• Mamma S

UVI som inte går bort trots penicillinkur?

Min fyraåriga dotter har haft en urinvägsinfektion, hon fick Trimoteprim som hon ätit en vecka, sista dosen igår. Men, hon säger att det fortfarande svider när hon kissar och hon kissar ofta. Klagar över magvärk också. Kan det vara infektionen som inte gett med sej? Kan hon ha fått "fel" sorts antibiotika?

Tänkte ringa vårdcentralen igen på måndag, blev nyfiken på om någon annan råkat ut för samma sak?

• Svar på tråden UVI som inte går bort trots penicillinkur?
  • krakel

fel antibiotika??

har de odlat eller bara tagit en urinsticka...?

• Mamma S

Nyfiken gul skrev 2008-03-01 22:48:35 följande:

det kan vara så att hon behöver en längre o starkare dos helt enkelt.
    Ja, det tänker jag också. Trimoteprim som hon fick är mot lindriga urinvägsinfektioner men hon gick med sin infektion i flera veckor innan hon fick behandling. Kanske bakterierna hann föröka sej innan den började verka så att den sorten inte räckte?
  • Mamma S
    krakel skrev 2008-03-01 22:50:19 följande:
    fel antibiotika??har de odlat eller bara tagit en urinsticka...?
    Dom kollade med sticka först men den visade ingenting. Då tog dom en odling och där visade det att hon hade bakterier.
  • krakel

oki då så då lär hon ju ha rätt AB då...
    ska ni på ÅB?? annars så får ni väl ta kontakt med VC igen ...

• Mamma S
    krakel skrev 2008-03-01 22:55:31 följande:
    oki då så då lär hon ju ha rätt AB då...ska ni på ÅB?? annars så får ni väl ta kontakt med VC igen ...
    Inget återbesök planerat, men jag tänker ta ett urinprov på måndag och ringa vc så får dom göra en ny koll helt enkelt.
  • krakel

ja gör så.. hoppas att det ordnar sig för er... jobbigt för henne

• Tösen4

Vi fick Bactrim till våran dotter när hon var mindre. Och detta pga kraftig UVI. Försvann efter behandlad kur. Kolla upp ordentligt så inte bakterierna vandrar vidare upp i ledarna.

• Mamma S
    Tösen4 skrev 2008-03-02 10:32:03 följande:
    Vi fick Bactrim till våran dotter när hon var mindre. Och detta pga kraftig UVI. Försvann efter behandlad kur. Kolla upp ordentligt så inte bakterierna vandrar vidare upp i ledarna.
    Okej. Ja, jag tänker ringa vårdcentralen imorgon igen så får dom göra en ny odling. Kanske infektionen hann bli värre innan antibiotikan hann börja verka. Vill inte att det ska gå upp i njurarna! Undrar om man måste vänta på svaret från en ny odling innan hon kan få en annan sorts antibiotika? Eller om dom behandlar direkt igen eftersom hon har symptomem kvar?
  • Rigmor Mortis

Trimetoprim funkade inte för mig heller, jag fick annat utskrivet (de tog en odling och valde därefter sort), tålde det inte och fick en TREDJE sort. Som inte räckte, fanskapet är kvar. Nu ger jag upp.

• Mamma S
    EKJ76 skrev 2008-03-02 19:51:36 följande:
    Trimetoprim funkade inte för mig heller, jag fick annat utskrivet (de tog en odling och valde därefter sort), tålde det inte och fick en TREDJE sort. Som inte räckte, fanskapet är kvar. Nu ger jag upp.
    Oj, vad jobbigt! Men du måste väl ändå äta en kur till, för att bli av med infektionen? En UVI kan väl inte gå bort av sej själv?
  • Rigmor Mortis

Egentligen borde jag väl det, men det är bättre nu och jag tänker se om tranbärsjuice kan få bort det sista. Tycker du ska ringa VC och förklara läget, och se om de vill ha ett nytt prov att ta odling på (jag kan experimentera med mig själv, men tycker inte du ska göra det med ett barn )

• Mamma S
    EKJ76 skrev 2008-03-02 21:39:59 följande:
    Egentligen borde jag väl det, men det är bättre nu och jag tänker se om tranbärsjuice kan få bort det sista. Tycker du ska ringa VC och förklara läget, och se om de vill ha ett nytt prov att ta odling på (jag kan experimentera med mig själv, men tycker inte du ska göra det med ett barn )
    Okej, du får hälla i dej så mycket tranbärsjuice och citronvatten som möjligt då! Hoppas det går över snart!

Tänker som du att man ju inte gärna vill chansa när det gäller barn, utan ta det säkra före det osäkra. Hon har ju alla symptom kvar, sveda när hon kissar (vilket hon gör typ var femte minut), trött och frusen, förhöjd temp...
Svar på tråden UVI som inte går bort trots penicillinkur?