• elvatolv

Ni och Er med stor eller liten bokstav i ansökan?

Det är ju lite delade meningar om det där och vill höra vad som gäller nu.

• Svar på tråden Ni och Er med stor eller liten bokstav i ansökan?
  • giftgrodan

beror nog på var du söker.

Titulering
    ?Det som framförallt tilltalar mig med tjänsten som traineeingenjör hos Er är??
    Ibland är ett Ni och ett Er helt på sin plats, och ibland visar det att man inte alls har fattat koden som gäller på arbetsplatsen.
    ? Här får man känna sig för. Jag minns en ansökan som gällde en tjänst som jurist på en begravningsbyrå och där gjorde kandidaten helt rätt i att använda en formell ton, men det hade ju inte passat alls om han hade sökt jobb på Strix television. Är man tveksam ska man försöka hålla en så neutral ton som möjligt. Det ser oproffsigt ut med ansökningar som nästan påminner om kontaktannonser, säger karriärcoachen och rekryteraren Nina Holst.

• giftgrodan

personligen tycker jag Ni och Er ser ganska fånigt ut, men jag är ju inte rekryterare heller...

• Havsjungfrun

Stor bokstav tycker jag ser mycket trevligare ut.

• elvatolv

Detta gäller administratörsjobb och då undrar man vad som egentligen är rätt. Och vad företaget tycker är rätt. Jag gillar egentligen det oformella med liten bokstav.

• Åsa

Det är fel med stor bokstav på "ni" och "er" om man vänder sig till flera. Stor bokstav markerar att det handlar om en person som man är "Ni" med (vilket iofs är ett modernt påfund i svenskan som bara åttiotalister tror är artigt, men det är en annan diskussion). D v s:
    Bor Ni här ( herr Johansson)?
    Bor ni här (herrar Johansson och Nilsson)?
    Är det Er bok (herr J)
    Är det era böcker (herrar J och N)?

En annan femma är att den enskilde handläggaren på företaget kanske har noll kunskap om skrivregler och tycker det ser "fint" ut

• Åsa

Det är alltså inte frågan om formellt och informellt utan om rätt och fel här.

"ni"/"er" med liten bokstav är ju även pluralform för "du"; det är väl det som gör att det vid första anblicken kan kännas alltför informellt.

• giftgrodan

men det verkar råda delade meningar ändå, åsa?

Språkrådet skriver:

"Vid tilltal till en person:
    ? Skriv alltid du med liten bokstav.
    ? Skriv alltid Ni med stor bokstav.

Vid tilltal till flera personer:
    ? Skriv ni med liten bokstav i de fall man skulle tilltala var och en med du.
    ? Skriv Ni med stor bokstav i de fall man skulle tilltala var och en med Ni."

(iofs kanske språkrådet mer går efter vad som är gångbart och inte vad som är rätt...)

• Åsa

giftgrodan: Blir förvånad när jag ser det där då det strider direkt mot vad jag lärt mig. Det öppnar ju också för en otydlighet om man vänder sig till en eller flera personer (fast otydlighet har ju språket gott om ändå)

"iofs kanske språkrådet mer går efter vad som är gångbart och inte vad som är rätt...)"
    Nja, säger språkrådet något så blir det väl per definition rätt. Vad som är rätt för tillfället handlar ju mycket om vad som är gångbart. Och när det skiljer sig får man om man skriver i tjänsten ändå vara pragmatisk och skriva vad folk "tror" är rätt så att de läser innehållet och inte hänger upp sig på sådana korrekta saker de tror är fel

Svar på tråden Ni och Er med stor eller liten bokstav i ansökan?