• Anonym (senmotorik)

Extra motorikträning i förskoleklass och skola hur får man det?

Hej
    Har en son på sex år som alltid varit lite sen i sin motoriska utveckling.
    Förde detta på tal hos skolsköterskan och fick då träffa skolläkare som efter olika test fastslog att visst finns där en viss skillnad till "medelbarnet"... men att problemen inte var så stora att de ansåg att någon utredning kring ex... adhd etc... var nödvändig...
    Jag skulle så önska att han fick fångas upp i tid och få extra motorisk träning i skolan av någon som har kunskaperna...

Det är väldigt svårt att motivera honom till olika form av motoriska lekar och sånt som ex. skridskor och så...
    Och jag har gått igenom en jobbig fas i mitt liv och är väldigt kraftlös både till kropp och själ just nu och känner så att jag verkligen skulle vilja orka peppa honom till mer motorisk träning... men jag har inte ork med mig själv ens just nu...

Någon som har barn med liknande problem... svårt med koncentrationen och motoriken utan att man misstänker någon bokstavsdiagnos som fått rätt till extra motorisk träning på skolan?

Eller någon som har några tips på var man annars kan få hjälp...
    Någon som vet var jag kan få information om hur jag själv kan hjälpa honom utveckla sin motorik... några bra roliga övningar och tips för att motivera honom...
    All hjälp mottages tacksamt

• Svar på tråden Extra motorikträning i förskoleklass och skola hur får man det?
  • Anonym

Skridskor tex. kanske inte är bra ifall det är för svårt så han tappar lusten. Viktigast är nog att det är roligt så han vill röra sig mer. Uppmuntra till utelek, klättra gå iskogen spela fotboll, hoppa studsmatta eller vad han gillar. 6-åringar kan ju vara självkritiska så föreslå inga för svåra utmaningar...
    Ylva Ellneby (eller heter hon Noren- Ellneby) har skrivit bra böcker om barns utveckling och rörelse, i någon står det om bra tips på övningar för olika åldrar. Tror absolut du kan få hjälp där!

• Anonym (Amanda)

Mitt barn har stora svårigheter vad gäller motorik, både fin och grov.
    Av skolsköterskan/skolläkaren fick vi remiss till skolpsykolog som gjorde åldersbedömning samt remiss till habiliteringen.
    Habiliteringen gjorde en rejäl utredning vad gällde både grov och finmotorik.
    De gav också tips till skolan och till mig som förälder.

Om det är motoriken som krånglar, kan det vara muskler som krånglar dvs svag muskeltonus.
    Det påverkar då inte bara motoriken utan även tex läsning, tal osv.
    Det behöver inte alls vara tex ADHD!!!!!

Det du kan göra själv är ett stort antal insatser:
    Beröm! Låt barnet göra så mycket som möjligt själv - påpeka framgångar Tänk vad duktig du är!, lek i skog och mark, ridning, bad 8simning), egen studsmatta inomhus, bollekar i alla former (putta med fötter, händer, fånga osv) osv.

Det viktiga är att berömma och uppmuntra.

Lycka Till!

• Anonym (senmotorik)

Tack...

Har sedan jag skrev fått mycket hjälp från skolpersonal... så det känns jättebra... tack så mycket för era svar

Svar på tråden Extra motorikträning i förskoleklass och skola hur får man det?