• fenomena83

Hur stor är sannolikheten att vinna (hyffsat stort) om man köper tio trisslotter?

Japp det undrar jag. Om man köper tio trisslotter, hur stor är chansen då att man vinner. En högre summa alltså, inte 25 spänn.
    Känner för att i ren desperation köpa en bunt med lotter och se om jag har tur.
    Men en vidare fråga är om man har större chans om man delar upp köpet på fler än en butik? Om man tex köper fem stycken i en butik och fem i en annan, eller nåt liknande, blir det större chans att vinna då tror ni?
    För rent krasst kan man ju tänka att dom inte skickar alla vinster till en och samma butik. Eller?
    Nån som är bra på sånt här.... matte, eller vad det kan va?

• Svar på tråden Hur stor är sannolikheten att vinna (hyffsat stort) om man köper tio trisslotter?
  • Pikku Enkeli

Mina föräldrar gjorde ett test en gång och köpte en trisslott i veckan i ett år = 52st.
    Sen köpte de 52st på en gång. De gick back på båda testerna, men att köpa en i veckan gick de minst back på.

It's no sign of mental health to be well adjusted to a sick society...
  • Pikku Enkeli

Kanske ska tillägga att de köpte i samma butik.

It's no sign of mental health to be well adjusted to a sick society...
  • Panna82

Det är nog en liten chans. Pappa brukar köpa Triss till oss på jul, fyra var = 16 st. Det mesta nån har vunnit är 75 spänn. Det brukar vara vinst på en eller två av lotterna. Liten chans att vinna alltså.

• AstraTrillian

Jag tror att det står på baksidan av lotterna hur många som är vinstlotter, tittar man på det kan man lätt räkna ut sannorlikheten för vinst.

• Missimo84

På mitt förra arbete hade vi trisslotter som typ säljbonus. Så ibland kunde vi få rejält med trisslotter.
    Enligt mig är följande formel rätt så stämmande:
    Summa kostnad lotter*0,4=vinst

T.ex. som du skrev 10 trisslotter
    (25*10)*0,4=100 kr

Men vi lade ju inte ut några pengar på dem så det var helt okej att få ihop några hundalappar hit och dit.
    En tjejkompis till mig vann också 1000 trisslotter på något internetspel. Men måste säga att för allt det skrapande hon gjorde, så vann hon inte en större mängd pengar. 10000 kr typ vann hon ihop.
    Men man kan ju har tur, fast jag skulle inte satsa några större summor på lotter.

• sanna77

Jag har roat mig med att räkna på det:

Sannolikheten för vinst är 0,2 (dvs vinst på en av fem lotter), sannolikheten för vinster över 50kr är 0,12 och sannolikheten för vinst över 500kr är 0,0004.

Jag tror du ska försöka hitta på något annat sätt att få ihop pengar på istället.

• Panna82

Men glöm inte att plötsligt händer det

• Missimo84
    Panna82 skrev 2008-02-27 12:37:19 följande:
    Men glöm inte att plötsligt händer det
    Men den där vinsten 25000 kr i månaden i 25 år, har aldrig hört om någon som har vunnit den... Börjar tro att den inte existerar...
  • 03och05

Det står på baksidan av lotten hur många vinster det är per x tusentals lotter. Bara att köpa en och räkna ut.

Vi har räknat en gång och har för mig att det var vinst på var 6:e eller 10:e eller nått.

Nu har du lite rolig eftermiddags underhållning framför dig.

Svar på tråden Hur stor är sannolikheten att vinna (hyffsat stort) om man köper tio trisslotter?