• Anonym (ensam)

Ensamstående, utan avlastning - sååå besviken på mina föräldrar...

Jag måste få skriva av mig lite...

Jag är så besviken på mina föräldrar.

Det är så att jag är helt ensamstående med mina barn (3 och 5 år), de har ingen kontakt med sin pappa.

Jag är rätt så ensam, har typ inga nära vänner här på orten där jag bor och arbetar. Det är inte så lätt att vara ensam med barn och ändå lunna sköta jobbet och hem och barn och allt sånt. Jag kämpar verkligen för att orka. Men ibland skulle jag behöva en paus, kanske ett dygn utan barn, så att jag bara kan få vara jag, eller kanske gå ut och träffa folk så att jag får ett kontaktnät här i stan.
    Har frågat mina föräldrar om de kan ta barnen någon gång, och det gör de. Men bara korta stunder om jag har något att uträtta, t ex till doktorn med ena barnet, föräldramöte på dagis eller liknande. Inte för att jag ska få vila. Nu är det inte särskilt mycket jag ber om, kanske ett dygn en gång i månaden eller en gång varannan månad. Men de vill inte att barnen ska sova där, det är jobbigt, tycker de.

Jag blir så ledsen, hela tiden hänvisar de till att det är jag som satt barnen till världen, jag som måste ta ansvar för dem, har man skaffat barn kan man inte gå ut och roa sig. Visst, nu var jag inte ensam om att skaffa barn, men deras farsa stack...

Jag blir så ledsen, arg och besviken. Jag har försökt förklara hur jobbigt det kan vara ibland, men de säger bara att så var det för dem också.
    Men jag tycker inte att det går att jämföra. Jag är jobbar heltid (95%) och tar hand om 2 barn till 100%. Och jag är ENSAM. Min mamma var hemmafru och tog hand om hem och barn, pappa jobbade heltid. De var två på det som jag gör ensam.

Varför kan de inte förstå att jag måste få hämta andan, vila, för att kunna vara en bra mamma???

• Svar på tråden Ensamstående, utan avlastning - sååå besviken på mina föräldrar...
  • Nyfiken gul

Tyvärr är det så krasst att dom inte har några skyldigheter att ta hand om dina barn även om dom kanske borde göra det rent frivilligt.

Du har inte möjlighet att söka avlastningsfamilj via soc? Man måste inte alls vara missbrukare eller ha problem för att få avlastning.. Jag känner många i min närhet som är ensamstående o som har avlastning en helg i månaden och det har aldrig ens varit nån som ifrågasatt det utan det har varit en självklarhet.

Ta kontakt med soc där du bor och hör vad dom kan hjälpa dig med.

• Suri

Jag förstår dig väl. Har själv varit ensamstående men småbarn. Men det är ju inte dina föräldrars ansvar att ge dig avlastning även om de man tycker att skulle kunna göra det för att vara snälla.
    Nu verkar det ta mer kraft och energi av dig att vara besviken och ledsen på dina föräldrar så jag tycker att du ska försöka lösa situationen på egen hand. Skit i dem!
    Se dig om efter en bra barnvakt, någon student som gärna tjänar lite extrapengar. Hör dig för hos kommunen om kontaktfamilj skulle kunna vara aktuellt. Fråga en vän till familjen osv.

Fråga din mamma om hon känner någon som skulle kunna vara barnvakt då du behöver avlastning ett dygn. Det kanske får henne att fundera lite. Men sluta tjata på dem, det hjälper ju inte.

• Miew
    Nyfiken gul skrev 2008-03-01 15:41:49 följande:
    Tyvärr är det så krasst att dom inte har några skyldigheter att ta hand om dina barn även om dom kanske borde göra det rent frivilligt.Du har inte möjlighet att söka avlastningsfamilj via soc? Man måste inte alls vara missbrukare eller ha problem för att få avlastning.. Jag känner många i min närhet som är ensamstående o som har avlastning en helg i månaden och det har aldrig ens varit nån som ifrågasatt det utan det har varit en självklarhet. Ta kontakt med soc där du bor och hör vad dom kan hjälpa dig med.
    Tänkte säga samma sak... En vän till mig är helt ensam och heltidsjobb, hon har stödfamilj varannan helg...
    Viggo & Grys mamma
  • MrsQ

Det spelar ingen roll att ens föräldrar inte har skyldighet att hjälpa barnbarnen men jag tycker att de har nån slags skyldighet att se till deras dotter mår bra.
    Eller slutar föräldrarskapet vid att de själva får barn.
    Näää jag förstår dig ts, jag har bra föräldrar men tycker att det är tråkigt att de inte vill träffa sitt barnbarn mera än de gör.

Har man en familj som kan hjälpa en så ska man väl inte behöva be om hjälp på annat håll. (säger inte att den hjälpen är dålig, tvärtom!)

Jag tycker att när man skaffar barn så är det ett livslångt åtagande.

• jennie ellie

Men det är ju inte de som valt att skaffa barn, du kanske skulle väntat med barn eller bara skaffat 1 tills det andra blev större så hade det inte varit så jobbigt. Dina barn, enbart ditt ansvar.

• MrsQ

Vad tråkigt att folk är så nedlåtande här. Då kan man ju inte söka hjälp nånstans utan att vara en dålig människa.

• jennie ellie

Bara för att man skriver ett inlägg på ett forum innebär inte det att alla som läser och svarar har samma åsikter som TS har, alltså får man räkna med att hälften ungefär tycker annorlunda. Men skriva av sig får man alltid göra

Svar på tråden Ensamstående, utan avlastning - sååå besviken på mina föräldrar...