• Michan

vattkoppor

Jo om man inte haft vattkoppor tidigare så kan man få Bältros av Vattkoppssmitta!
    Jag citerar:
    "
    Virus. Vattkoppsvirus är identiskt med det virus som orsakar bältros.

Bältrosvirus från brustna hudblåsor kan smitta den person som inte tidigare haft vattkoppor.

Tid från smitta till symtom (inkubationstid): 2?3 veckor."

" Smittsamhet: Barnet är smittsamt från dagen före utslagens början tills alla utslag är intorkade. God immunitet men sjukdomen kan återkomma som bältros (herpes zoster)."

www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

• Michan

Även om man haft vattenkoppor så kan man få tillbaka det fast som Bältros.

Vattenkoppor är ju blåsor som brister och i och med att virusena är identiska så kan man bli smittad med Bältros Från den som har Vattenkoppor.

Detta är ju varför man inte skall besöka äldra om man har eller ha barn med Vattenkoppor för att dem kan ha försämrat immunförsvar som kan ge Bältros, PGA vattenkoppsblåsorna.

• Michan

Jag har pratat med Flertal läkare om detta och fått det förklarat för mej på det där sättet. Men Alla kan ju fela...

• Michan

Okej, Konstigt att flera sagt annat, Men bra att det blev uppklarat, Lessen TS om ja snodde tråden lite. Trodde med ärlighet att jag hade rätt, Men har blivit bevisad att jag hade fel. Alla kan fel, man är ju inte mer än männsklig.

Svar på tråden vattkoppor