Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Thin Lizzy

Blöder när jag ammar

Min ena bröstvårta är sårig och sprucken. Jag använder amningsnapp och det verkade vara på väg att bli bra.
    Nyss när jag ammade blödde det. Det rann blod ur munngipan på min son, såg så himla obehagligt ut. Jag fortsatte amma trots det, det gjorde inte så ont och blodet försvann, det var bara mjölk på slutet när jag tittade.
    Igår var det lite blod i min sons kräks, det var ljusrosa.
    Är det farligt för honom att få i sig lite av mitt blod? Vad händer om jag slutar ge honom från det ömma bröstet?
    Snälla, håller på att få panik. Det kändes så äckligt när det rann blod ur hans lilla mun.

• Svar på tråden Blöder när jag ammar
  • ultimma

nä jag tror inte att det är nån fara, använder du nån salva till brösvårtan?

• En glad tjej

Det är inte farligt att de får blod i sig, jag var med om samma sak med båda mina barn. Du bör fortsätta ge honom från det ömma bröstet, om du inte kan amma så kanske du kan pumpa ut mjölk?

• ostbågen

Det låter som om du blödr mycket från bröstet kan du inte pumpa ur det bröstet så att det får läka ut och och amma det andra så länge?

• Thin Lizzy

Det har bara blött mycket en gång och lite någon annan då jag sett det efteråt i nappen och på hans kräks.
    Oftast gör det bara ont precis i början, så jag håller ut och låter honom suga.
    Blir han mätt om jag bara ger honom från ett bröst? Jag har inte testat att pumpa ur, är det svårt?
    Ska till Apoteket senare och köpa salva.
    Usch, detta är så jobbigt och jag har inte fått någon bra kontakt med disktrikssköterskan, så jag har ingen att prata med. De håller på att organisera om här, så jag har fått ringa och ringa och jaga för att få tag på dem och komma och väga. Hembesöket bokade vi in till på fredag. Det kändes så skumt att inte ha tid att prata ordentligt första gången jag träffade henne, bara väga och sen gå igen.

• Melly

Det är inte farligt för din bebis att få i sig lite blod med mjölken. Men att om du har sår som blöder så är det nog som så att din bebis tar fel tag. Ring och snacka med dom på Amningshjälpen dom kan ge råd om hur du kan göra för att få bättre tag. Dom har en hemsida som är www.amningshjalpen.se och numret som man kan ringa för att få snacka med en hjälpmamma är 013-424 94. Man kan ringa alla dagar mellan 8 och 22

Eller oxå så kan du ta och ringa till en amningsmottagning det finns för det mesta en sån på sjukhuset.

• Chotte

Ett tips är att smörja med olivolja mellan amningarna. Det gjorde jag och det hjälpte i kombination m amningsnapp. Du behöver inte skölja bort oljan när du ska amma vilket är en stor fördel.

• Chotte

Och nu svär jag lite i kyrkan, men om det gör outhärdligt ont kan du ju strängt taget ge lite ersättning ett par matningar så att bröstvårtorna får läka. Det var det som räddade mig i början av amningen.

• Helene m Olivia o Sigrid
    Chotte skrev 2008-02-26 16:30:11 följande:
    Och nu svär jag lite i kyrkan, men om det gör outhärdligt ont kan du ju strängt taget ge lite ersättning ett par matningar så att bröstvårtorna får läka. Det var det som räddade mig i början av amningen.
    Fast det är ju onekligen bättre att åtgärda problemet än att bara komma med en tillfällig lösning!
    Beror såren på att bäbisen suger fel måste man ju åtgärna taget. Ger man ersättning (och dessutom i flaska) kan det bara förvärra situationen ytterligare. 
    ♥ Olivia 031017 ♥ Sigrid 051003 ♥ Bäbis 080805 ♥
  • Chotte

Det jag menar är att man låter bröstvårtorna läka lite innan man ger sig på det igen, för trots att bebisen lär sig suga rätt gör det ju fortfarande fruktansvärt ont om man har öppna sår på bröstvårtorna. Min dotter lärde sig suga räät efter några dagar trots flaska och då hade mina bröstvårtor fått chansen att läka. Är inte så säker på om jag hade fortsatt med amning om jag inte fått den chansen.

• bf79

När min äldsta var liten fick jag tipset att innan och efter bebisen ätit smörja in bröstvårtan med ngn droppe bröstmjölk och det fungerade faktiskt super med båda mina pojkar. Visst kunde jag ha såriga bröstvårtor men de läkte alltid snabbt med denna metod.

• AW76

Jag hade såriga bröstvårtor i 2 veckor och det var en pina att amma! Min bvc-sköterska rekommenderade då salvan Bepanthen och den var kanon! Såren försvann på några dagar.

Nu är dottern 3 veckor och amningen börjar äntligen fungera.

• Helene m Olivia o Sigrid
    Chotte skrev 2008-02-27 10:44:02 följande:
    Det jag menar är att man låter bröstvårtorna läka lite innan man ger sig på det igen, för trots att bebisen lär sig suga rätt gör det ju fortfarande fruktansvärt ont om man har öppna sår på bröstvårtorna. Min dotter lärde sig suga räät efter några dagar trots flaska och då hade mina bröstvårtor fått chansen att läka. Är inte så säker på om jag hade fortsatt med amning om jag inte fått den chansen.
    Fast om bäbisen får flaska finns ju risken att den aldrig lär sig att suga rätt!
    Och tar bäbisen ett bra tag så ska det inte göra ont även om man har såriga bröstvårtor, visst känns det just i början av amningen men inte efter en liten stund. (jo jag HAR haft såriga bröstvårtor!!)
    Har man väldiga problem är det ju bättre att man använder amningsnapp under någon dag tills såren känns lite bättre.
    Grejen är ju att all ersättning KAN göra skada i magen och tarmarna (och för taget och mjölkproduktionen) och KAN man undvika det så BÖR man!
    ♥ Olivia 031017 ♥ Sigrid 051003 ♥ Bäbis 080805 ♥
  • Thin Lizzy

Har testat lite utan amningsnappen nu igen. Plutten får tag och suger bra ibland, men oftast släpper han efter bara ett par tag, börjar rota och "picka" på bröstet och suga på sin hand istället. Jag fattar inte varför han slutar suga? Om jag håller hårt om huvudet så han inte kan spotta ut vårtan (så gjorde de på BB) ökar chansen att han börjar suga ordentligt, men det känns svårt. Efter en stund blir han ju så hungrig och ledsen. Då bär det mig emot att fortsätta försöka istället för att ta fram amningsnappen som gör honom nöjd direkt.

• WimZy

Jag använder amningsnapp och efteråt smörjer jag med Bepanthen.

• ostbågen

Jag hade jättesåriga bröstvårtor i början för att hon inte sög rätt. Det var verkligen en pins som små rakblad. Min hjälp blev till sist amningsnapp men även ersättning till och från på flaska. Min lilla hade inga problem att ta bröstet igen efter flaskan. Jag tycker det är så mycket skrämselsnack om sånt. Jag hade plastnappen ica 2 veckor brösten var helt läkta när hon fick dem igen och då varvade jag napp och utan ett tag så att brösten sakta vande sig. Hon suger utan napp och helt utan ersättning idag. Hade jag inte tagit till dessa hjälpmedel hade jag inte ammat idag. Så kör på nappen du tills duläker är mitt råd.

• ostbågen

Förresten tar hon fortafarande fel tag om bröstet 8 veckor senare men det är helt ok, för nu har brösten vant sig och är tåligare så det gör inte ont längre.

Svar på tråden Blöder när jag ammar