• Kantarellen

Tygbindor - bomull eller plast i trosorna?

Dags för en ny tråd om tygbindor. Varför föredrar jag och många med mig tygbindor då?

- tygbindor är skonsamma mot underlivet då bindorna tillåter luften att cirkulera.
    - bekväma och sköna att använda.
    - miljövänliga mot både miljön i underlivet och utanför.
    - säkra då bindorna har ett spärrskikt som tillåter luft men inte vätska att passera.
    - ekonomiska, tygbindor kostar förvisso i inköp men sen håller dom länge.
    - utmärkt alternativ för den som har problem med svamp eller vestibulit.
    Fördelarna är många men för mig är dom framförallt bekväma att använda.

Förhoppningen med tråden är att fler skall upptäcka tygbindor samt att vi gamla rävar skall kunna utbyta erfarenheter! Så välkomna nya och gamla tygbindeanvändare!

Länkar finns i första inlägget i denna tråd.

• Svar på tråden Tygbindor - bomull eller plast i trosorna?
  • Kantarellen

Förra tråden www.familjeliv.se/Forum-11-258/m27383352-1.html

I början av denna tråden finns massa recensioner: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m21329031.html

Några svenska länkar till tygbindor.
    Ecosoft - Bomullsflanell med spärrskikt i pul
    home.swipnet.se/ecosoft/introsv.html
    pippilotta.jetshop.se/ShowPage.aspx
    www.amandasintima.se
    www.deervillage.se

ImseVimse -AIO helt i flanell, eller pockets med spärrskikt i pul
    www.mamut.net/alltityg
    www.ekogarderoben.se/Shop/Index.php
    www.imsevimse.se/ListProducts.aspx
    www.deervillage.se
    www.minimundus.se/valkommen.htm
    www.tantgronsgarderob.se/shop.asp

Mommy´s Touch - microfleece överst, spärrskikt av pul och ett fint brokadtyg ytterst
    www.barnshop.se/index.php

Babyheavens bindor - Flanell eller fuskmocka överst, spärrskikt av pul
    www.babyheaven.se

Mother of Eden - microfleece överst, spärrskikt av pul
    www.mamut.net/alltityg/
    www.tygblojor.nu

Popolini - pocket, helt i ekologisk bomull
    www.babyboden.nu/Mias/Websidor/tygbindor.htm

Sckoons - helt i bomull, fina mönster
    www.lagerstedtcompany.e-butiken.se/
    www.amandasintima.se

WAHMarama Cyclez Naturalz Bamboo AIO's - bambuvelorur överst, spärrskikt av ull, helt i naturmaterial
    www.barnshop.se

Procraftination - bindor med pul eller fleece som spärrskikt, ytlager av flanell och kärna av frotte och flanell. Billiga med fina mönster.
    www.procraftination.se

Lunette trosskydd ? Bomullsflanell överst och laminerad polyuretan som spärrsikt.
    www.amandasintima.se

USA & England
    Punkypads
    www.punkyspads.com/
    Saucytots
    www.saucytots.com
    Ellas House
    www.ehnappies.co.uk/x1.html

Och till dom som vill sy egna bindor och använda PUL-tyg.
    www.babyheaven.se
    www.diapershop.com
    www.wazoodle.com

Tygbindor/trosskydd lämpliga till string
    Hilivinksis www.kuukuppi.fi/
    Lunapads har Lunapanties i stringmodell www.lunapads.com

Guldgruva med länkar till mönster med mera!
    www.baranara.se

• elinmama

ok de låter som att d eär bra då...

jag har tidigare tänkt tanken att köpa tygbindor , men aldrig fått arslet ur vagnen.
    Men nu när man snart efter amning ska börja "mensa" igen så ska jag nog införskaffa tygbindor.

vart köper man då dem till bra pris? finns väl både på nätet o i butik?

• Kantarellen

Välkommen elinmama
    Det är tyvärr väldigt dåligt med bindor i affärer så störst utbud hittar man på nätet. Priserna varierar väldigt mycket beroende på sort. Biligast är Popolini men jag tycker du skall fundera över vad du vill ha för bindor i stället för att stirra dig blind på priset, de håller ju trotts allt länge! Bortsett från Popolini så har Procraftination bra priser. Eller kanske köpa från USA när dollarn är låg. Länkar finns i inlägg 1.

• elinmama
    Kantarellen skrev 2008-02-27 20:54:51 följande:
    Välkommen elinmama Det är tyvärr väldigt dåligt med bindor i affärer så störst utbud hittar man på nätet. Priserna varierar väldigt mycket beroende på sort. Biligast är Popolini men jag tycker du skall fundera över vad du vill ha för bindor i stället för att stirra dig blind på priset, de håller ju trotts allt länge! Bortsett från Popolini så har Procraftination bra priser. Eller kanske köpa från USA när dollarn är låg. Länkar finns i inlägg 1.
    wow tack för svar
    Gärna nåt om det finns med ekologisk bomull?
    jag ska spana in länken meddetsamma
  • elinmama

såg nu att de där popolini är av eko bomull

• Kantarellen

Japp, Popolini finns i ekologisk bomull. Även Sckoon och Ecosoft tillverkas i ekologisk bomull. Av de tre sorterna tycker jag Ecosoft är bäst att börja med.

• imsel

Å, vad bra du är Kantarellen som fixa nya tråden!

Ska ganska snart beställa trosskydd.
    För jag ska beställa menskopp, och då vill jag ju ha trosskydd innan man får den att funka, värar ha plastskydd, och mina ecosoft kanske känns lite för mycket när man bara vill ha lite säkerhet.

Vet nån om det finns nån som säljer både trosskydd (utan pul) och menskopp?

• Kantarellen

Imsel
    Amandasintima har menskoppar och tygbindor. Vill du ha utan PUL blir det värre. Lunettes trosskydd har inte pul men jag tror det är något liknande. Sckoons minibindor rekomenderas dock ej, även om de är utan pul, utan i så fall tror jag dagbindan allt-i-ett är bättre (vill ha).

• Kantarellen

Imsel
    Du kan kolla den finska sidan med, www.kuukuppi.fi/ Står inte riktigt om det är något spärsikt på trosskyden, så det kanske är bäst att maila i så fall.

• imsel
    Kantarellen skrev 2008-02-27 23:59:03 följande:
    Imsel Amandasintima har menskoppar och tygbindor. Vill du ha utan PUL blir det värre. Lunettes trosskydd har inte pul men jag tror det är något liknande. Sckoons minibindor rekomenderas dock ej, även om de är utan pul, utan i så fall tror jag dagbindan allt-i-ett är bättre (vill ha).
    Vad äe det med sckoons?
    jaså finns det lunette trosskydd..

ja, sckoon har ju såå fina bindor, men är inte alla med pul?
Svar på tråden Tygbindor - bomull eller plast i trosorna?