• Anonym (tuuut)

Bilkörningsfobi

Det fanns ingen rubrik som passade, så jag lägger det här under "relationsproblem". Jag har relationsproblem med min bil. Jag är helt enkelt en usel bilförare, och nu har jag nästan utvecklat fobi för att köra bil.

Jag tog körkort i en mindre stad, och där är det lugnt att köra. Klarade mig på första uppkörningen utan problem. Det är inte så mycket bilar, och inte så mycket filer. Nu bor jag i en större stad, och under flera år hade vi inte bil. När jag började köra igen för några år sedan så var jag osäker, och jag har inte kommit över det. Jag undviker bilen i det längsta, men när jag måste köra så blir jag stressad och gör konstiga saker. Det enda jag koncentrerar mig på är att köra, ändå lyckas jag alltid göra misstag så att andra måste tuta på mig och bilar tycks dyka upp utan att jag fattar hur dom kom dit.

Är det bara jag som har utvecklat bilkörningsfobi? Det känns som en dålig cirkel, ju mer "fobi" jag får ju sämre kör jag, ju nervösare blir jag, och ju mer "fobi" får jag. Egentligen önskar jag att jag inte hade något körkort, då skulle jag slippa detta. Å andra sidan så skulle det underlätta min vardag om jag kunde köra lite bil ibland iallafall.

Handlingsplan? Jag vill inte orsaka olyckor, tror ni vissa människor bara borde lägga bilkörning på hyllan?

(Det jag har svårast för är nog "snabb stadstrafik". Jag har ingen fobi för själva bilen, eller för att köra på folktomma gator, utan det är själva samspelet med alla andra trafikanter som gör mig så osäker).

• Svar på tråden Bilkörningsfobi
  • VildaVackraVilja

Du är inte ensam! Jag praktiskt taget hatar att köra bil. Ångrar att jag tog mitt körkort.

Mitt problem är att jag inte litar på mig själv. Jag tror inte att jag klarar det. Är en väldigt osäker tjej i mig själv så mycket ligger säkert i det.

Och precis som du säger så blir det som en ond cirkel. Man låter bli att köra bara för att man mår dåligt och ju mindre man kör, ju värre blir det.

Jag har funderat på att ta några körlektioner. Få upp självförtroendet igen. Även om det är svårt så blir det nog bättre ju mer man kör.
    Du kanske ska testa att ta några körlektioner du med?

I vilket fall så önskar jag dig lycka till!

• Anonym (Burr!)

Jag har inte fobi för själva bilkörningen, men jag har grym fobi för att överskrida hastighetsbegränsningar efter en fartkameraincident.

Jag måste köra varje dag, jag pendlar till jobbet, och det är jättebra, för ju mer jag kör desto mer slappnar jag av. Det är svårt, men jag tror på att utsätta mig för rädslan (jag passerar 3-4 fartkameror på vägen till jobbet) så den minskar.

Annars har jag inga problem att köra inne i stan i rusningstrafik (det är kul!) eller landsväg. Gillar inte motorvägspåfarter, men utsätter mig för det också så fort jag har chansen. Har för övrigt haft körkort i knappt två månader, så jag är purfärsk i trafiken. Tror inte att jag kan allt, men jag är modig som försöker.

• Anonym (hej!)

åhh, jag känner precis som dig! Skulle lika gärna kunna varit jag som skrivit inlägget....

jag bor på landet kan man säga, och jag törs inte köra in till stan (medelstor stad).
    jag törs knappt köra med min bebis i bilen....har gjort det ca 3 ggr, han är 7 månader nu.
    Det går lite bättre att köra om min man åker med.
    jag är mammaledig och själv på dagarna så det är så trist att inte kunna åka iväg själv med bebisen och göra något kul.

• Anonym

Här har vi en till som är precis i samma situation, låter alltid sambon köra och mår jättedåligt dom gånger jag vet att jag måste köra. Håller med VildaVackraVilja, man kanske borde ta några lektioner så man blir säkrare.

• Jambosana

Ta körlektioner - där du ska köra tillvardags. vet att många vänner stack till obygden för att övningsköra och köra upp (och tyckte att jag var skitkorkad som körde i Sthlm). De hade det svårt att klara Sthlmstrafiken sen. Då är det värt mer pengar att satsa på fler lektioner i svårare städer.

Ju mer du kör desto bättre bli du. övningskör för dig själv på ställen och tidpunkter då det inte är tokrusningstrafik.

• vinylblomma

Jag hatade att köra storstadstrafik förut, men så lärde jag mig att ta det lugnt, ha en full tank så att jag kan ta och köra fel lite utan att bensinen riskerar att ta slut.
    Låt inte andra bilar stressa upp dig, kör lite saktare om det krävs så att du hinner se dig om. Låt det vara okej att missa att byta fil och ta en liten omväg för att komma rätt.
    Försök att slappna av och lita på dig själv.

Jag har till och med vågat köra i Miami, jag som var så rädd att köra storstad.

• synanceia

Jag känner också som du!! Jag har ingen bil, men ibland måste jag köra ändå och då får jag panik. Det är värre om det dessutom finns någon i bilen med mig för då skäms jag dessutom och blir ännu mera nervös, men det är som de andra säger här att man måste utsätta dig helt enkelt, kanske ta någon körlektion.

• Anonym (tuuut)

Jag vill bara säga tack för inläggen. Känns skönt att någon känner igen sig. Jag skämms verkligen för det här. Jag är en i övrigt trygg och väldigt säker person men just det här vill jag inte erkänna. Det jag borde göra är nog att köra när det är riktigt lite trafik.

• Anonym

Känner igen mig!

Har också bilkörningsfobi, när jag precis hade tagit körkort körde jag lite grann, men oftast körde mannen, var livrädd för att köra ensam när inte han var med. Sedan fick vi barn och jag var mammaledig och då hade han alltid bilen så det blev inte av att jag körde.

Till sist tog jag mig i kragen och började köra igen, det funkar bra, men jag är fortfarande obekväm med bilen. Tror att det enda som hjälper är att fortsätta köra så mycket man kan så att man "får milen i kroppen", dvs. blir van.

• iAnnaMaria

hej hej... Jag har aldrig haft problem med att köra bil innan jag fick min son. men nu när jag har honom så går det inte att köra. Jag känner mig bara osäker :S

Svar på tråden Bilkörningsfobi