Vad innebär "prisgaranti" och hur länge gäller den?
Som rubriken lyder; vad kan man förvänta sig att det innebär om jag fått prisgaranti på en vara?
Bakgrund: Jag köpte en säng för ett år sedan. Det var kampanj då, så jag köpte sängen då trots att jag inte behövde den förrän i höstas. Betalade självklart sängen, men kom överens med säljaren om att få ha kvar sängen på butikens lager tills vi behövde sängen (ca ½ år).
Eftersom vi egentligen inte behövde sängen när vi köpte den var jag dock lite rädd för att det var "onödigt" att handla just då. Därför fick vi en skriftlig prisgaranti på sängen av säljaren, så att jag kunde känna mig OK med att jag inte skulle bli lurad på priset.
Nu har vi haft sängen sedan oktober, inga problem. Men nu har samma butik kampanj på samma säng igen. Men 4000 kronor billigare än vi köpte den för. Så jag tog ju kontakt med säljaren angående att han garanterade att jag aldrig skulle köpa sängen billigare.
Men nu menar han att "jamen prisgarantin gällde ju bara tills ni fick sängen levererad ju". Men det sades aldrig nåt om då vi handlade sängen. Är helt säker på att vi aldrig pratade om några tidsrestriktioner.
Har jag några möjligheter att få rätt i detta ärende?
Försökte ta kontakt med en konsumentombudsman, men det visade sig att nån sån tjänst finns inte här på Åland där jag bor och affären gjorts. Så där gick jag bet.