• Anonym (Orolig.)

Gör det ont att ta ut pstav?

Jag har fått en akuttid för att ta ut min pstav på torsdag.
    Är lite orolig för att det gör ont , Någon som har har erfarenheter ?

Ja jag vet att man får embla plåster. Men det känns som om det borde göra ont ändå.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-29 11:57
    Är det någon som det har gjort ont på?

• Svar på tråden Gör det ont att ta ut pstav?
  • Anonym (Kajsa)

Jag har tagit ut p-stav för en månad sen. Fick bedövningsspruta, så det kändes inte alls. Eller jag kände ju att de gjorde något, men det gjorde inte ont.

Det gick mycket fortare och enklare än vad jag trodde, trodde att det skulle vara mycket värre, så du kan nog vara lugn.

• sannamartina

Jag hade haft min i 2 år när de tog ut den,fick ett emla plåster så själva "snittet" kändes absolut inte. dock gjorde det ganska ont när dem skulle trycka ut staven ur "kapseln" som bildas runt staven av vävnad..

• Dinova

Be om att få en spruta, då jag tog ut min p stav.. så fick jag bara emla plåster. Det gjorde SKIT ont.. (förlåt om jag skrämmer dig) Men dom fick inte tag i p staven, den hade kapslat in sig så mycket. Dom kämpade i en halv timma med att få ut den. så be om att få en spruta.. det hade jag gjort, om jag skulle ta ut en p stav igen. Lycka till..

• Anemia

Som sjuksyrra har jag varit med om att tagit ut ett antal stavar, och även fått två urplockade ur mig själv.
    Emla plåster låter lite väl vegt, be att få bedövning. När själva bedövningen läggs kan det sticka lite. Sen får den verka ett tag. Det kommer inte göra ont när de skär det lilla snittet i armen om bedövningen sitter som den ska. Men, däremot kan det kännas som att det drar lite där p- staven sitter när den ska tas ut. Om p- staven har kapslat in sig kan det vara lite piller att få ut den, men det gör absolut INTE ont! :)
    Efter staven är ute så sätter en del ett stygn som du får ta bort mellan 7-10 dagar senare, eller så tejpas det lilla såret ihop!
    När bedövningen släpper i armen efter ett par timmar kan det sticka lite i armen igen, ungefär samma känsla som när en fot har somnat!

Att använda Emla är ju helt förkastligt. Den som använder det gör det antagligen för att den inte kan eller får ge lokalbedövning (vilket bara läkare eller sjuksköterskor med delegering får) Säg nej till Emla, det ger inte tillräckligt med bedövning.

• Anonym (Orolig.)

Ska allt fråga om en spruta nu när ni säger så här :) Funderar nästan på att ringa in och kolla om jag ska få spruta eller inte , annars så säger jag att jag ska ha det.

• DecemberBebis

jag ahr för mig jag intefick nån bedävning alls.. hmm , och jag tyckte inte det gjorde alls så farligt ont...

• lellitA

nej gjorde inte mer ont att ta ut än sätta in Jag tog också ut mina då när man hade 6 st stavar fick lokalbedövning så jag kände inte ett smack

• sophiie

Ja det gjorde ont. Fick bedövning MEN pga att barnmorskan inte fick ut den på en gång, tog ett tag. Hon rekommenderade mig att återkomma en annan dag. Men jag bad henne fortsätta, och bedövningen började släppa. Har idag ett ärr från uttagningen.

• sophiie

Jag har för mig att de lade bedövningen UNDER staven så att det ska vara lättare att få tag på den. Är dock inte 100% säker

• Jollsan

När jag tog ut min gjorde det väldigt ont! Fick bara lite Embla-kräm.
    Tog ut den för 4 år sen o satte in en ny för en vecka sen .
    Då sa barnmorskan att jag skulle få en bedövningsspruta när jag tar ut den nästa gång.
    När jag tog ut den tillhörde jag ett annat landsting, så det kan vara olika regler?

• Anonym (Orolig.)

Var där förut idag och hämtade emla plåstrena. Jag skulle inte få någon spruta sa hon utan bara plåsterna :/

• Trolovade

Men ring någon annan stans då? Till mvc kanske? Dom brukar kunna hjälpa till med sånan saker, tycker också att emla låter lite...

• Ramonas

Oj vad länge sen jag tog ut min.. Men hmm, inte vad jag kan komma på att dte gjorde ont.. Vet att dte gjorde ont att sätta in den iaf...

Dom grävde i min arm för att få ut den, å där låg jag nästan avtrubbad haha, men det gick bra ändå...

Svar på tråden Gör det ont att ta ut pstav?