• Que Sera Sera

Köksöns vara eller icke-vara...

Som många säkerligen märkt är jag och maken min i lekstadiet när det gäller att planera upp köket i det radhus vi ev. skall köpa. Många har redan besvarat massvis av mina frågor och funderingar och jag är enormt tacksam!
    Dock har dom inte tagit slut än!

Vi har kommit fram till att det blir planlösningsalternativ 2 från omröstningen som vi skall utgå ifrån men sen står mycket still. Även om vi bara kladdat snabbt så har jag svårt att få ett verkligt hum över hur stort köket verkligen är, hur mycket golvyta som är kvar, hur man skall planera upp bänkar och dyl, etc, etc. (Ytan, 20kvm)

Klistrar in en liten bild till er på en kladd från tidigare. Observera att vitvaror mm inte är utsatt på rätta ställena. Dörröppningen skall vara bredare samt att vi inte bestämt oss om längan som sticker ut på nedre delen av planlösningen skall vara med eller ej. (Beror lite på ö eller inte)

Nu till min fråga. Tror ni man kan klämma in en köksö utan att det blir för trångt eller på annat vis skänker negativ känsla över köket? Är girig på arbetsyta men vill inte att det skall tillkomma på bekostnad av flödet och 'öppenheten' bl.a.

Utöver det vill jag mer än gärna se bilder på er köksö och gärna så man ser lite av planeringen över resterande kök. Skriv gärna hur många kvm ert kök är på också...

Planlösning, alternativ 4.JPG

Tack ännu en gång alla tålmodiga människor! =)

Elina skall bli storasyster!! Lillebror i magen BF 10 maj - Längtar!
  • Svar på tråden Köksöns vara eller icke-vara...
  • Inna H

Jag har sett exempel på liknande kök där man skippat ett av skåpen i den nedre delen (den som ni funderar på om ni ska ha eller inte) på bilden - och istället lämnat utrymmet fritt, så att en köksö på hjul (alltså inte den golvfasta varianten) kan rullas in där när den inte används, men lätt plockas fram vid behov. Kanske kan vara en idé.  

• Joonas

Är ritningen ovan i övrigt måttriktig? Väggarna är som de ska sas?

Jag är själv helt emot köksöar om de inte är av nöden tvungna. Du får en helt annan rymd i ett utrymme om du inte har en ö. Tyvärr är det vanligt att folk snöar in på köksö och därför får ett kök som inte alls är optimalt. De flesta kök är för små för köks ö, 20 kvm är ju kanske inte det största köket men inte heller det minsta. Men du kan göra mycket med upplevelsen av köket genom att inte välja köksö. Det är dessutom hyfsat opraktiskt att behöva dra saker över golvytan när man lagar mat. Om man till exempel har hällen i ön och vasken vid väggen... Tänk vad mycket spill det blir!

Jag har ingen köksö som du kan kika på i mitt galleri, men om du vill se hur det kan bli utan är du välkommen in!

Livet behöver inte vara perfekt för att vara underbart!
  • Que Sera Sera

Jag tror helt arligt inte det kommer bli en ö men det har varit en liten vat drom sedan flera ar tillbaka och darfor svart att slappa tanken. Min lilla arbetshorna. Men som sagt, vardesatter flode, rymd och oppenhet framfor ö sa klart. Var bara tvungen for att fraga iaf! =)

• Que Sera Sera

Jattefint kok, Joonas! Fint hus i ovrigt med bor tillaggas!

Planlosningen skall vara mattriktig men jag har flyttat dorroppningen lite, slangt in ett fonster mellan v-rum och kok samt gjort bankarna lite djupare an dom var fran borjan.
    - Lite for att gardera mej fall dom anvant annat an standardmatt.

Har kommer en bild pa planlosningen fran byggaren, i samma upplosning som den ovan.

Planlösning, original.JPG

• FrökenChockrosa

Jag har bara 10 kvm stort kök och jag har en jättefin köksö mitt i köket, dock har jag inget köksbord. Den är utformad så man kan sitta på två av sidorna, på den tredje är det skåp och lådor vilket gör att jag får mycket extra utrymme i köket. Sen har jag stoppade barstolar med ryggstöd för att det ska vara bekvämt att sitta eftersom jag ofta sitter och studerar vid den så praktiskt att kunna ha alla böcker framme samtidigt.

Vissa tyckte det var underligt att jag inte har något köksbord men det är väldigt bra att ha det som arbetsyta när man lagar mat, dessutom är det jättetrevligt när man har lite gäster och de kan vara med när man står i köket.

Så när jag flyttar hem igen så ska min köksö med vare sig min sambo vill det eller inte... ;)

Svar på tråden Köksöns vara eller icke-vara...