• kvinna 86

inte nöjd med köp från tradera!!

ni som handlar/har handlat på tradera.. är det någon som inte varit nöjd med nått köp? jag köpte en dress och hämtade den idag... finns fläckar på byxorna o står inget om det i objektbeskrivningen.. hur ska jag gå tillväga??? ska man kontakta säljaren direkt eller?

• Svar på tråden inte nöjd med köp från tradera!!
  • CosmicCat

Jag tycker du ska kontakta säljaren först och se om h*n är villig att komma fram till någon lösning. De flesta vill inte ha negativt omdöme.

• Avelyn

Det har hänt ett fåtal gånger att jag blivit missnöjd. ( Men de flesta köp har varit bra köp ) I de fall jag påpekat bristerna har jag aldrig fått kompensation. Men då har jag heller inte hotat med negativt omdöme. Jag har varit för feg. Härom månaden råkade jag ut för samma sak själv. Jag sålde och missade en stor fläck. Jag missade den helt enkelt. När köparen påpekade detta betalade jag tillbaka allt och fick positivt omdöme tillbaka och köparen säger sig vilja köpa från mig igen.

Det finns hopp. Jag tror nog större delen behandlar köpare väl. Alla vill väl ha återkommande kunder Maila och påpeka att du ej är nöjd.

• flippertjejen

Jag har köpt rätt mycket på tradera och det brukar inte vara några problem. Men en gång köpte jag en amningströja som det var en fläck på mitt på bröstet. Det stod inget sådant i beskrivningen.

Jag kollade säljarens omdömen och hon hade typ 100 positiva och inget negativt. Alltså utgick jag från att hon var en schysst säljare som råkare göra en miss. Jag emailade henne och berättade om fläcken (jag tänkte skicka över foto på fläcken så att hon skulle tro mig, men det behövdes inte). Hon bad tusen gånger om ursäkt att hon hade missat fläcken och hon var glad att jag kontaktade henne istället för att sätta negativt omdömme. Om jag ville skulle jag få skicka tillbaka tröjan. Jag föreslog att jag behöll den som hemmatröja för halva priset. Tjejen betalade tillbaka halva köpeskillingen + frakten. Vi blev på så sätt båda nöjda med affären och hon fick positivt omdömme av mig för sitt tevliga bemötande.

• kvinna 86

hon har också bara positiva omdömden, men fläckarna är ganska stora.. fattar inte hur nån kan missa dem... ska nog kontakta henne iaf och se vad hon säger

• krypet fem

Som säljare skulle jag uppskatta om köparen hörde av sej och klagade, faktiskt. Har hänt en gång. Då hade jag, på sanning, missat att plagget var fläckigt. Då köpte jag tillbaks det. Men man ska såklart klaga snällt, finns ingen anledning att vara otrevlig!

• BabyEm

Jag köpte en klänning på tardera som saknade en knapp. Kontaktade säljaren via mail och hon var villig att betala tillbaka mot att jag skickade tillbaka klänningen. Jag ville juh så gärna ha den så jag skickade inte tillaka. men jag tyckte hon borde betalat tillbaka en viss summa men jag ville inte bråka om det. Lämnade inte nagativt omdöme men såhär i efterhand så kan jag tycka att amn egentligen borde det. Varför ska man stunta i det? Är det ett allvarligt fel som man faktiskt inte borde missa så varför ska inte andra få se det då?

• Blipp

Kräv att få tillbaka lite pengar, eller kräv återköp.

Det är inte så många som vet att distansköplagen gäller på alla auktioner på internet. Det innebär att man inom 14 dagar efter att man fått hem varan, har rätt att ångra sig helt utan anledning eller ursäkter. Man skickar då tillbaka varan och får pengarna tillbaka.

• Anna83KD

Blipp: Nej, distanslagen gäller enbart när privatpersoner köper från företag. Inte privatpersoner mellan.

• Blipp

Anna83KD: Eftersom tex Tradera är ett företag, som förmedlar auktionen mellan privatpersoner och tar betalt för det, så gäller den lagen faktiskt.

• Blipp

Citat från konsumentverkets hemsida:

"För auktioner på Internet, e-handelsauktioner, gäller distans- och hemförsäljningslagen. Då har du ångerrätt i 14 dagar från det att varan levereras, eller från det att du får informationshandlingarna om din ångerrätt."

• jassikan

Anna83KD har rätt dessvärre. Tradera förmedlar bara kontakten, de säljer inga varor. De säljer endast auktionstjänsten.

Så det är bara Köplagen som gäller, vid köp mellan privatpersoner.
    Om ett företag säljer via Tradera/via egen webbsida/egen auktionssajt så gäller Distans- och hemförsäljningslagen.

Texten du hänvisar till finns på: www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp&lngCategoryID=1674
    och står under Din rätt som konsument.
    Konsument är man endast när man handlar av ett företag.

• Blipp

OK. Då har jag tolkat det hela lite fel! Borde ju har förstått att det var för bra för att vara sant. Vilken tur att ni upplyste mig om den detaljen. Det hade kanske blivit lite pinsamt för mig om jag hade börjat yra om det om jag någon gång inte skulle vara nöjd med någon auktion.

• jassikan

Ja, det hade ju varit väldigt smidigt för köparna om det vore så men tyvärr inte.

De som är reko och har gjort en miss lämnar säkert kompensation i varje fall / erbjuder återköp bara man hör av sig och har en trevlig och bra kontakt.
    Att börja med att skrika och gorma, som en del verkar göra om något gått fel (har läst om en del sådana fall på Traderas forum), hjälper knappast.

Svar på tråden inte nöjd med köp från tradera!!