• Fidelis ad urnam

Köper du det du vill ha eller det som är billigt?

När du handlar mat, köper du det du tycker är gott eller det som är billigt?
    T.ex.: Du älskar Billingeost men Herrgårdsosten är 20kr/kilot billigare, vad köper du?
    Enrisrökt skinka är, enligt dig, så otroligt gott men kostar 255kr/kilot, storpacksskinkan kostar bara 70kr/kilot, vad köper du?

Vi köper alltid det vi tycker är gott, varför snåla och köpa någonting man inte tycker är fullt lika gott?

Amor vincit omnia et nos cedamus amori
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-01 10:15
    Kanske ska förtydliga att "varför snåla" mer är hur vi tänker gällandes matinköp och inte en direkt fråga till er som köper det billigaste ist för det ni egentligen vill ha.
  • Svar på tråden Köper du det du vill ha eller det som är billigt?
  • FunnyFairytale

Jag köper det som är gott.
    Sedan är det också så att vi försöker undvika mat med mycket tillsatser,färgämnen osv och undviker halvfabrikat ,köper gärna ekologiskt och då kan det ibland kosta mer.
    Men det får det vara värt,jag vill inte stoppa en massa gift och skit i min kropp,det ska ju ändå va med ett tag.

• Lina med Liten

Eftersom vi har möjlighet att välja så väljer vi det som är gott!! Mat har hög prio i vår familj

**Älskade lilla Thea**
  • Juppepuppe

Som svar på din första fråga om jag köper det jag vill ha eller det som är godast är svaret: Både och
    Färskpressad juice är jättegott, men det blir snordyrt att dricka det till frukost varje dag.

Din andra fråga: Varför snåla? Svar: För att vissa måste det!

• FunnyFairytale

Det är väl lite en prioriteringsfråga också tror jag.
    Jag åt bra mat även när jag var fattig student för 9 år sedan,fast det kanske beror på exakt vad man lever på för inkomst samt hur många man är i hushållet,om man äter ute etc.

• Runguska

Det beror helt på vad det gäller och hur stor skillnad det är. Då det gäller skinka köper jag inte den billiga storpacken då jag tycker att skivorna dels äår för tjocka och dels är skinkan inte alls god. Så på just skinkfronten blir det charkskinka. Gäller det något där smaken inte är jätteolika brukar jag variera, som med ostexemplet alltså, eventuellt att jag väntar och ser om en viss ost hamnar på rea. Köpa billigaste Gouda-osten bara för att den är billigast gör jag dock inte eftersom jag inte tycker om den.

Jag provar gärna lågprismärken, men köper det jag tycker är mest prisvärt. Här om dagen köpte jag och min man nära på pinsamt dyra fiskburgare vilka var goda. Sedan en dag senare hittade vi några som var mycket billigare vilka vi köpte och provade och de var minst lika goda. Där kommer vi i fortsättningegn garanterat att köpa det billigare märket!

Eftersom vi har det lite krasst ekonomiskt kan/vill vi inte handla allt för dyrt, men just mat ligger högt (högst efter hyra tror jag) på prioriteringslistan och hellre äter jag en god portion mat än två som inte smakar bra!

Min hemsida - www.kulturellt.se
  • Familytime

Hahahaa! VARFÖR SNÅLA? Ja, för att alla inte har den valmöjligheten! Vi äter alltid det billigaste, som inte är skitmat då. För det finns vissa billiga märken som verkligen är skit, de låter jag helst bli, men annars handlar jag efter prislappen. Man får mätta magsäcken efter vad som finns i plånboken. (det finns ett annat talesätt som betyder samma, men jag är så rackarns dålig på ordspråk...)

Men hade vi haft mer pengar, så hade vi ju gärna valt att äta lite godare mat lite oftare.

Fast du måste erkänna, TS... det var en ganska dum fråga. "Varför snåla...?" Hahahaa! Som gjort för pajkastning på FL!!

• Theorese

Jag väljer att köpa det jag tycker är gott. Är det sedan gott och billigt så är det ju bara positivt. Vad gäller skinka och ost är jag mycket noggrann, vill ej ha pressad skinka och osten måste vara vällagrad, billiga storpack av skinka och billiga plastostar går bort!

• neoaliya

samma här

Theorese skrev 2008-03-01 10:13:44 följande:
    Jag väljer att köpa det jag tycker är gott. Är det sedan gott och billigt så är det ju bara positivt. Vad gäller skinka och ost är jag mycket noggrann, vill ej ha pressad skinka och osten måste vara vällagrad, billiga storpack av skinka och billiga plastostar går bort!
  • Sencha

Nånstans mittemellan.
    Vi köper inte vad skit som helst. Däremot så tillåter inte ekonomin att vi alltid köper det vi allra helst vill ha. Då blir det ett mellanting: något som uppfyller våra kvalitets- och miljökrav, men som inte är det mest spännande.

Färskpressad juice (som ovan) är ett bra exempel. Det är jättegott, men inte rimligt ekonomiskt att köpa varje gång. Så ibland nöjer vi oss med änglamarks juicekoncentrat, och sedan någon gång ibland lyxar vi till det med någon god färskpressad Genom att välja billigare alternativ till "vardags", finns det utrymme till "lyx" ibland. (Men det finns liksom en lägstanivå, som ska uppfyllas. Som sagt var, inte vad skit som helst.)

Jag vill för övrigt göra en jämförelse med en bok om Alfons Åberg. Minns inte vad boken heter. Men Alfons och hans pappa sitter och beklagar sig över hur tråkigt det är att julen är slut - och tänk vad bra det vore om det vore julafton alla dagar. Då förklarar farmor för dem, att om det var julafton alla dagar, så skulle det ju inte vara något speciellt med julafton. Man behöver de tråkiga dagarna, för att uppskatta de roliga

• Familytime

Juice över huvud taget är skitlyxigt och något vi dricker väldigt sällan.

Svar på tråden Köper du det du vill ha eller det som är billigt?