• falken

Sojaallergi - HJÄLP!!

Har en 1½-åring som är mjölk- och ägg allergisk. Våra sjukvårdskontakter är under all kritik, ett riktigt Moment 22 mellan privatläkare, barn-mottagning som inte har tider, och avsaknad av dietistkontakt.

Jag har hittills skött hela utredningen själv, och det är ju tur att man är envis och slug/lätt paranoid! Nu har lill-tösen slutat äta igen i veckan, och inte orkat vara på dagis. Ej sjuk, men med vatten/senaps-diarré. Jag misstänker såklart ännu en allergi, men VAD?? Dagis nekar bestämt att hon fått i sig ägg (vilket hon fick förra veckan av en nyanställd fröken)
    Eftersom hon reagerat med magont och diarré när jag gav henne sojamjölk i julas, samt att jag börjat se ett mönster med ärtor o sockerärtor, så tänker jag prova att utesluta soja och ärtor. Det är ju också det vanligaste, eller hur?

Soja verkar ju vara ett enda virr-varr som finns i allt möjligt. Så snälla, ni som kan det här med soja - har ni några tips?

Såg tex att det var guarkärnmjöl som stabiliseringsmedel i Provova Jordgubb som jag gav henne idag, och som var det enda hon tyckt om på hela dagen. Probiotika ska ju va väldigt bra för såna här små allergiker har jag läst, så det vore ju jättesynd.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-12 20:42
    Det bidde inte sojaallergi, det bidde VETEALLERGI. Undrar man om det kan man titta in i bloggen om veteallergi www.familjeliv.se/Bloggar-4-7/b93319.html för info.

• Svar på tråden Sojaallergi - HJÄLP!!
  • falken

Mamsie - kör ni sojafritt nu?
    Jag tycker det är så himla svårt, för ärt-o baljväxter o jordnöt verkar ju vara släkt med varann, men det är inte självklart att de är allergiska mot det ena eller det andra. Och alla 20 olika tillsatsämnen - och **** ska jag kunna veta vilka av dem som hon tål eller inte?

En dietist på mjölkskolan som jag pratade lite snabbt med om soja efter lektionen (mjölk kunde jag ju redan allt om efter 3 mån med allergiskt barn...) sa att man inte skulle plocka bort ärtväxter när man tog bort soja - hade hon dålig koll då eller?

Diarrén håller på, som vatten. Men hon dricker bra och är törstig. Har ätit frukost idag också, så jag tror att Provivan var ok?

Shit, jag är verkligen rådvill, och mitt barn mår så dåligt!!

• falken

Förresten Mamsie - hur får man tag på den här probiotikan? Är det tablett? Finns det på Apoteket eller?

• falken

Annaloo - där sa du nåt mkt intressant!! Jag har stått o glott på innehållsförteckningar dagen efter hon blivit dålig, och inte fattat varför. Det är betakaroten i Go Greens Vispi, jag ska ringa dem och fråga vad den kommer ifrån.

Vilka flytande margarin är det du inte tål? Vi har Keijus mjölkfria.

Och är det nån som vet vad E401 förtjockningsmedel innehåller, den har jag också funderat på.

• falken

Kavat, tack för tipset. Det står en del om goda resultat med självläkning av födoämnesallergier, om man tillför Probiotika. Så det tänkte jag köra med. Tycker så synd om henne lilla livet.

Snutten, ja, hon kanske menade så, eller så hade hon inte riktig koll, eller så pratade vi för kort tid. Jag har skäl att misstänka ärtväxter iaf, det är en av de saker vi ätit i veckan, nu när hon blivit så dålig. Tror att det är säkrast att utesluta allt misstänkt nu til en början, hennes tarm verkar väldigt irriterad, rinner bara vatten. Så introducerar vi sen.

• falken

K Kavaat - vad uteslöt ni då, och vad visade det sig vara? Eftersom det kan vara en fördröjning på flera timmar/upp till ett dygn från att hon ätit nåt, så är det väldigt svårt att säga vad det har varit. Känner mig väldigt vilsen. Och om man misstänker soja så kan man ju få plocka bort i princip ALLT - har en likadan tråd under "kost", och den tjejen som själv är sojaallergisk säger att rapsolja är en ärtväxt som man ska undvika.

Men, om man redan har mjölk och ägg-allergi, då blir det liksom inte något smör alls som funkar - inte en kaka mer på många år här! *suck...*

• falken

Ja, det var senapsdiarré som läckte ut ut blöjan nu ikväll... Hennes magen verkar heelt ur lag, jag fattar ingenting. Ska till ICA nu och läsa innehållsförteckningar...

• falken

Har idag tagit bort lapparna från mitt hemmagjorda lapp-test. Resultat: helt blankt på soja, men prickar på VETE... och lite svagt med prickar på mjölk. Ägg hade vi inte med, det vet vi att hon inte tål.

Herregud, vad ska vi nu tro? Det finns ju både gluten och veteallergi. Nu måste jag ta en time-out och fundera lite.

civilspanaren skrev 2008-03-03 12:26:49 följande:
    Varför bolla runt dig själv mellan olika instanser...Ring och språka med allergimottaningen på Östra... Vi fick jättebra hjälp där! De hjälpte till och med oss att läxa upp barnens dagis då maten inte höll måtten!!!
    Kanske varit lite för civiliserad, det kan ju va skadligt... Ringde iaf min gamla lärare på barnmedicin idag, han råkar vara professor i allergologi, lämpligt nog. Jag ska skriva en egenremiss dit, och så får vi gå hos honom.
  • falken

Nä, vi får väl fortsätta såhär. Vi har fått en tid på torsdag hos "vanliga" barnläkare. Men det ska ju vara tarmbiopsi och alltihopa då eller? Gud vad jobbigt... stackars barn.

Idag har det ju bara varit 3 diarréer och en hyfsat glad tjej som lekt på dagis. Iofs drivit sin pappa till vansinne med 4 stora utbrott på 2 timmar, men det får man väl se som ett friskhetstecken (1½...)

• falken

Jo, jag har också för mig att de gör det. Hoppas de driver på utredningen lite då, man vill ju inte att hon ska behöva må så här nån längre tid.

Tack för all stöd o hjälp från alla!! Nu känns det iaf som man har nån riktning och plan för våran lilla tjej. Snorpussar till er allihop

Svar på tråden Sojaallergi - HJÄLP!!