Inlägg från: louiselangberg blogg se |Visa alla inlägg
  • louiselangberg blogg se

Mått runt magen

tea1982 skrev 2008-02-29 10:50:42 följande:
    Låter helt normalt.. för en som har guldfiskminne och allt det där - visst mäter de magen under BM-undersökningarna..? Så länge man följer sin egen kurva så är ju allting jättebra.
    ja men d e ju inte samma mått.. de mäter ju från blygdbenet till livmoderkanten.. nerifrån o upp.. inte runt om..

för övrigt.. e i v 23 (22+4) o runt e min mage 108cm..

har för mig att innan jag blev gravid så låg d mellan 80 o 85 elle rnåt sånt..

så.. just nu känner jag mig enorm.. me tanke på ditt slutmått på 110 cm tea1982..

jadå jag oroar mig inte.. min mage e så fin så fin.. älskar att d verklige syns att jag e gravid..

jessica1979 skrev 2008-02-29 11:03:26 följande:
    Ok, till livmoderkanten var det och nej det är just det jag menar att det inte är samma mått
    kan ju tillägga att mitt sfmått ligger över kurvan för en normal tvillinggraviditet... hihi
    tea1982 skrev 2008-02-29 11:08:43 följande:
    Du väntar inte tvillingar då..? Vad säger din barnmorska om detta..?
    nej inga tvillingar enligt två ul o min bam reagerar inte ännu.. vi får väl se hur ser ut framöver.. d kan ju vara så att d planar ut efter ett tag att jag bara har växt mkt i början.. men lite skumt e d allt..
    tea1982 skrev 2008-02-29 11:13:49 följande:
    Kan ju vara så att du har nån hormonell rubbning och producerar för mycket fostervatten. Det ska tydligen vara rätt vanligt och bebisen får liksom "mer plats" då. Så h*n e nöjd. Värre med dig... =)
    nä d e d som e lite konstigt.. där e inte så mkt vatten.. snarare mindre än normalt men ingen fara lixom.. kanske e moderkakan stor men den e ju inte överdrivet stor heller.. jag fattar ingenting..

men d e som d e.. jag lider inte av mer n att jag har foglossning o så o känner antagligen av d tidigare eftersom att jag e större.. men men.. d e fint så kvittar hehe
    o så länge bebisen mår bra så mår jag bra :D
    tea1982 skrev 2008-02-29 11:25:17 följande:
    Äsch det är säkert bara läget på magen/bebisen i såna fall. Du har gjort ultraljud och allt det där?
    jadå.. men jag vet inte.. d e skumt iaf.. bebisen ligger långt in nämligen.. men men.. vi får se.. d positiva me detta e ju att jag antagligen får göra ett tillväxtul sen.. o d e ju inte fel o se bebisen en gång till :D
    jannike85 skrev 2008-03-02 00:46:29 följande:
    men är de midjemåttet eller måttet runt magen ni mäter?De blir ju totalt olika resultat menar jag...mitt midjemått är: 79runt magen är det: 88min längd är: 162cmvikt: 63kg (vikt oförändrad) är i vecka 17 + 3 (eller +4, hehe kommer inte ihåg)
    Ts har skrivit tvärs över naveln.. så d e ju där vi har määt i denna tråden...

nu har jag bytt vecka o idag går jag in i v 24.. tänkte att då kan jag ju mäta igen.. o nu va d 112 cm runt om... jag vill inte veta var detta ska sluta.. *suck*

ska till bm nästa vecka o mäta sf måttet o d ska bli intressant o se vad d ligger på...

tack så mkt.. jag håller me hehe men den e stooor :D

Bobbenn skrev 2008-03-03 16:04:18 följande:
    oops jag ligger i lä med 110 cm i v 37 då
    hehe ja d verkar så hehe.. jag e så nyfiken på mitt sf mått.. jag tycker mig känna kanten på livmodern men jag e inte helt säker.. men har jag rätt så måste där nästan va två därinne.. kollade nu rpecis.. o jag får d till 33 cm... d kan ju inte va rätt? eller?
    Bobbenn skrev 2008-03-03 17:00:55 följande:
    Man följer ju sin egen kurva liksom. Jag hade SF 35 i v 36 och det var tydligen stort men jag har hört tjejer som haft 60 i sf mått  Om du är orolig kommer du nog få tid till ett tillväxt UL. Det kan vara mkt fostervatten också. Försök att inte oroa dig
    ja men d e inte så lätt hehe.. d e ju itne så att jag går o tänker ååå neeejj nu blir jag jättefet elelr hjälp jag komemr få en jättebebis.. d som händer d händer.. jag e så glad att den e så fin o så länge bebisen mår bra så mår jag bra :D

oroar mig inte på d sättet.. jag e mest bara nyfiken på vad d e som gör att den e så stor.. alltså mer nyfiken än orolig :D

60 cm hmm.. när va d? i vilken vecka? o va d bara me en? hehe
    Jess69 skrev 2008-03-04 10:52:15 följande:
    Nu ni....jag är 138 cm runt magen!!! Men...så väntar jag tvillingar oxo....herregud, jag harinte mätt magen sådär förut...har "bara" haft SF mått,som i v.36 (förra veckan) var 42 cm...
    hehe d e ju lite mer förståeligt att du större på alla mått hehe
    har du inga bilder på din mage?
    MammasÄlsklingar skrev 2008-03-04 18:31:10 följande:
    Det e jag som har haft 60 i sf mått o det e med i rekord stort O jag 1 barn på 5580 54 lång född i vecka 39 med planerat snitt .Nu denna grav vecka 24 hade jag 27 i sf i vecka 27+6 hade jag sf mått 32 följer min kurva (Tvillingkurvan) fast ett barn då planerat snitt denna gång med .
    hehe.. jag e ju redan över kurvan för tvillingar.. var ska d sluta?

Får du gå på tillväxtsultraljud då?
    MammasÄlsklingar skrev 2008-03-04 20:24:01 följande:
    Ja det får jag ..Men dock har jag redan fått ett stort barn och man vet ju varför magmåttet e stort så att säga .Med Tuva så kunde dom inte ens fylla i min sf kurva för det fanns inte så högt på pappret *S*.Men jag hoppas inte magmåttet svischar iväg som det gjiorde med henne .Men bara på ca 3 veckor nu har det ökat 5 cm vilket e mycket .Tycker du att det känns tungt?
    nä inte så farligt.. d spänner lite här o där bara.. inte hela världen.. d e juinte så konstigt.. åå jag längtar till nästa vecka när d ska mätas igen.. så jag får veta om jag har rätt elelr inte.. så j**la otålig haha

kommer du ihåg ditt sfmått runt v 20 - 25?
    MammasÄlsklingar skrev 2008-03-05 08:24:35 följande:
    Har inte din BM/Läkare sagt att dom vill kolla upp om det e vatten eller bebis som e stor?
    nej.. ingenting än så länge.. men jag ska tjata till mig ett extra ul sen tänkte jag.. antagligen så tänker bm att d vi väntar lite o ser om d planar ut..

igår gick jag in i v 25...

24+0

Mätte mig hos bm..

sfmått 29 cm

mått runt magen är idag 113 cm

ska mäta sfmåttet igen om tre veckor.. e d fortfarande stort så ska jg få gå på tillväxtsultraljud.. så just nu hoppas jag faktiskt på att växa jättemkt dessa tre veckorna så jag får se min bebis igen :)

Svar på tråden Mått runt magen