Inlägg från: Håll min hand |Visa alla inlägg
  • Håll min hand

bonusbarn + mammaledig? hur funkar det?

Nu är det såhär att vi har min sambos barn varannan helg men har funderat på att börja ha varannan vecka. Men vi ska ha vårt första gemensamma barn i början på juni och hur funkar det med dagis och sånt om jag är mammaledig och min sambo jobbar?
    Får bonusen ha dagis på dagarna då eller måste han vara hemma med mig?

Skulle nog kännas som en chock för mig att ha hand om båda samtidigt på dagarna när jag ska bli "riktig" mamma nu för första gången. Tyvärr är jag ingen super-mamma.

• Svar på tråden bonusbarn + mammaledig? hur funkar det?
  • Håll min hand

För att få lite kvalitetstid med sin nyfödda? För att man kanske inte har den orken att underhålla en energi-rik 4-åring och ha en bebis hängande vid tutten, efter en natt med lite sömn?

Hmm. Det är väl upp till dej om du vill ha det.

• Håll min hand

Teschty: Håller helt med dej! och dessutom tror jag att det är roligare/nyttigare för ett barn att vara på dagis och leka av sig osv. Hade det varit mitt andra barn så hade säkert mitt större fått gå på dagis den med.

Jag har ju för det första bara ett fåtal ggr tagit hand om bonusen själv. Alltså han har alltid varit då hans pappa har varit tillgänglig hemma.

Nä helt klart kommer jag, om vi nu tar hon på halvtid, försöka få ha honom på dagis efter hans pappas arbetstider. Han går ju inte alls på dagis nu (har inte gjort på 2 år) och jag tror det skulle vara nyttigt för honom.

Är man egoistisk om man vill vara lite själv med sitt barn när man blir mamma för första gången? haha vilka moralmammor det finns. så duktiga så.

• Håll min hand

Är det tidigt det,halv 8 ungefär?
    han vaknar ju av sig själv före och vill direkt "ut och leka".

Helt enkelt är det så här. Jag skulle inte palla att ha hand om två barn samtidigt. Inte som det ser ut just nu i denna situation. Thats it!!! Har sagt till sambon att isf får vi vänta med att ta honom på delad vårdnad.

Okej, hur fungerar öppna förskolor då?

• Håll min hand

Teschty: Känner precis som du beskriver. Jag tror inte heller att någon skulle bli gladare om jag "tvingades" att vara hemma med bonusen, trots mina tvivel. Nä men jag känner lite att jag vill ta det lugnt, speciellt då i början, och låta mina rutiner styras helt av min lilla bebis. Känner bara helt ärligt att jag inte klarar av, eller vill ha hand om 2 samtidigt. Är ju inte ens van att ha hand om barn så jag vill nog lära mig det först Så är det bara.

Hur gammal e din minsta då?

• Håll min hand

Ja men det låter ju sunt det iaf, att det nu finns en lag som gäller. Ska kolla upp mer om det! Då kanske det löser sig för alla parter då:)

Svar på tråden bonusbarn + mammaledig? hur funkar det?