• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur går man uppför i en svängd trappa?
  • Blossi

Nu när jag tänker efter så går jag nog alltid på den högra sidan, oavsett om jag går ner eller utt.

Yesterday is gone. Tomorrow has not yet come. We have only today. Let us begin.
  • Blossi

Ojdå! Ska stå "upp" och inget annat.

• Hallonröd
    Lillstrumpa82 skrev 2008-02-29 22:11:49 följande:
    Men jag går alltid på höger sida, oavsett om det är den breda eller smala sidan... Alltså röstar jag på höger sida. Någon annan kanske alltid går på den smala sidan, oavsett om det är den högra eller vänstra sidan, den röstar alltså på smala sidan
    Jaha ja...tänkte inte på det... Man kan förstås se det ur den synvinkeln också...Flört
    // Hallon är inte bara gott utan nyttigt också...
  • Hallonröd
    Hallonröd skrev 2008-02-29 22:17:56 följande:
    Jaha ja...tänkte inte på det... Man kan förstås se det ur den synvinkeln också...
    Vilket alla tydligen gjorde utom jag......
    // Hallon är inte bara gott utan nyttigt också...
  • Lillstrumpa82
    Hallonröd skrev 2008-02-29 22:17:56 följande:
    Jaha ja...tänkte inte på det... Man kan förstås se det ur den synvinkeln också...
    FlörtSkrattande
  • Wren

den smalaste.. för jag har lättare att ta emot mig om jag skulle falla framåt än en som går neråt..

men nu när jag tänker efter så händer det att jag är ego och tar upp den bredaste sidan själv.. eller så väntar jag på en avsats om jag ser/hör att jag kommer att möta någon.

• majsalotta

Naturligtvis går man på den smalaste sidan om man går uppför trappan - det är jättesvårt att gå på den smala sidan nedför en trapp, så men hänsyn till den man möter tar man den "besvärliga" sidan, som dock inte är så besvärlig om man är på väg upp!

• Blossi
    majsalotta skrev 2008-02-29 22:21:38 följande:
    Naturligtvis går man på den smalaste sidan om man går uppför trappan - det är jättesvårt att gå på den smala sidan nedför en trapp, så men hänsyn till den man möter tar man den "besvärliga" sidan, som dock inte är så besvärlig om man är på väg upp!
    Självklart så går man över om man får möte men när det inte händer så väljer jag ändå, spelar ingen roll bred som smal, den högra sidan.
  • Isolde

Intressant att se hur utbredd tanken på högertrafik är! Nästan ingen väljer vänster, men det är ganska jämt fördelat mellan resten av alternativen.

"Rätt" svar är förstås att man ska ta den smalaste sidan om man får möte, av hänsyn till den som kommer gående neråt. (Det är svårare att pricka smala trappsteg på väg ner.)

Det här är en regel som min mamma inpräntade i mig när jag var liten, så jag blir alltid lika förvånad när jag möter folk i trappan och de envisas att ta den breda sidan fast de är på väg ner.

Dina feministmuffins på nätet: www.familjeliv.se/Forum-11-256/m27894250.html
  • emzemz

Jag tänkte tidigare idag på hur man gör när man är ute och går och möter någon, om man tex går på en vanlig gångbana. Fortsätter ni på ert spår eller "viker ni av" för den ni möter?

Svar på tråden Hur går man uppför i en svängd trappa?