• BetongMorsa

bonusbarn + mammaledig? hur funkar det?

mamma bus skrev 2008-03-09 23:42:38 följande:
    Du måste inte ha bonusen hemma när du är föräldraledig. Det är helt upp till dig i fall du vill det eller inte.Det finns ett domstolsfall kring detta, det är fastslaget i regeringsrätten att styvföräldrar INTE är skyldiga att ta hand om bonusbarnen då styvföräldern är föräldraledig, arbetslös eller liknande utan som det faktiskt står i dommen, det är upp till den enskilda familjen.Domen heter RÅ 98 ref 22 och kan beställas från regeringsrätten, du kan även beställa ett utdrag av domen. Domen gäller i alla sveriges kommuner även om en del personer som handhar dessa frågor är okunniga om denna dom.
    Precis. Jag har inga problem med att låta min bonus va hemma med mig men hon VILL gå på fritids, precis som min bio dotter VILL vara på dagis, FAST jag e hemma me deras hel-/halv-syster. Och du är inte vårdnadshavare så bonus får va på fritids/dagis så mkt han/hon orkar!
    Våran kommun bråkade på oss om det men efter hot om tvister gav de med sig och lovade att ändra alla skrivelser som står i deras "lagböcker".
    Så sluta med all OT om huruvida man vill ha bonus hemma. TS ville bara ha svar på om hon får....bye by me
    Mammas goaste tjejer Tilda & Nike
  • BetongMorsa
    Katten76 skrev 2008-03-10 07:27:56 följande:
    Hur många av er jobbar inom barnomsorgen?I vår kommun får man endast lämna 3 tim /dag eller 15 tim / vecka inom barnomsorgen. Inom skolbarnsomsorgen får man inte ha barnet på fritids när någon av föräldrarna/bonusföräldrarna är föräldralediga. Eftersom avgiften är baserat på inkomsten och då sammanställd på både den biologiska och bonusföräldern, förstår jag inte varför det skulle vara skillnad på lämningen.!? Varför skulle man då lämna helt andra tider helt plötsligt?Vi har alltid utgått efter att den föräldern som slutar tidigast hämtar barnen. Oavsett om det är biologisk eller bonus. Det är ju ett ansvar man får på köpet när man ingår en sådan relation. Förstår att man kan ha olika åsikter men nu lämnar jag ett svar utifrån mitt arbete, kommunens regler och min egen situation.Att dra detta vidare med olika domar och lagar/paragrafer. Vem gör man det för? / Förskollärare...
    För att det står i en lag som gäller hela Sverige. Enskilda kommuner kan ju inte komma och hitta på egna regler helt plötsligt. Varför tror du min kommun ändra när jag bråka? Bara jag? Jag är inget känt namn. Jo för de hade fel.
    Och vi får ha dagis 5h 3ggr/v + att min bonus går på fritids 12 h/v. Det finns ingen som en diskuterar saken här. För de ska ha rätt till det. Ja jag har medvetet gått in i en relation där det finns barn men bara för det så ska jag inte bara ha massa skyldigheter. Rättigheter finns det också något som heter!
  • BetongMorsa

Ja en förskollärare borde kunna lagen bättre som sagt var. Men om skolchefen i kommun inte kan så varför skulle lilla dagisfröken kunna?!?!?
    Kan jag me skylla på i mitt jobb om jag kör mot rött eller struntar i stop plikt. Näää jag visste inte så det gäller inte mig?!?!?!

Och som ngn skrev. Lever man i en kärnfamilj är man bara mamma, pappa o bebis i början. Vad finns det för ngt som säger att vi bonusföräldrar inte ska få ha det så bara för att man råkar bli upp över öronen förälskad i ngn som redan har barn?

Svar på tråden bonusbarn + mammaledig? hur funkar det?