• Que Sera Sera

Vad skall man INTE köpa från IKEA (kök)

Har last till mej många olika bud och blir lite förvirrad.
    Kan ni säga mej vad ni tycker man skall låta bli att köpa från IKEA när man skall göra nytt kök? Motivera gärna varför.

Tack,
    - Q

Elina skall bli storasyster!! Lillebror i magen BF 10 maj - Längtar!
  • Svar på tråden Vad skall man INTE köpa från IKEA (kök)
  • j 3 n N y
    Surkatt skrev 2008-02-27 11:51:52 följande:
    Det vart riktigt snyggt, och det kändes rejält, inte alls sådär skevt och klent som tex noblessas kök känns. Han hade inga problem att montera, och vi ska göra likadant när vi gör om köket i vårt hus.
    Vi har ett Noblessa-kök nu och det är INTE skevt och klent. Vi är supernöjda med köket men fick stå i Plus och grina för att få våra grejjer. Noblessa och Poggenpohl tillverkas i Nobilia-fabriken i Tyskland. Förlåt för OT men jag håller fortfarande på med min anti-noblessa-kampanj.
  • Que Sera Sera

Tack, ni ar underbara! Mer, mer, mer!!

Elina skall bli storasyster!! Lillebror i magen BF 10 maj - Längtar!
  • Surkatt

sjögurka 79 skrev 2008-02-27 11:56:54 följande:

Vi har ett Noblessa-kök nu och det är INTE skevt och klent. Vi är supernöjda med köket men fick stå i Plus och grina för att få våra grejjer. Noblessa och Poggenpohl tillverkas i Nobilia-fabriken i Tyskland. Förlåt för OT men jag håller fortfarande på med min anti-noblessa-kampanj.
    Okej... jag har bara paniksprungit runt i noblessa butiken oc febrilt dragit i lådor och luckor. Kanske fick fel intryck pga stress =) Är du nöjd med noblessa i övrigt?
  • LeWi

Vill bara påpeka att även om köken i IKEAs utställning är bra att ha som inspiration så ska man ju inte döma kvalité så värst mycket utifrån dem.
    Luckorna och lådorna där öppnas ju ideligen! Särskilt de som är märka med "titta in-skyltar". Och inte brukar folk vara så värst försiktiga heller...
    En vecka för ett skåp på IKEA är nog ungefär likvärdigt med minst ett halvårs slitage i ett vanligt kök.
    Säkert 90% av mitt hem är IKEAsaker och allt har hållit superbra kvalité. Det enda jag haft att klaga på var ett halkskydd som föll sönder efter ett tag. Och när vi skulle köpa ett nytt så sa personalen att de slutat sälja den "kvalitén var för dålig"!
    När det blir dags att köpa kök så blir det IKEAkök för oss. Bra pris, bra kvalité och snyggt dessutom!

I reject your reality and substitute my own.
  • hally

Hoar och kranar och vitvaror skulle jag inte köpa på IKEA. Vet inte var infon kommer ifrån att Mora och IKEAs kranar är samma? Rörmokare vill inte lämna garanti OM de ens installerar en IKEA-kran då kvaliteten inte är i klass med många andra på marknaden.
    Vítvaror har jag hört både ros och ris om så det varierar väl lite inom IKEA också.

Kanske vissa har blandat ihop detta med stommarna
    Marbodal och Sentens (e-lux) är samma stommar. De har dock inte samma utbud på luckorna (fast vissa är lika men heter olika).

Stommar och luckor skulle jag kunna köpa på IKEA. Bänkskivorna har jag ingen erfarenhet alls av, men de jag sett hos kompisar verkar fina.

• MrM

hally skrev 2008-02-27 12:52:30 följande:

... Rörmokare vill inte lämna garanti OM de ens installerar en IKEA-kran då kvaliteten inte är i klass med många andra på marknaden. ...
    Nu är det mycket möjligt att IKEAs kranar är värdelösa men rent generellt brukar rörmokare inte vara särskilt pigga på att installera kranar som man köpt in själv. Många av hantverkarna får en stor del av sin förtjänst från försäljning av blandare och dyl material i samband med installation.

Mvh
  • j 3 n N y
    Surkatt skrev 2008-02-27 12:10:10 följande:
    sjögurka 79 skrev 2008-02-27 11:56:54 följande:
    Okej... jag har bara paniksprungit runt i noblessa butiken oc febrilt dragit i lådor och luckor. Kanske fick fel intryck pga stress =) Är du nöjd med noblessa i övrigt?
    Köket är jättefint, vi är supernöjda. Men det tog ett år av ringande, mailande, advokat och till slut svt för att få våra grejer. De har ingen kundvård över huvud taget, så fort du betalat så finns du inte längre.
  • johandra

Har inte läst tråden så det finns risk för uppreprning men jag ångrar bittert att vi köpte ikeas laminatskiva med RAK laminatkant,vi har haft dom i drygt ett år och dom e helt förstörda...Hoarna är dåliga dom oxå,kass kvalitet på dom så dom e otroligt svåra att hålla rena...

men i övrigt e jag nöjd

Och ska väl inte klaga för mycketg än för jag har inte hunnit reklamera detta så jag vet inte vad ikea tänker göra åt detta än...

men i övrigt e det ett kanonkök!

Mamma till världens finaste Ella 060309 och Alice 071219
  • Daimis

Vi har nyss byggt kök. Allt från ikea utom vitvarorna. Kan hålla med om att hon lätt blir repig... En sak var knas bara... vi köpte ett 80-skåp för diskbänken. Och deras stora ho...så man tycker ju att det ska passa, men icke... Vi fick sänka den invändiga hyllan ett hack för att rören under skulle få plats. Och därmed blev det väldigt tajt att få in deras sopkorg... Inte så bra... I övrigt är jag jättenöjd m stommar, luckor, bänkskiva och allt

Svar på tråden Vad skall man INTE köpa från IKEA (kök)