• Th061204

Hur länge spjälsäng??

Jag undrar hur länge man kan ha sitt barn i spjälsäng. Vår son kommer att vara 19 månader när vår dotter föds och jag har börjat fundera på att det kanske inte är lönt att köpa en spjälsäng till. Min son sover såå bra i spjälsäng och jag vill helst ha honom där sålänge jag bara kan. Ni med erfarenhet, Hur länge kan man ha barnet i spjälsäng innan dom typ försöker klättra ur. Förstår att det sklijer sig från barn till barn, men på ett unngefär? Kan det vara så länge som upp till 3 års åldern?

• Svar på tråden Hur länge spjälsäng??
  • Me o Mike

Min son var 2 år när han fick en växasäng..
    Gick hur bra som helst.. Tycker 3 år är för länge med spjälsäng..

• ultimma

nja har tyvärr ingen erfarenhet men jag skall nog ta bort spjällsängen när min tös är ca 18 mån, då får hon en växar säng.Men det får man nog känna själv när det är dax att byta.

• Teskedsmamman

Min mellanson är 2 år och 5 mån och han sover fortfarande i spjälsäng,

Mina drömmar uppfylldes 0402, 0510 och 0707, tre underbara killar!!!
  • LillaMymlan

Min som är 2 år och får en "riktig" säng om ca en månad då vi flyttar till större boende. Han trivs bra i spjälsängen än så länge!

• LillaMymlan

Man kan ta bort ett par spjälor i fotändan så barnen kan kravla ut själv, om man så vill ha en "övergångsperiod".

• Teskedsmamman
    LillaMymlan skrev 2008-02-27 14:02:34 följande:
    Man kan ta bort ett par spjälor i fotändan så barnen kan kravla ut själv, om man så vill ha en "övergångsperiod".
    Så ska vi göra för han vägrar lägga sig till ro på kvällen, hade maken varit hemma på kvällarna hade en kunnat sitta med honom men som det är nu är jag ensam nästan varje kväll med 3 killar....

Så vi ska såga bort 3 spjälor i ändan som vetter mot väggen, när han har somnat så drar vi ut sängen från väggen så kommer han ut själv.
    Mina drömmar uppfylldes 0402, 0510 och 0707, tre underbara killar!!!
  • Bobbylina

vi kommer att ha 18månader mellan våra små, jag funderar på att köpa en växa-säng till sonen, finns ju såna med planka på sidan som lite skydd, men vi måste ju vänja honom med denna säng nån månad innan lillen kommer så det kanske är för tidigt!?? vad tycker ni? alternativet är ju att man har en madrass på golvet ett par månader?

31/3-07 kom vår lilla guldklimp Melwin!!
  • Morsan M

De kommer vara 19 månader emallan våra oxå.
    vi är sugen på att köpa en växasäng till min tjej men tvekar..
    Oftast ropar/gnäller hon när hon vaknar men ibland börjar hon leka och när hon sover i vår säng så tar hon sig ur den..
    Man vill ju inte att hon ska ramla eller kliva ur den.. Lite otrygt sådär.
    Så här behövs det oxå råd :)

♥ ♥ ♥Tindra 061130 Lillebror i magen Bf 080611 ♥ ♥ ♥
  • monica75

Min yngsta kommer vara 19 mån. när bebisen kommer, velade lite fram och tilllbaka hur vi skulle göra. Men vi köpte en begagnad spjälsäng till så nu har vi två.
    Fabian trivs så bra i sin spjälsäng, och somnar själv på kvällen och sover oftast hela natten. Jag är själv hemma på kvällarna med tre barn nu, snart fyra barn. Så jag känner att det är att utmana ödet att ge honom en vanlig säng nu när bebisen kommer. Sitta och amma på kvällen samtidigt som man ska få honom att ligga kvar i sin nya säng. Nej han får ha sin säng kvar så länge det funkar bra.

Min äldsta fick en vanlig säng när han var strax efter 2 år.
    Nummer två lärde sig att klättra ut strax efter 1 år så då var vi tvugna att byta säng. Inte för att han låg kvar i den heller men det blev ju säkert iaf.

Jag tycker att man får se till barnet och hur det funkar runt i kring.

• Sylanna

Vår dotter vägrade att sova i spjälsäng efter 1,5 års ålder. Då fick hon sova i en 120-säng utan ben (ikea-madrass/stomme). Det har gått jättebra ! Passar bra nu när lillebror kommer till sommaren och behöver spjälsängen.

Svar på tråden Hur länge spjälsäng??