• tyr

kängeru metoden!! tycker inte om

är det någon mer som provat kängeru metoden? vad tyckte ni om det och vilket sjukhus var det på. vi ska hålla på med det och här är dom så insnöade på det så jag vet inte vad.
    jag är själv på sjukhuset på nätterna med min lilla prematura son och dom tycker att jag ska bära honnom hela tiden jag känner mig som en fånge. min son måste ha sutrations mätare och alla bärbara är utlånade  så jag kan inte lämna rummet. allt känns så på tvingat.

• Svar på tråden kängeru metoden!! tycker inte om
  • Nellies matte

Vi använde oss av känguru metoden, både på Danderyd och på KS. Jag tror att de flesta neonatalavdelningar i landet använder sig av just den metoden just eftersom det är bevisat att barnen mår så mycket bättre av att vara nära sin mamma eller pappa.
    Förhoppningvis kanske ngn av de andra som lånat en bärbar monitor åker hem snart så att ni kan få en monitor men om du känner att allt känns påtvingat tycker jag att du ska prata med sköterskorna på avdelningen, ni har väl säkert en kontaktsköterska som kan hjälpa er.
    Själv tyckte jag att kängurumetoden var helt underbar för jag vill inte missa en sekund av min dotters liv. När hon väl fick flytta in på rummet så var jag i stort sett fastklistrad i sängen och bara möööös.
    Jag tycker du ska hålla ut, ni får ju komma hem snart :)

Nellie och Ella, ni är allt för mig!
  • Teskedsmamman

Är det så mycket begärt att finnas till för barnet - det mår ju vetenskapligt bättre av kängrumetoden?

Det är så kort tid ni behöver vara där...

Mina drömmar uppfylldes 0402, 0510 och 0707, tre underbara killar!!!
  • tyr
    Svar på #2
    jag finns till för honnom jag har honnom hos mig hela tiden men dom tar inte hänsyn till hur jag mår jag har kross skada på ryggen och kan inte bära hela tiden för då blir jag tvungen att ta en massa starka värktabletter och det är ännu sämre för min son det måste ju gå och kompromissa att jag inte behöver bära honnom hela tiden.
  • cloudberry79

Kan du inte sitta och ha honom i famnen? Det är ju bevisat att barnen får bättre anknytning och kortare vårdtid med kängurumetoden. Vi satt minst tre timmar om dagen från det att vi fick börja med känguru, när han "bara" hade saturationsmätare och EKG så satt vi minst det dubbla, jag och pappan turades om (vi gillade dock att sitta känguru). Sedan när han bara hade sat-mätaren kvar och vi blev bra på att bedöma hans allmäntillstånd så började vi bära honom i sjal och när vi fick flytta in på avdelningen hade vi honom i famnen hela tiden.

Redan här! Vidar ~~20071018~~
  • tyr
    Svar på #4
    jusst nu sitter jag från kl 6 på morgonen till kl 02 på natten utan avbrott jag har tom med mig honnom på toa jag gör inget annat jag kan inte ens gå och äta migddag och lunch varje dag.jag känner mig som en fånge jag sitter med min son 20 timmar per dygn men dom tycker inte att det är tillräkligt
  • Hannajo

Prata med personalen. Visst är det bra med kängurumetoden, men du måste ju också må bra, om han ligger i kuvösen nån timma nu och då för att du ska hinna äta, duscha etc så kommer han säkerligen inte ta nån skada av det. Förklara för personalen att du mår dåligt av det, samt att din rygg inte klarar av det.

• mamma på vift

jag testade kängrumetoden när vi låg på neo...men det var inget för mig o Max. Det passade inte oss helt enkelt. Jag bar Max ändå och satt med honom i famnen utan att knyta på oss den där tröjan. I den blev Max för varm o bara skrek.

Säg ifrån om det inte känns bra...du ska inte behöva må dåligt pga detta. Bär honom i 2-3 timmars pass o ta en paus sen.

Mamma till busungen Jacob + grodan Max född 16/8 v.30+6
  • cloudberry79

Vi hade ingen särskild tröja eller så, utan satt bara hud mot hud och lade en filt över sonen så han skulle hållas varm från det hållet också.

• mamma på vift
    cloudberry79 skrev 2008-03-01 16:50:17 följande:
    Vi hade ingen särskild tröja eller så, utan satt bara hud mot hud och lade en filt över sonen så han skulle hållas varm från det hållet också.
    så gjorde vi oxå när max fortfarande låg i kuvös...när han fick flytta till värmesäng så ville de att vi skulle bära honom enligt kängrumetoden med en tröja som funkar som en bärsjal ungefär. det var då det tog stopp för oss...max kunde inte röra sig och jag var ständigt rädd för att han skulle klämmas då de knöt den ganska hårt...ingen av oss mådde bra så vi körde utan bärtröjan och satt med honom på bröstet i 2 timmars pass istället.
    Mamma till busungen Jacob + grodan Max född 16/8 v.30+6
  • cloudberry79

Aha, vi hade så hela tiden tills vi slutade sitta känguru (när han blev av med alla sladdar och sånt). Då började vi på eget bevåg att bära Vidar i sjal, vilket han gillar väldigt mycket än idag.

Svar på tråden kängeru metoden!! tycker inte om