Tapetsering
Vi tänkte snygga till vårt vardagsrum med nya tapeter. Problemet är bara att där sitter redan sådana "skrovliga" tapeter. Måste vi riva ner dom först?
Vi tänkte snygga till vårt vardagsrum med nya tapeter. Problemet är bara att där sitter redan sådana "skrovliga" tapeter. Måste vi riva ner dom först?
blonde redhead skrev 2008-03-01 22:09:06 följande:
lite felstavningar här o var men de bjuder jag på ;) lycka till..
Vi använde Easy cover från Duro
www.durosweden.se/tapetseringsguide/easycover.asp
blonde redhead skrev 2008-03-01 22:09:06 följande:
jag skulle försöka mig på att ta ner tapeten...det är väl alltid bäst att komma ner till grunden så man får en chans att börja om?! tänk sen när man i framtiden vill tapetsera om, då har man ju bara skjutit på problemet och eländet? eller tänker jag fel?
förra helgen drog jag ner en strukturtapet, den delade sig fint och sen spacklade jag, upp med easy-uptapet och det blev väldigt lent och fint!
Jag håller på att renovera våran lägenhet.
Det sitter målade (flera lager olika färger) strukturtapeter i alla rum. Jag bestämde mig för att ta bort ALL gammal tapet, och det var ganska många lager. På betongväggarna använde jag en "ångmaskin", tapetborttagare tror jag att det heter. Fungerade jättebra, trots alla lager färg. På gipsväggarna använde jag en brytbladskniv och skar bort allt som inte gick att riva bort.
Det bästa med detta beslut var att jag hittade en hel del stora hål bakom tapeterna som inte var lagade - bara övertapetserade. Jag har dessutom hittat ett hål med elsladdar (där det skall sitta ett eluttag, men som var borttaget) som bara var övertapetserat.
Resultatet i de rum jag har gjort färdiga är jag jättenöjd med!
Det jag har hört från vänner och bekanta som har använt easy cover och liknande är att de ger ett ok resultat, men att det inte alls kan mätas med ett riktigt utfört grundjobb.
Var fick du tag i ångmaskinen? Misstänker att det är vad som krävs hos oss.
Jag jobbar i en Beckers Nya Hem butik och vårt pris på Easy Cover är 289kr för 10kvm, rullen är 1meter bred och 10meter lång.. Är standard pris i butikerna som ingår i denna kedja, kan vara andra priser hos ex Colorama, Flügger osv.
på vissa ställen kan man få hyra såna maskiner har jag hört.jag har använt blöta trasor,inte såna som de rinner av men de gör att tapeten släpper.
Det går även att använda ett ångstrykjärn. Min kollega berättade just att hon gjort det. Hon hällde vatten i den och satte igång ångfunktionen. Höll den sedan en bit ifrån väggen och sen ångade hon loss tapeten. Akta för brännskador bara! (Hon hade 2 små).
Lycka till!