan då.

Om restiden bara är dödtid så bör den för min del vara max 30-45 min enkel resa. Kan jag däremot ha värdefull tid för mig själv med avkoppling och tidningen så är det inte så hemskt med längre resväg än så.

• Syss Inha

30 minuter enkel väg är smärtgränsen för mig, iaf med det jobb jag har nu.
    Har kört 12-timmarspass i 7 år och att lägga körtid utöver det gör att jobbdagarna blir låååånga och fritiden ÄNNU kortare...

• klocka

Jag har en kollega som pendlar 2 timmar 15 minuter varje dag i varje riktning, bortsett från en dag i veckan då han jobbar hemifrån. Jag skulle aldrig göra det, mitt liv är värt mer än så, då flyttar jag hellre.

• Myrina

För mig tar resorna 1 1/2 h kollektivt eller 1 h med bil från dörr till dörr- enkel väg. Men det är värt det, jag älskar mitt jobb och har relativt fria arbetstider. Kan också jobba hemma om jag behöver.

• LyNxQ

På mitt jobb ska jag vara beredd att åka 1,5 timmes resväg från kontoret. Jag jobbar på ett bemanningsföretag och har 45 min resväg till kontoret, så totalt kan jag behöva åka mer än 2 timmar enkel väg!
    (fast dagis öppnar först 06,15 så jag vet inte hur det skulle funka i praktiken)

• Myrina

Kan tillägga att jag inte skulle acceptera mer än 30 minuters pendling om jag inte hade flexibla arbetstider eller ofta var tvungen att vara på plats ett visst klockslag på morgonen. Nu händer det extremt sällan att jag MÅSTE vara på jobbet tidigare än 9.

Svar på tråden Hur lång restid enkel resa är rimlig till jobbet?