• tea1982

Mått runt magen

Strax innan förlossningen hade jag imponerande 110 cm runtom.

• tea1982
    tea1982 skrev 2008-02-29 09:27:20 följande:
    Strax innan förlossningen hade jag imponerande 110 cm runtom.
    Kan ju tillägga att då var jag i v. 43+1
  • tea1982
    jessica1979 skrev 2008-02-29 09:53:44 följande:
    Oj då....känns som jag kommer bli gigantisk då ju :(
    Hur lång är du och vad var ditt midjemått från början? Jag tycker att 110 cm låter jättemycket men jämfört med många andra kvinnor var min mage jätteliten (speciellt för att vara 2 veckor över tiden..)
  • tea1982
    jessica1979 skrev 2008-02-29 10:46:39 följande:
    Jag är 1.74 och jag vet inte riktigt vad jag hade för midjemått innan, har överlag alltid varit smal dock. Har gått upp ungefär 3 el. 5 kg sen innan grav. beroende på om man räknar med det jag gick ner i början för att jag mådde illa el. inte.
    Äsch det löser sig, det e inget fel i att ha en enorm mage heller.. =) Oftast stämmer dock magen "överens" med din övriga kroppsbyggnad, det kan även vara så att bebisen kan lägga sig "inåt ryggen", eller på sidan och då blir magen mindre. Sen beror det ju på hur mycket fostervatten du har - ju mer - desto gladare bebis. :) Så oroa dig inte för din magstorlek, din kropp kommer vänja sig vid den och oavsett om du har enorm eller liten mage kommer du att känna dig som en val sista veckorna... :)
  • tea1982
    julibebis08 skrev 2008-02-29 10:49:11 följande:
    Haha shit alltså... Jag är 156 och har gått upp ca 3 kg..är i vecka 20. Jag väger inte ens 50 kg än MEN min midjemått är 83 cm...
    Låter helt normalt.. för en som har guldfiskminne och allt det där - visst mäter de magen under BM-undersökningarna..? Så länge man följer sin egen kurva så är ju allting jättebra.
  • tea1982
    julibebis08 skrev 2008-02-29 10:52:44 följande:
    Okej vad bra! Har inte mätt magen hos BM än..gjorde det hemma själv. Men har ökat ca 23 cm sen innan jag blev gravid, blev lite paff =)
    Helt normalt. :) Tror de börjar mäta nån gång vid v. 26, men jag minns inte exakt. Det mättes hursomhelst inte i början av graviditeten.
    Jag hade gummisnodd på vanliga jeansen i vecka 16 så då hade jag ju ökat en 15 cm redan då. Det går nog rätt fort i andra trimestern, sen blir man mer ballongartad och "putig".
  • tea1982
    jessica1979 skrev 2008-02-29 10:58:55 följande:
    Tror de mäter från naveln till blygdbenet el. nåt sånt, sf-måttet. Fast har inte superkoll :/
    Just det, så hette det! Det visar om fostervattnet ökar/minskar som det ska, om bebisen förväntas växa lika mycket som den borde, etc etc. Det är sällan stora magar som anses problematiska (tvillingbörd?) utan de som inte växer som de "ska"...
  • tea1982
    LouiseL82 skrev 2008-02-29 11:00:06 följande:
    ja men d e ju inte samma mått.. de mäter ju från blygdbenet till livmoderkanten.. nerifrån o upp.. inte runt om.. för övrigt.. e i v 23 (22+4) o runt e min mage 108cm.. har för mig att innan jag blev gravid så låg d mellan 80 o 85 elle rnåt sånt.. så.. just nu känner jag mig enorm.. me tanke på ditt slutmått på 110 cm tea1982..
    Det låter som att din mage växer precis som den "ska".. Jag hade en väldigt liten mage eftersom min unge låg tvärsöver hela min kropp och "in i ryggen", dessutom har jag alltid haft väldigt starka magmuskler så jag gick och "höll in magen" länge. Mitt startmått var c;a 69 cm så det verkar ju stämma överens med din tillväxt. Oroa dig inte, det blir nog bra..
  • tea1982
    jessica1979 skrev 2008-02-29 11:01:53 följande:
    Jag är inte jätteorolig över magstorleken och som du säger tea 1982 så beror det väl på en så himla massa saker och kan säkert ändra sig också beroende på hur bebisen lägger sig och sådär. Vill ju helst inte bli så stor så att det blir jobbigt att röra sig dock, fast det kanske man alltid blir, valen
    Ha ha.. det e sällan magen som gör en tung.. :) Däri ligger det kanske 7-8 kg sammanlagt. Jag hade liten mage men visst fan gick jag upp 22 kg iaf. Problemet var att det satte sig, inte i magen, utan på låren, på röven, på överamarna.. osv osv.. :)
  • tea1982
    LouiseL82 skrev 2008-02-29 11:04:50 följande:
    jadå jag oroar mig inte.. min mage e så fin så fin.. älskar att d verklige syns att jag e gravid..
    *längtar tills nästa* Den får bli hur stor som helst....  bara den kommer snart...
  • tea1982
    julibebis08 skrev 2008-02-29 11:04:35 följande:
    Jag har jätte kort över kropp...kommer bebisen verkligen få plats om hon växer så fort?
    Kvinnor har fött barn i årtusenden och bebisarna har alltid fått plats.. =)
  • tea1982
    LouiseL82 skrev 2008-02-29 11:05:53 följande:
    kan ju tillägga att mitt sfmått ligger över kurvan för en normal tvillinggraviditet... hihi
    Du väntar inte tvillingar då..? Vad säger din barnmorska om detta..?
  • tea1982
    LouiseL82 skrev 2008-02-29 11:12:43 följande:
    nej inga tvillingar enligt två ul o min bam reagerar inte ännu.. vi får väl se hur ser ut framöver.. d kan ju vara så att d planar ut efter ett tag att jag bara har växt mkt i början.. men lite skumt e d allt..
    Kan ju vara så att du har nån hormonell rubbning och producerar för mycket fostervatten. Det ska tydligen vara rätt vanligt och bebisen får liksom "mer plats" då. Så h*n e nöjd. Värre med dig... =)
  • tea1982

Äsch det är säkert bara läget på magen/bebisen i såna fall. Du har gjort ultraljud och allt det där?

Svar på tråden Mått runt magen