• Anonym (Dude)

Min make var otrogen med min syster..

Jobbig situation. Mitt enda råd är att tänka på att det inte är barnen som skall straffas för vad din syster och man har gjort. Båda barnen har rätt till sin pappa.

• Anonym (Dude)

Anonym (flytta) skrev 2008-03-03 16:28:05 följande:

Varför utgår du/ni ifrån att barnet kommer att LIDA om det växer upp utan sin biologiska pappa???? Jag tror snarare att barnets uppväxt blir extremt mer harmonisk utan detta triangeldrama. Men framför allt med en glad och harmonisk mamma - vad som nu krävs för att hon ska bli det igen...
    Att pappan har gjort en, i TS fall, moraliskt oacceptabel sak gör honom inte nödvändigtvis till en olämplig förälder. Är det ensam vårdnad som gäller för alla barn där ena föräldern kan stämplas som "skyldig" till att förhållandet tar slut? De problem som finns (och dessa skall inte underskattas) är mellan två vuxna. Barnet har inget som helst otalt med sin far och tro det eller ej, vi pappor är lite mer än spermadonatorer.
  • Anonym (Dude)

Anonym (flytta) skrev 2008-03-04 10:08:29 följande:

Anonym (Dude) skrev 2008-03-03 16:36:33 följande:
    Öh... "vi" pappor... på vilket sätt känner du samhörighet med TS man?!?! Jag håller med om att den moraliskt oacceptabla handlingen inte nödvändigtvis gör mannen till en olämplig förälder. Däremot skulle det göra honom solklart oacceptabel som en del i mitt liv. Hur TS väljer att göra vet vi inte, men alla väljer sina egna handlingar och därmed konsekvenserna. TS man och syster har gjort sina val. Och nu är det TS tur att välja. Och man KAN avsluta ett förhållande på ett bra sätt, om det är det man vill. TS kan välja att avsluta äktenskapet och byta ut kärleksförhållandet mot ett förälder-förhållande. För mig vore ju det verkligen höjden av storsinthet, i nivå med Dalai Lama. Klarar TS det så bugar jag mig i respekt, verkligen. Och väljer TS bort honom+systern helt eller delvis, då har TS min absolut 100%-iga förståelse.
    Som pappa känner jag en samhörighet med TS man. Det innebär inte att jag på något sätt sanktionerar det dumma han gjort.

Sedan är det så att barnet är hans lika mycket som TS oavsett vad han gjort. Vi tar inte ifrån folk rätten till deras barn och barn rätten till deras föräldrar baserat på föräldrarnas förmåga att vara trogna. Vi skulle få se många mödrar också som blev ifråntagna sina barn om vi använde otrohet som ett kriterium för umgängesrätt med barn. Även om TS inte vill veta av mannen så är det barnets rätt att få ta del av sin far.

Av respekt för TS och hennes problem tänker jag inte föra den här diskussionen vidare här för jag lider verkligen med henne. Det jag ville ha sagt är bara att alla problem som mannen ställt till med är mellan honom och henne. Barnet har precis samma rätt till sin far som tidigare.

Mvh
Svar på tråden Min make var otrogen med min syster..