• kodak

Tapetsering

Vi tänkte snygga till vårt vardagsrum med nya tapeter. Problemet är bara att där sitter redan sådana "skrovliga" tapeter. Måste vi riva ner dom först?

• Svar på tråden Tapetsering
  • Limefrukt

blonde redhead skrev 2008-03-01 22:09:06 följande:

Jo det går att dra ner ändå.Återställningstapet kostar runt 250-300 rullen. Men det är inget som hantverkare eller målare rekommenderar, det blir inte lika bra.
    Allt går att dra ner, men är så mycket svårare. Jag skulle inte våga mig på att dra ner en målad tapet...
    Varför skulle inte målare sätta upp återställartapet? Det gjorde de i Room service för ett tag sen... Det är klart enklare för en amatör att hålla på med i alla fall.
  • Lii1

lite felstavningar här o var men de bjuder jag på ;) lycka till..

Lii1 skrev 2008-03-01 22:15:28 följande:
    Om du ska tapetsera på såna tapeter så blir de bäst att ta ner dom,du kan fukta dom med trasa eller om du tar en blomflaska sån som du sprutar med alltså.Har tapetserat många rum.Måla är det som är egentligen det dumaste man gör på tapeter.för det är svårt att få de riktigt snyggt. bodde i en sån bostad fick blöta allt för att ta ner de.sen måste du givetvis spakla där de behövs.se till att de torkar före innan du slippar annars blir de korvar av allt o mer att spakla.. Lycka till,ps vatten är gratis för de mesta ;)
  • AnnaGBG
    Grådan skrev 2008-03-01 22:16:47 följande:
    blonde redhead skrev 2008-03-01 22:09:06 följande: Jasså!!?? Vi fick det rekomenderat...har precis gjort så på en vägg här hemma vid trappan...den längsta våden är över fem meter...lite svår att sätta upp men riktigt bra blev det iaf. Dock tror jag absolut att man ska köpa kvallite från färgaffären.
    Jag fick det också rekommenderat. Av vår målare Men som sagt, det finns ju olika sorter, jag använde en från Flugger färg och det var den enda sorten de hade.
  • Eofrysina

blonde redhead skrev 2008-03-01 22:09:06 följande:

Jo det går att dra ner ändå.Återställningstapet kostar runt 250-300 rullen. Men det är inget som hantverkare eller målare rekommenderar, det blir inte lika bra.
    Kan bero på att de själva slipar och bredspacklar snabbare än de sätter upp en renoveringstapet Gäller åtminstone de tjockare typerna av renoveringstapet. De är tyvärr tidskrävande att sätta upp även för en van hantverkare har jag förstått.

I mitt hus är det så att jag
    a. kan välja att dra ner allt... men då rubbar jag några generationers tapetuppsättningar och får massor, massor av merarbete.

b. sätter upp en renoveringstapet som både slätar ut och faktiskt stabiliserar underlaget.
  • ÄlskarMina

jag skulle försöka mig på att ta ner tapeten...det är väl alltid bäst att komma ner till grunden så man får en chans att börja om?! tänk sen när man i framtiden vill tapetsera om, då har man ju bara skjutit på problemet och eländet? eller tänker jag fel?

förra helgen drog jag ner en strukturtapet, den delade sig fint och sen spacklade jag, upp med easy-uptapet och det blev väldigt lent och fint!

• lillaEva

Jag håller på att renovera våran lägenhet.
    Det sitter målade (flera lager olika färger) strukturtapeter i alla rum. Jag bestämde mig för att ta bort ALL gammal tapet, och det var ganska många lager. På betongväggarna använde jag en "ångmaskin", tapetborttagare tror jag att det heter. Fungerade jättebra, trots alla lager färg. På gipsväggarna använde jag en brytbladskniv och skar bort allt som inte gick att riva bort.

Det bästa med detta beslut var att jag hittade en hel del stora hål bakom tapeterna som inte var lagade - bara övertapetserade. Jag har dessutom hittat ett hål med elsladdar (där det skall sitta ett eluttag, men som var borttaget) som bara var övertapetserat.

Resultatet i de rum jag har gjort färdiga är jag jättenöjd med!

Det jag har hört från vänner och bekanta som har använt easy cover och liknande är att de ger ett ok resultat, men att det inte alls kan mätas med ett riktigt utfört grundjobb.

• kodak

Var fick du tag i ångmaskinen? Misstänker att det är vad som krävs hos oss.

• kokarorinon

Jag jobbar i en Beckers Nya Hem butik och vårt pris på Easy Cover är 289kr för 10kvm, rullen är 1meter bred och 10meter lång.. Är standard pris i butikerna som ingår i denna kedja, kan vara andra priser hos ex Colorama, Flügger osv.

• Lii1

på vissa ställen kan man få hyra såna maskiner har jag hört.jag har använt blöta trasor,inte såna som de rinner av men de gör att tapeten släpper.

kodak skrev 2008-03-03 18:22:07 följande:
    Var fick du tag i ångmaskinen? Misstänker att det är vad som krävs hos oss.
  • LillaJoh

Det går även att använda ett ångstrykjärn. Min kollega berättade just att hon gjort det. Hon hällde vatten i den och satte igång ångfunktionen. Höll den sedan en bit ifrån väggen och sen ångade hon loss tapeten. Akta för brännskador bara! (Hon hade 2 små).

Lycka till!

Svar på tråden Tapetsering