• Anonym (Mitt i....)

Interimistiskt belust om boendet,vad händer nu?!

Min sambo kontaktade under hösten 2007 ett juridiskt ombud för att frambringa en stämning gentemot hans ex.Stämningsansökan avsedde då det stadigvarande boendet för deras gemensamma dotter.
    Vi har nu i dagarna iallafall fått ta del av det beslut som tingsrätten efter den första muntliga sittningen beslutat. Vi, jag och min sambo blev då tilldelade det intermistiska boendet för dottern tills dess rätten enas i ett slutgiltigt beslut.
    Min fråga är dock om det intermistiska beslutet kan överklagas och då ändras till moderns fördel?
    Hur ofta blir det så i så fall?Har vi oddsen på vår sida?
    Varken modern eller faderns bedömdes vara olämpliga vårdnadshavare dock föll det för moderns del platt till marken då hon under en tid i höstas umgängesvägrat fadern pga utav att hon då tagit del utav stämningsansökan och i med den kände sig oerhört kränkt.I övrigt finns inget anmärka på någon utav föräldrarna.

Vore oerhört tacksam för svar!!!!

• Svar på tråden Interimistiskt belust om boendet,vad händer nu?!
  • Anonym

Ja, beslutet kan överklagas inom 15 dagar.

• Anonym

I 20§ 6 kap FB står i sista meningen att ett interimistiskt beslut när som helst får ändras av rätten. Interimistiska beslut får enligt 20 kap. 11 § FB överklagas särskilt.

• Anonym (Mitt i....)

Vi vet att hon har en möjlighet att överklaga, men hur STOR är chansen att tingsrätten väljer att ta ett nytt beslut?
    Är det överhuvudtaget tingsrätten som tar det beslutet eller går det vidare direkt till hovrätten eller annan instans?

Hur snabbt kan tingsrätten ta ett nytt beslut i så fall och blir det en helt ny muntlig förberedsle om fallet nu skulle bli sådant?

Tack för era otroligt snabba svar!!!=)

• Anonym (Mitt i....)

Ingen som vet??

• Anonym (insatt)
    Svar på #3
    Fast överklagar gör man till hovrätten!
    Tingsrätten kan ta ett nytt intermistiskt beslut under tiden boendeutredningen pågår om situationen förändras.
  • Anonym (insatt)
    Svar på #3
    "hur STOR är chansen att tingsrätten väljer att ta ett nytt beslut?"
    - hovrätten brukar vara ännu mindre benägna än tingsrätten att ändra på det som består dvs bor barnet hos mamma nu så finns nog risken att de ändrar tingsrättens beslut..

• Anonym
    Anonym (insatt) skrev 2008-02-26 23:13:50 följande:
    Svar på #3Fast överklagar gör man till hovrätten!Tingsrätten kan ta ett nytt intermistiskt beslut under tiden boendeutredningen pågår om situationen förändras.
    Det interimistiska beslutet överklagas till TR, som även är den instans som tar ett nytt beslut i frågan då. Interimistiska beslut ska överklagas särskilt, alltså inte till nästa instans.
  • Anonym (I tvist..)

Man növerklagar det interimistiska beslutet till hovrätten. Tingsrätten har redan gjort ett beslut.
    Sedan kommer själva huvudförhandlingen upp i tingsrätten..

• Anonym (Mitt i....)

Tack för era svar... Saken är den att vi har haft växelvist boende enda fram tills det interismistiska beslutet togs.

Jag blev dock inte så mycket klokare haha... Om modern nu överklagar så är det alltså tingsrätten som går igenom det hela igen?Med den muntliga sittningen och allt vad det innebar??

Är jag ute och cyklar nu?

• Anonym (insatt)
    Svar på #9
    Man överklagar ett interimistiskt beslut i tingsrätten till hovrätten!
  • Anonym (insatt)
    Svar på #7

"Det interimistiska beslutet överklagas till TR, som även är den instans som tar ett nytt beslut i frågan då. Interimistiska beslut ska överklagas särskilt, alltså inte till nästa instans."
    - kan du visa mig källan till det påståendet?
  • Anonym (samma sits)

Ställ frågan till TR istället för att gissa... De kan svara på det... jag väntar själv på min dag i TR som närmar sig... frågan är den samma, vv boende nu, men vad blir det sen? hur länge skall det interimistiska beslutet behöva gälla....

• Anonym (Mitt i....)

Anonym 12:

Har tingsrätten beslutat om att ni ska ha växelvist boende under själva processens gång alltså?

Vi hade innan processen drog igång växelvist boende, men då avståndet mellan våra familjer är så pass stort och det till hösten blir en omöjlighet att ha två förskolor(vi har fram tills nu haft två dagis)så var rätten tvungen att tilldöma någon utav oss det stadigvarande boendet som nu då tingsrätten interimistiskt tilldelade oss. Det blev också bestämt att modern skulle få tillgång till umgänge varannan helg samt att två samarbetssamtal skulle inplaneras innan den (om jag förstått det rätt)slutgiltiga muntliga sittningen skall äga rum som för övrigt skall ske i augusti,då beslut om vilken förskola barnet skall gå i måste fattas.

Vi vet dock med all säkerhet att modern kommer överklaga det interimistiska beslutet och det jag nu undrar är alltså hur stor risken är att hovrätten kommer ändra detta beslut?!
    Hur lång tid tar det i så fall från överklagandet tills dess att det tas ett nytt beslut?
    Blir det beslutet som hovrätten då beslutar det slutgiltiga eller är det också interimistiskt?

Jag känner mig som en infantil imbecill som inte förstår trots upprepade försök att förklara suck... ha överseende...

Jisses vilket svammel =) vore oerhört tacksam om någon har lust att besvara mina grubblerier!!

• Anonym (insatt)
    Svar på #12
    Intermistiska beslut gäller i regel fram till huvudförhandlingen såvida det inte kommer ett nytt interimistiskt beslut, på grund av ändrade förhållanden, däremellan.

Interimistiskt beslut tas i regel då vårdnad-, boende- och/eller umgängesutredning skall genomföras och huvudförhandling blir det då den och ev begärd barnpsykiatrisk utredning är klar.
  • Anonym (I tvist..)

Jag fick ett papper från min advokat att pappan överklagat det inteimistiska beslutet och fått avslag av hovrätten..

• Anonym (Mitt i....)

Tack för era svar!
    Dock vet jag att domaren nämnde att en boendeutredning inte var aktuellt i vårt fall?! Så beslutet i höst kommer väl antagligen grundas på de två samarbetssamtal som tingsrätten beslutat om i så fall?

I tvist: Det händer alltså att dom som överklagar inte ens får möjlighet att göra det och att hovrätten avslår deras ansökan omedelbart?

• Anonym (I tvist..)

Anonym (Mitt i....) skrev 2008-02-27 21:11:54 följande:

Tack för era svar!Dock vet jag att domaren nämnde att en boendeutredning inte var aktuellt i vårt fall?! Så beslutet i höst kommer väl antagligen grundas på de två samarbetssamtal som tingsrätten beslutat om i så fall?I tvist: Det händer alltså att dom som överklagar inte ens får möjlighet att göra det och att hovrätten avslår deras ansökan omedelbart?
    Ja. Det interimistiska beslutet.
  • Anonym (insatt)
    Svar på #13
    Var glad att du inte är expert - det är illavarslande att ha det så!

"Det blev också bestämt att modern skulle få tillgång till umgänge varannan helg samt att två samarbetssamtal skulle inplaneras innan den (om jag förstått det rätt)slutgiltiga muntliga sittningen skall äga rum som för övrigt skall ske i augusti,då beslut om vilken förskola barnet skall gå i måste fattas."
    - beslutade tingsrätten inte om utredning också?

"Vi vet dock med all säkerhet att modern kommer överklaga det interimistiska beslutet och det jag nu undrar är alltså hur stor risken är att hovrätten kommer ändra detta beslut?!"
    Det är svårt att svara på om barnet tidigare bott hälftenboende. Hovrätten brukar vara mer ovillig än tingsrätten att ändra på ett rådande förhållande...

"Hur lång tid tar det i så fall från överklagandet tills dess att det tas ett nytt beslut?"
    - Det kan gå snabbt, på ett fåtal veckor.

"Blir det beslutet som hovrätten då beslutar det slutgiltiga eller är det också interimistiskt?"
    - Det blir också interimistiskt!
  • Anonym (insatt)
    Svar på #16
    "Så beslutet i höst kommer väl antagligen grundas på de två samarbetssamtal som tingsrätten beslutat om i så fall?"
    - Samarbetssamtal kan inte ligga till grund för ett beslut i tingsrätten. De redovisas inte dit (det meddelas bara om ni enats eller ej) utan är bara en möjlighet för er föräldrar att komma till ett avtal utanför tingsrätten!

"Det händer alltså att dom som överklagar inte ens får möjlighet att göra det och att hovrätten avslår deras ansökan omedelbart?"
    - ja, det händer att hovrätten beslutar "på skrivbordet" utan att kalla till ny muntlig förhandling...
Svar på tråden Interimistiskt belust om boendet,vad händer nu?!