• Seven Costanza

Hur uttalas Moët?

Jag tror mig veta att ë uttalas ungefär som ett kort ä eller e, som i det svenska ordet ett, men uttalas t på slutet?

• Svar på tråden Hur uttalas Moët?
  • Balehead

Är inte 100%-igt säker, men jag skulle helt klart uttala T-et. Kan dock inte motivera varför rent fonetiskt.

• Seven Costanza

Jaså, är det holländskt säger du? Egennamnet kanske, men jag menar hur själva champagnemärket uttalas? På flaskan står det ju "Fonde en 1743 Moët et Chandon champagne, Epernay France", så jag tog för givet att det skulle uttalas enligt franska regler, men det kanske inte stämmer?

Ofta är ju t stumt på franska men jag tänkte att det kanske ska uttalas i Moët eftersom det hör ihop med "et Chandon", alltså att det kommer ett e efteråt om man säger hela varumärket.

• siamusen

ë gör att t:et uttalas.

• siamusen
    Seven Costanza skrev 2008-02-29 14:27:11 följande:
    Tack, musen! Då fortsätter jag säga som jag alltid gjort.
    Skål på dig
  • SkåneP
    Seven Costanza skrev 2008-02-29 14:19:18 följande:
    Jaså, är det holländskt säger du? Egennamnet kanske, men jag menar hur själva champagnemärket uttalas? På flaskan står det ju "Fonde en 1743 Moët et Chandon champagne, Epernay France", så jag tog för givet att det skulle uttalas enligt franska regler, men det kanske inte stämmer?Ofta är ju t stumt på franska men jag tänkte att det kanske ska uttalas i Moët eftersom det hör ihop med "et Chandon", alltså att det kommer ett e efteråt om man säger hela varumärket.
    Språkfascist som jag är hävdar jag att egennamnet Moët även bestämmer hur Moët-delen i "Moët et Chandon" ska uttalas eftersom Moët (oavsett sammanhang) är ett familjenamn.

Men visst platsen namnet på platsen Waterloo och popdängan Waterloo uttalas ju ganska olika...
  • SkåneP
    Isolde skrev 2008-02-29 15:22:16 följande:
    Är Moët ett nederländskt namn?
    Ja.
  • siamusen

en.wikipedia.org/wiki/Claude_Mo%C3%ABt

vet att det inte är världens bâsta kâlla, men ändå. Hur som haver var Moët (som startade champagnen) fransk och alltsa bör det följa franska regler.

• SkåneP

Namnpingis?

Moët är ett holländskt familjenamn, och uttalas därefter.

• siamusen
    SkåneP skrev 2008-02-29 16:06:35 följande:
    Namnpingis?Moët är ett holländskt familjenamn, och uttalas därefter.
    Sure.

Johansson i USA uttalas Yohansson och inte Djohänsson va?

Må vara ett holländskt namn, men champagnen är fransk och uttalas därefter Vilket iofs verkar vara samma uttal.

Intressant verkar vara dock att den franske kungen gav LeClerc namnet Moët. Hittar inget annat om namnets ursprung.

Moet hittar jag dock.
  • siamusen

Såvida det inte âr sa att Moët har lagt till ë just för att visa hur det holländska ursprungliga namnet Moet skulle uttalas? För annars skulle ju T bli stumt pa franska.

• SkåneP

Jaja, men i USA pratar man ju inte ens ren engelska så jag fäster ingen större vikt vad som sägs där

Men ok. Du vinner. Det uttalas "moett" tack vare de franska grammatiska reglerna och inte "moett" tack vare holländskt dito.

Kan vara värt att nämna att uttalet kan ändras i takt med konsumtionen.

• siamusen
    SkåneP skrev 2008-02-29 16:18:51 följande:
    Jaja, men i USA pratar man ju inte ens ren engelska så jag fäster ingen större vikt vad som sägs där Men ok. Du vinner. Det uttalas "moett" tack vare de franska grammatiska reglerna och inte "moett" tack vare holländskt dito.Kan vara värt att nämna att uttalet kan ändras i takt med konsumtionen.
    Nej, jag tror snarare att franska stavningen anpassat sig efter den hollândska

Och det är väl uttalet av Chandon som paverkas först vid konsumption?
Svar på tråden Hur uttalas Moët?