• Skoffs

Hur vet man om en 7 veckors bebis är förkyld?

Var på rutinkontroll idag hos distriksläkare med min bebis o läkaren tyckte han lät förkyld. Han har grymtande snark-likande andning men så kan ha också andas helt normalt också.Inget rinnande snor.Det går bra amma som vanligt och han har inga problem få i sig maten.Ingen feber (37,5).

BVC ssk tyckte som jag att det nog är helt nromalt o att de konstiga and ljuden är fladdrande omoget brosk...???

Testade nezeril men han låter likadan.

Vet att förkyln symtom hos så små barn kan vara ospecifika men då näsan inte innehåller varken slem el snor undrar jag om det verkligen är en förkylning..isåfall sitter den i övre luftvägarna,men inte i näsan.

Hur är era bebisar när/om de varit förkylda?

• Svar på tråden Hur vet man om en 7 veckors bebis är förkyld?
  • Flickan och kråkan

Vet inte om han varit riktigt förkyld, men jag har använt koksaltlösning+bröstmjölk några gånger, då han låtit mer täppt än vanligt. Min grabb låter också en hel del när allt är som vanlig, ment någon gång har det liksom bubblad/gurglad mer i näsan eller "pipit" mer vid andning, (framför allt utandningen).

• Skoffs
    Svar på #1
    ja som BVC ssk sade så låter ofta små spädbarn o det är ju vad själv tror med.att det 'r normlat och att det beror på omoget brosk.Bara så konstigt läkaren sade han var förkyld?

Tog tempen igårkväll men 37,1 så jag har svårt tro det är ett virus....
  • Skoffs
    Svar på #1
    Hur mkt bröstmjölk häller du i näsan? I båda näsborrarna?
  • Flickan och kråkan

Nej, 37,1 är ju ingen feber på ett spädbarn. Jag vet faktiskt inte hur mycket bröstmjölk jag brukar använda, brukar ta på en tesked och plutta i i båda näsborrarna. Han har inte varit så jättetäppt så det har räckt. Man är nog ofta alldeles för försiktig. En sköterska sa till mig att man ska ta en hel koksaltlösningspipett i varje näsborre om det är ordentligt täppt. Varken koksalt eller bröstmjölk är ju farligt att så att säga överdosera.

Svar på tråden Hur vet man om en 7 veckors bebis är förkyld?