• limefrukt

Vad innebär "prisgaranti" och hur länge gäller den?

Som rubriken lyder; vad kan man förvänta sig att det innebär om jag fått prisgaranti på en vara?

Bakgrund: Jag köpte en säng för ett år sedan. Det var kampanj då, så jag köpte sängen då trots att jag inte behövde den förrän i höstas. Betalade självklart sängen, men kom överens med säljaren om att få ha kvar sängen på butikens lager tills vi behövde sängen (ca ½ år).
    Eftersom vi egentligen inte behövde sängen när vi köpte den var jag dock lite rädd för att det var "onödigt" att handla just då. Därför fick vi en skriftlig prisgaranti på sängen av säljaren, så att jag kunde känna mig OK med att jag inte skulle bli lurad på priset.
    Nu har vi haft sängen sedan oktober, inga problem. Men nu har samma butik kampanj på samma säng igen. Men 4000 kronor billigare än vi köpte den för. Så jag tog ju kontakt med säljaren angående att han garanterade att jag aldrig skulle köpa sängen billigare.
    Men nu menar han att "jamen prisgarantin gällde ju bara tills ni fick sängen levererad ju". Men det sades aldrig nåt om då vi handlade sängen. Är helt säker på att vi aldrig pratade om några tidsrestriktioner.
    Har jag några möjligheter att få rätt i detta ärende?

Försökte ta kontakt med en konsumentombudsman, men det visade sig att nån sån tjänst finns inte här på Åland där jag bor och affären gjorts. Så där gick jag bet.

• Svar på tråden Vad innebär "prisgaranti" och hur länge gäller den?
  • jummie

Vad står det på den skriftliga prisgarantin? Det är väl vad som står där som gäller...

Sen tycker jag faktiskt att det är lite väl att tro att man ska få saker o ting billigare efter det att man tagit hem varorna, speciellt om de är två år gamla saker. Klart som korvspad att priset kommer att ändra sig på den tiden. Hur länge trodde du att prisgarantin skulle gälla då? För all evighet?

• limefrukt

På kvittot står bara "prisgaranti". Så det är liksom det som är problemet, att vi inte har nåt mer att gå på.

Nja, nu är det inte 2 år utan 1 år sedan, och vihar använt varan i ½ år. Men det är ju det som är frågan; hur länge kan man förvänta sig att en prisgaranti gäller?

Säljaren var heltpå det klara med att om detta skulle ha inträffat INNAN vi tog hem sängen från butiken så skulle jag fått mellanskillnaden tillbaka. Så vi var egentligen helt överens om vad garantin innebar. Men inte hur länge den gällde. Det är det som är felet.

• jummie

Men om ni var överrens om att prisgarantin gällde INNAN ni tog hem sängen o ni nu har den hemma o dessutom använt den i ett halvår. Är inte saken klar då?

• sorba

Jag uppfattar det som om försäljaren ger dig prisgaranti tills du hämtar sängen. Då kan du alltså känna dig trygg med att priset inte kommer att höjas fram tills dess. Vad försäljaren sen väljer att göra torde vara upp till den. Inget som du kan påverka. Du har köpt, hämtat och använt sängen. Att sen försäljaren senare sänker priset är bara trist så klart.

• limefrukt

Vi var INTE överens om att den gällde bara innan vi tagit hem sängen. Det sades det aldrig nåt om och det står inget om det på kvittot. Det är säljaren som hävdar det nu. Jag och min man VET att det aldrig sades nåt om hur länge den skulle gälla.

• sorba

Så hur lång tid trodde du att du hade "prisgaranti" då?

• limefrukt
    sorba skrev 2008-02-29 10:32:02 följande:
    Så hur lång tid trodde du att du hade "prisgaranti" då?
    Jag vet inte om jag tänkte så mycket på det överhuvudtaget då. Men nu är det mer en allmän fundering på vad man kan förvänta sig. Det är ju mycket pengar, så om det finns nån chans så vill man ju gärna utnyttja det hela. Om man kan...
  • jummie

Men om du läser på det skrifliga avtalet som ni upprättade vad står det där?

För det finns inga lagar kring prisgarantier det är precis som med öppet köp, en sak som butiken o kunden kommer överrens om. Butikerna är inte skyldiga att varesigerbjuda prisgaranti eller öppetköp så vad som gäller där är beroende på situationen.

• sorba

Det stod ju prisgaranti inte Lägsta-prisgaranti. Rätt stor skillnad om man går in och googlar på fenomenet!

• Cia o krabaten

Fast man måste ju som handlare ha rätt till att ha kampanjer?
    jobbar i en butik där ibland vi har egna kampanjer och ibland är det landsomfattande i hela kedjan, dvs inget vi kan bestämma över.

Jag skulle nog som kund tycka att prisgarantin skulle gälla ordinarie pris och inte kampanjer...

• limefrukt
    sorba skrev 2008-02-29 10:36:09 följande:
    Det stod ju prisgaranti inte Lägsta-prisgaranti. Rätt stor skillnad om man går in och googlar på fenomenet!
    Då hittar du nåt som inte jag hittat. Eller förstår. Jag tycker det verkar gå ut på samma sak, jag.

Men som jag uppfattar det så tycker ni att jag är ute och cyklar? Att jag inte ska bry mig om att gå vidare och strida om saken?
  • jassikan

Finns nog inga generella villkor för lägsta prisgaranti/prisgaranti. Har inte hittat någon sådan info.

I vissa fall gäller prisgarantier endast om du innan köpet/betalningen kan uppvisa att varan är billigare någon annan stans. Då får du köpa den för samma pris hos dem.
    En del säger dessutom att man får deras vara för priset minus en vissa procentsats.

I andra fall gäller lägsta prisgaranti i ett visst antal dagar ex. vis 14 eller 30 dagar efter köpet.

Har ingen aning om vad som gäller på Åland.
    Men rent spontant blir det nog svårt att åberopa prisgaranti så här långt efter köpet. Har hittills inte stött på någon som erbjuder lägsta prisgaranti/prisgaranti längre än 30 dagar (så vitt jag kan minnas i varje fall).

Prisgarantier brukar alltid komma med några slags villkor.

• Carro W

Njae så länge gäller nog inte prisgarantin och med all rätt tycker jag.

• sommar2001

Nej det är väl klart att "prisgarantin" inte gäller upp
    till 6 mån efter du hämtat ut din vara.
    OK om den hade varit på kampanj veckan efter du hämtat ut den men det är ju inte rimligt att det ska gälla så långt i efterhand.

• sommar2001

Prisgarantier brukar normalt gälla lika länge som du har öppet köp på den produkten. Pga att kunden inte ska lämna tillbaka varan och köpa den igen/någon annan stans.

• limefrukt

Sorry att jag varit lite frånvarande i tråden. Det körde ihop sig lite här i helgen...

Tack för alla svar! Alla verkar överens om att jag har nåt för att driva ärendet längre. Så jag lägger ner tanken på det hela och fortsätter sova gott i sängen i stället, antar jag...

Som sagt, tack för era åsikter!

Svar på tråden Vad innebär "prisgaranti" och hur länge gäller den?