• Que Sera Sera

Vad skall man INTE köpa från IKEA (kök)

Har last till mej många olika bud och blir lite förvirrad.
    Kan ni säga mej vad ni tycker man skall låta bli att köpa från IKEA när man skall göra nytt kök? Motivera gärna varför.

Tack,
    - Q

Elina skall bli storasyster!! Lillebror i magen BF 10 maj - Längtar!
  • Svar på tråden Vad skall man INTE köpa från IKEA (kök)
  • MrM

Jag har inga personliga erfarenheter av IKEA-kök så egentligen borde jag kanske inte skriva här ... men klåfingrig som jag är ...

När jag varit inne på IKEA och tittat på deras kök så hänger alltid luckorna snett och lådorna skramlar utan dämpning och det är en allmänt tråkig syn som möter en. Samtidigt så har jag hört flera som är nöjda med sina IKEA-kök (kan ju bero på att man gärna vill att en så pass stor investering skall vara lyckad). Om det är så att det är hygglig kvalitet på deras grejer (vi kan ha det som hypotes eftersom det finns ett antal nöjda kunder ändå) så är min bedömning att deras monteringsfärdigheter är under all kritig och således skulle jag inte låta dem skruva upp sakerna hemma hos mig.

Mvh

• MrM

kritig = kritik (i den rättstavade världen).

Mvh

• Legolina

En del av ikeas vitvaror håller europastandard medans motsvarande produkter i fackhandlel har nordenstandard. Nordenstandard har högre krav - och de produkterna är därmed bättre.

En ugn som håller nordenstandard har jämnare värme än en ugn som "bara" uppfyller europastandard, till exempel. Motsvarande gäller kyl och frys.

Något att tänka på iallafall.

Har dessutom hört att köksblandarna från IKEA inte är bra - men vi har köpt en i alla fall. Får se hur den funkar...

• KaBi

Köp gärna skap och san't fran IKEA men se till att montera dom ORDENTLIGT! Gärna med lite extra skruvar etc. där det verkar behövas. Däremot tror jag man ska kolla runt ordentligt innan man köper vitvaror och andra maskiner fran IKEA, tror man kan hitta bättre grejer till liknande priser pa MediaMarkt etc.

Vi har ett IKEA-kök och är jättenöjda. Tror IKEA fatt lite oförtjänt daligt rykta ibland för att manga inte monterar ordentligt (min teori). Snyggt och billigt är det ju i alla fall

• Que Sera Sera

Vi haller pa att kolla pa boende fortfarande och har annu inte bestamt oss. Skall kolla pa ett radhus som vi ar nyfikna pa. Har sett den innan fast med lite annan planlosning. Eftersom vi vill gora manga andringar pa planlosningen och riva vaggar och joxxa samt att priset pa radhuset ar sapass hogt fran borjan (nastan 3mkr) sa kanns det bra att kunna fa upp saker som fungerar ett par ar framover, ar snyggt men som inte ruinerar en totalt.
    Darfor funderar vi pa IKEA. For oss behover inte sakerna halla i 20 ar eftersom vi anda inte tankt bo kvar dar sa lange. Men alltid bra att veta vad man anda bor satsa pa att kopa fran andra stallen. Diskhon kommer jag inte ta fran IKEA da jag inte hort nagon saga nagot gott om dem. Resten beror pa. Ar det helt ok i forhallande till pris kanske vi nog kor pa det trots allt och byter ut efter hand om man skulle vara alldeles for missnojd.

Hade velat ha lite mer ris och ros om deras vitvaror ocksa. Allt fran kyl/frys till blandare och flaktar. =)

• Que Sera Sera

Vill ha granitbankskiva. Har IKEA sant ocksa, och hur ar dom isf?

• myskatt

Diskbänk! Den blir ful på nolltid!

Mullig mamma till ~ Tilde ~ 051202
  • Bettyblomma

Blandarna är exakt samma som "mora" kommer från samma fabrik.. Däremot så har vi "skåplucka" på diskmaskinen, om ni förstår? Och där har färgen släppt på grund av ångan från diskmaskinen. Ska ta tag i det där och reklamera den för det kan ju inte vara meningen.. Annrs är vi supernöjda!

• Octobers

Vi har ikea kök och jag har bara en sak att klaga på och det är deras diskho. Dom är inte tillräckligt vinklade i botten vilket gör att det alltid ligger kvar lite vatten i kanterna som man får torka bort. Inte ett jätte problem men irriterande nog. Vi har inte köpt vitvaror där så dom vet jag inget om, men gillar över lag wirlpool som dom har så jag kan inte tänka mig att det är något problem där heller. Granitskiva vet jag inte om dom har, vi har en laminatskiva och det är inte helt ok enligt mig så den skall ut snart. Man kan ju inte ställa en kastrull på den utan att skivan blir förstörd.

• carola1977

Legolina skrev 2008-02-27 10:49:16 följande:

Har dessutom hört att köksblandarna från IKEA inte är bra - men vi har köpt en i alla fall. Får se hur den funkar...
    Vi flyttade in i en lägenhet med IKEA-kök och är väl överlag nöjda, men blandarna läcker. Vi har bytt den som var men den nya läcker lite också. Trist. Fläkten är whirlpool och kyl/frys och spis är från Electrolux. Bra grejer .
Svar på tråden Vad skall man INTE köpa från IKEA (kök)