• MammaMutti

Åh vad skönt att få vara ensamstående mamma!

Någon mer än jag som ser fram emot att få leva ensam tillsammans med sina barn?
    Jag väntar just nu på att få flytta in i min nya lägenhet. Har valt att lämna Lukas pappa pga dåligt äktenskap - ingen var egentligen lycklig. Vi skiljs som vänner och kommer ALLTID se till Lukas bästa!

• Svar på tråden Åh vad skönt att få vara ensamstående mamma!
  • FrökenKanSjälv

Jag lever ensam med mina barn sedan några år tillbaka och jag tycker att det är helt underbart! Ingen som gnäller över allt man gör, ingen som släpper grejorna där han står, ingen som lovar att ta hand om disken och sen låter den stå i flera dagar, ingen som bestämmer över vad man ska göra på helgerna. Jag tycker att det är mycket mindre jobbigt att vara ensam med barnen än vad det var innan!

• Alice2004

Hej! jag lever ensam med min 4 åriga dotter och vi har ett underbart liv ihop kram.

• elra

Hej tjejen, känns som om jag sitter i exakt sammat sits som du. Får tillträde till min och barnens nya bostad i nästa vecka. Lääängtar så mycket! Pappan och jag ska ha barnen lika mycket och det känns som om det har löst sig bra. Vi är också jätte goda vänner men var liksom inte lyckliga ihop. Nu har vi tagit det här steget och det känns helt rätt även om det är jobbigt mellan varven. Min äldsta är 4 år och det är han som man är lite orolig för, hur han ska ta det hela när han väl förstår att mamma och pappa inte ska bo ihop mer. Vi har ju berättat och än så länge tycker han bara att det ska bli spännande. Men vi har kommit fram till att det trots allt måste vara bättre för barnen att se mamma och pappa lyckliga på olika håll än att vi lever ett helt liv ihop och mår halvdant. Hur känner du, inför att ditt barn inte kommer att se dig och ditt ex leva ihop längre?

Förresten, bor i Bålsta så vi är nästan grannar!!

Kram

• MammaMutti

Elra: Jag tror att det kommer gå bra för Lukas! Visst känns det som att jag gör honom illa emellanåt men det är bara mina egna hjärnspöken. Känns OTROLIGT tufft att veta att snart så ska min pojke klara sig utan mamma! Han är hela mitt liv, den grabben.. Men jag och ex:et kommer ha kontakt under tiden och vi kommer ses för att fika osv. Jag kommer ringa och säga godnatt till Lukas varje kväll - om det inte blir jobbigt för honom förstås.

Jag tror inte att Lukas kommer lida för att jag och hans pappa inte längre bor ihop - då vi tyvärr bråkade en del framför honom! *skäms* Nu får han istället två glada och lyckliga hem istället för ett hem med mycket bråk.

Bålsta?! Det var ju en trevlig överraskning!

Kram

• Amine

En tråd för mej!
    Flyttar också snart, den 1/5 och så får vi se. Flyttar främst i från sambons stora barn, det fungerar inte längre men vi vet inte hur det blir med oss som par, osams är vi inte men.. tja vi får se. Kul att höra att fdet finns fler som ser det som ett steg på rätt håll!

• Danny o Linda

Oj oj oj, snacka om att hitta mitt i prick.
    Jag var och kikade på lägenhet i kväll. Jag och min man har valt att bli särbo. Vi är inte lyckliga i vardagen och med tanke på att vi har barn sedan tidigare förhållanden bägge två som inte riktigt funkar så känns det bara toppen att kunna lösa det så här.
    Nu har vi en liten tös tillsammans och det känns ju lite ledsamt att hon inte får bo med både mamma och pappa samtidigt, men jag tror att hon mår bättre om vi mår bättre.

Flytten blir nog den 1/6 och det tuffa blir att berätta för de stora barnen.... hur kommer de reagera??
    Men jag ser en ljus framtid för mig och mina barn, det är det viktigaste.

Kram på  er tjejer!

• Moj Katile

Jag flyttade med mina 2 barn i oktober förra året å jag e betydligt lyckligare nu! Dessutom har jag två harmoniska och underbara barn!!
    Mellan mej å pappan fungerar det dessvärre inte och jag har fått ensam vårdnad. Mina barn e så små att det ändå är bättre att det sker nu än senare...

• Maribor

Word, alla ni som skrivit! Tokigt att man kan känna sig mer utvilad och glad när man har dubbelt så mkt jobb som innan, men då e det ju tydligt att det var rätt att separera.

• Lindyn

Håller med er andra, det är skönt att vara ensamstående förälder. Precis som för PuMaMoRsAn så funkar det inte alls mellan mej och barnets pappa så jag har ensam vårdnad. Men man mår betydligt mycket bättre än vad man gjorde när "pojken" var med i bilden.
    Sen tycker jag snarare att jag har mindre att göra rent praktiskt hemma sen det blev bara jag och dottern. Han var väldigt dålig på att hjälpa till och lämnade allt åt mej.

• Erloel

Jag har fått en lägenhet 1/6 och ska då flytta ifrån min dotters pappa. Det ska bli skönt för vi bråkar varje dag, men samtidigt känns det som man sviker henne. Vet innerst inne att det är det enda rätta för hon mår inte bra av vårt bråkande heller. Det kommer nog bli bra.

• Golddigga

jag längtar oxå!! Har tillträde till min lägenhet den 1/6!!!! Då flyttar jag och min 1-åriga son! Ska bli så skönt! Hellre ENSAM än ensam i ett förhållande och dessutom får vara mamma till pappan oxå. Nä fyy vad skönt det ska bli!

• Annani

Ja visst är det skönt! Har varit själv sen sonen var två veckor, tyckte det räckte med ETT barn att ta hand om...

• MammaMutti

Nu är det bara 2 veckor kvar tills vi får flytta!

Till er som känner att ni sviker era barn pga separation - SLUTA! Tro mig, ni gör era barn en stor tjänst om ni lämnar ett förhållande som ni inte är lyckliga i! Barn märker ju av sånt, Lukas har blivit mycket lugnare och "lydigare" sen vi flytta hem till min syster i väntan på våran lgh. Jag kände också skuld för att Lukas skulle bli skiljsmässobarn. Men när jag släppte alla dåkiga tankar och känslor har jag blivit en mycket bättre, gladare och roligare mamma! Vilket Lukas märker.

Lycka till tjejer!

• mia maria

Jag har levt själv med min son i nästan hela hans 4-åriga liv, o jag trivs alldeles ypperligt själv!!

Hellre 2 lyckliga (nu kan jag visserligen bara prata för min egen del..) föräldrar på varsitt håll, än 2 olyckliga, grälande o kanske gråtande föräldrar som lever tillsammans.

Jag har dessvärre rätt taskig kontakt med min sons far, men förutom det så kunde vi inte ha det bättre, min son o jag.

Nackdelen är väl att man blir rätt bekväm av sig o det är svårt att ställa om sig när man väl träffar nå'n sen har jag märkt - o det kommer nog att dröja innan jag flyttar ihop med nå'n igen!!

• tiitta

Jag känner det som ni!

Vill bara bli ensamstående fast jag har 3 barn(6 år 4 år och 6månader,samt en bebis på väg).
    Nu är det så att jag har i flera års tid försökt med maken men han vill ej ta sitt ansvar mm.
    så jag känner att vi mår bättre om vi flyttar isär,och jag känner lycka av att få en egen lägenhet med barnen där vi har det tryggt och lugnt.
    Lycka till ni alla!

• Sniper

har levt ensam med min stora i 4 år o det ÄR skönt, ibland kan jag längta tillbaka till våan lugna vardag o friheten vi hade.
    Förstå mig rätt älskar min nya familj men det var typ enklare när det bara var vi 2

lycka till o njuttills ni hittar nya män att älska o njuta av

• Amine

eller gör som vi: separera och älska och njut av er fd. sambo!
    Det är inte alls en dum lösning! Riktigt trevligt att gå på date med någon man känner och underlättar socialt liv med gemensamma vänner.

• Shibby 78

Älskar att vara ensamstående med min son! Så skönt att slippa allt tjafs och dessutom har jag mycket mer egentid nu än när vi levde tillsammans. Även om grabben bara är hos pappan varannan helg så blir det verkligen kvalitetstid. Det blir 4 sovmorgnar för mig i månaden och det är LYX med tanke på hur det såg ut innan.
    Pappan har dessutom börjat inse allt som jag tjatat om innan ;) och är en mycket bättre pappa idag som tar jättebra ansvar för vårt barn :)

• JeanneDArc

Jag är inte i samma sits, men jag ville bara säga att jag blir glad när jag läser att folk skiljs åt på det viset ni har gjort och väljer att sätta sin barn i främsta rummet. Skitbra gjort och fortsätt i samma riktning Tror också pojken kommer märka att det känns bra om han får se att ni kommer överens och att alla är kompisar ändå.

• Sniper
    Amine skrev 2008-05-16 06:43:55 följande:
    eller gör som vi: separera och älska och njut av er fd. sambo!Det är inte alls en dum lösning! Riktigt trevligt att gå på date med någon man känner och underlättar socialt liv med gemensamma vänner.
    ja så kan man ju också göra.
    tyvärr va min äldstaqs en stor skit men men...
Svar på tråden Åh vad skönt att få vara ensamstående mamma!