• Mia W

Vad var i ägget? Kan man äta eller ska man slänga? Foster utan tupp?

Skulle just göra en omelett och när dottern delade ägget så såg det väldigt underligt ut. Vitan var rinnig och mer vit än vanligt, men det konstigaste var att i mitten var det något som såg ut som ett foster. En tvinnad vitrosa tråd med något litet rött (blod?) i ena änden. Ägget kommer från mina föräldrars höns, men de har inte haft någon tupp på flera år... Vad sjutton är det i ägget? Går det att äta eller ska man slänga?

• Svar på tråden Vad var i ägget? Kan man äta eller ska man slänga? Foster utan tupp?
  • Mia W

Snabba råd önskas! Vi sitter o väntar på svar ifall vi ska slänga bort vår omelett...

• Motljus

Ibland är det ju något rött blodaktigt i ägget och än sålänge har vi inte dött av sådana ägg.

• 080802

Jag skulle slänga, men det beror på hur känslig man är. Det är förmodligen inget farligt men jag är lite kräkmagad. Jag knäcker alltid mina ägg i ett glas innan jag häller ner det i vad jag nu gör så jag inte hittar något kontigt.

• Mia W

Ja, men jag har aldrig upplevt det så här tydligt. Vad är det?

• viseversa

luktade det inte konstigt så tror jag inte det är någon fara! kan ju knappast vara befruktat om dom inte har bågon tupp. Men rinnig vita kan visa att ägget är gammalt.smaka på omeletten och se.Men jag tror inte det är någon fara.Ibland ändras utseendet beroende på vad hönsen ätit.

• Mia W

slängde bort o började om med omeletten... undrar vad det var...

• Zeraphia

Sambon hälsar att man inte ska äta ägg som det finns blod i, de klassas som odugliga och ska därför slängas, kallas tydligen för "blodägg". Som tonåring arbetade han på ett äggpackeri på somrarna

Något foster hälsar han dock att det inte är, finns det ingen tupp är det omöjligt

• skorpionen80

Jag skulle inte äta det, men varför slänger ni i ett ägg som inte ser bra ut?

• sappe

Det är inget farligt kan bli så ibland.Det beror på nå´t men kommer inte ihåg vad....Som sagt så är det inget foster.Färska ägg håller i 5mån,men jag brukar garantera 3mån när jag säljer ägg..Tänk då de man köper från affären vilken kort hållbarhet.Men de åker ju in och ut från lastbilar mm.
    Kommer ihåg min mamma som jobbar i en affär. Och det kommer en kund in som säger att hon köpte ägg och de var 4st kokta ägg i kartongen min mamma tänkte att hon har börjat bli virrig för det var en äldre dam sedan kommer en annan kund in och säger att hon också fått kokta ägg.Så då tog dom kontakt med leverantören och då hade han haft några kartonger vid fläkten på lastbilen,,rätt kul.

• Mia W

Haha, rolig historia!

Jo, det här äggen vet jag iallafall var superfärska eftersom de var plockade från redena av mina föräldrar bara förrra veckan. Men det kanske va nå annat skumt... hursomhelst, slängde bort och började om. Omeletten blev supergod! Svamp, persilja, körsbärtstomater, purjolök och bacon.... salt och peppar. Mums!

• sappe

Jag brukar inte slänga bort ägg som det är blod i..Ibland så brukar jag försöka ta bort det men inte alltid..Smakar bra i alla fall..;)

Svar på tråden Vad var i ägget? Kan man äta eller ska man slänga? Foster utan tupp?