• Kavat

Sojaallergi - HJÄLP!!

Såg att du hade fått svar från ett proffs! Vad bra!

Men som Mamsie skriver så är nog soja rättså troligt. Det hänger tydligen ofta ihop, ägg, soja och mjölk.
    Hoppas att ni kommer på vad det är, om det nu inte skulle vara soja.

• Kavat
    falken skrev 2008-03-02 11:00:19 följande:
    Förresten Mamsie - hur får man tag på den här probiotikan? Är det tablett? Finns det på Apoteket eller?
    Semper magdroppar finns på apoteket, om de var de du undrade över.
  • Kavat
    falken skrev 2008-03-02 12:59:10 följande:
    Kavat, tack för tipset. Det står en del om goda resultat med självläkning av födoämnesallergier, om man tillför Probiotika. Så det tänkte jag köra med. Tycker så synd om henne lilla livet.Snutten, ja, hon kanske menade så, eller så hade hon inte riktig koll, eller så pratade vi för kort tid. Jag har skäl att misstänka ärtväxter iaf, det är en av de saker vi ätit i veckan, nu när hon blivit så dålig. Tror att det är säkrast att utesluta allt misstänkt nu til en början, hennes tarm verkar väldigt irriterad, rinner bara vatten. Så introducerar vi sen.
    Här vet vi ju inte riktigt vad sonen på 9 månader reagerat på, men jag gjorde precis som du, uteslöt för mycket för att sedan tillföra. Det kändes bra mycket lättare för oss. Enligt test är han "bara" äggallergiker, men dottern 2,5 år fick reaktion på ägg, soja och hon äter mjölkfritt (diarré av mjölk). Sonen och jag (ammar) äter också mjölkfritt men har även undvikit bl.a. ärt och bönväxter eftersom de är gasbildande, lök, morot mm.

Jobbigt i början att veta vad man kan äta/inte äta, men det blir lättare och lättare!
  • Kavat
    falken skrev 2008-03-03 19:31:07 följande:
    Har idag tagit bort lapparna från mitt hemmagjorda lapp-test. Resultat: helt blankt på soja, men prickar på VETE... och lite svagt med prickar på mjölk. Ägg hade vi inte med, det vet vi att hon inte tål.Herregud, vad ska vi nu tro? Det finns ju både gluten och veteallergi. Nu måste jag ta en time-out och fundera lite.Kanske varit lite för civiliserad, det kan ju va skadligt... Ringde iaf min gamla lärare på barnmedicin idag, han råkar vara professor i allergologi, lämpligt nog. Jag ska skriva en egenremiss dit, och så får vi gå hos honom.
    Oj! Är det glutem så ska man inte expemintera själv ifall att de ska gå ner i tarmen! Så du bör inte utesluta gluten på eget bevåg...
    Hoppas ni får tid fort då!
  • Kavat
    falken skrev 2008-03-03 20:16:25 följande:
    Nä, vi får väl fortsätta såhär. Vi har fått en tid på torsdag hos "vanliga" barnläkare. Men det ska ju vara tarmbiopsi och alltihopa då eller? Gud vad jobbigt... stackars barn.Idag har det ju bara varit 3 diarréer och en hyfsat glad tjej som lekt på dagis. Iofs drivit sin pappa till vansinne med 4 stora utbrott på 2 timmar, men det får man väl se som ett friskhetstecken (1½...)
    Vet inte riktigt, har tyvärr dålig koll på gluten, men läst det där om att man inte ska utesluta själv. Men vet faktiskt inte om man måste ner i tarmarna för att veta.
    allergisidan.com/index.php/matallergi/glutenintolerans/
    Har du läst det här?

Hihi, ja, vad skönt att hon verkar må lite bättre i alla fall.
  • Kavat
    falken skrev 2008-03-04 18:17:13 följande:
    Hon får i sig alla sädesslag, har inte kunnat lägga om kosten pga att jag i nuläget inte vet vad man kan äta istället? Tänker du på havremjölken eller?Jösses, det har jag inte ens tänkt på... Om man inte får använda havre-produkterna, hur ska man då överleva? Gjort majsvälling av solhavre nu tex. Men vi ska få komma till NÄL, de gör lapp-test, och har inga väntetider. Bara 4 sjukhus i Sveriga som gör. Jag ringde o skrev en rad, och deras allergikonsulent var underbar, hon fattade läget och hur bråttom det är. Att inte alla andra fattar det?Hon sa att det är veteallergi och inte gluten, när vi fått pos på lapptestet hemma. Och då brukar det vara allergi för fler sädesslag, minns inte hur det var med havre? Har inte alls greppat vad det innebär att ha ett multiallergiskt barn, som hon uttryckte det. Ska kolla om vi inte kan få en dietist på allergimottagningen i Göteborg, hon på Kungshöjd verkar både oflexibel och inte särskilt kunnig.
    Vad skönt att du verkar få hjälp så snabbt! Du får skriva sen hur det går!
  • Kavat

Hm, nu blev jag fundersam här. Hur går ett lapptest till egentligen och varför är det ingen som föreslagit det till vår son?! Han reagerar ju på en massa saker så vi vet ju inte vad det är, men bara ägg som visat sig på test... Senast mistänkte de färgämne och/eller konserveringsmedel. Men det var mest "ja, det kan vara nåt sånt- hejdå och hör av er om det skulle vara nåt... Ja nu då? Vi vet ju fortfarande inte vad han kan äta eller inte.
    Sorry för beklagandet igen, men har inte fått sovit så mycket senaste då hans mage bråkar igen... Och vet inte vad han möjligtvis fått i sig nu...

Hm, alltså lapptest var frågan! ?

• Kavat
    falken skrev 2008-03-04 20:40:04 följande:
    K Kavat - det glädjer mig att andra föräldrar med kinkande barn kasnke kan få upp ögonen för det här med lapptest. Ofta hanmar man ju i situationen att barnet inte går upp i vikt, äter dåligt, signalerar att det mår dåligt och har diarré/förstoppning. Och RAST och pricktest visat ingenting. Och man har själv ingen aning om vad det kan vara som barnet inte tål. Och det enda vården har att komma med är att man ska utesluta någon grej i två-tre veckor - blir barnet inte bra, så får man ta nåt annat. En process som kan ta flera månader, elelr så kasnke man aldrig hittar rätt?Det finns två olika typer av allergisk reaktion: den snabba, typ 1: förmedlas av IgE-antikroppar, som ju ger + på både RAST och pricktestoch den långsamma, typ 2: som förmedlas via andra immunceller, och ger symptom efter timmar-dagar. Här är RAST och prick-test negativa oftast, och det är här lapptes har sin funktion.Istället för att skriva en hel uppsats, kolla in de här länkarna.om olika typerna av allergisk reaktion:www.growingpeople.se/templates/Page.aspx kasnke måste bli medlem i growingpeolpe för att läsa hela artikeln, men det är en grym site, står allt om barnsjukdomar där, och allt som står kan man lita på.Sen om lapp-test:www.lakartidningen.se/old/content_0349/4070b....ochwww.folkbladet.se/nyheter/artikel.aspx är vad jag har hittat. Det görs bara lapp-test, eller patch-test som det heter, på fyra sjukhus i landet. Idiotiskt, vet ej varför. Killen som skrivit artiklarna jobbar i Linköping, så dit kan man ringa till allergikottagnigen antagligen. Och så NÄL i Trollhättan, jag ringde derasd allergimottagning och fick hjälp. Vi bor i Göteborg, så det blir hyfsat smidigt. Annars vet jag inte var det görs mer, tyvärr. Man kan säkert fråga Linköpings-doktorn, han verkar ha stenkoll på det här, man kan maila honom.Hoppas det här kan lösa problemen för fler små rara barn med magont!
    Flera månader... Hm, ja här har vi letat sedan han var 4-5 månader och är nu 9 månader...
    Tack för länkarna! Är precis i slutaamma-tagen nu också, och då blir det nog lite lättare att utesluta också.. Jag har ju stenkoll tycker jag själv, vågar inte äta annat än hemma och hos mamma och inte ens hos mamma verkade funka denna gång... Näl är ju inte alltför långt heller. Har fått tid till en ny läkare nästa vecka så får vi se vad han säger och om testerna visar nåt mer. Annars är det här helt klart ett alternativ!
  • Kavat

Jag kan tänka mig att det är lättast att baka själv? Men vad lurigt! Kan du inte få kontakt med läkaren snabbare än onsdag, alltså det är ju en hel evighet. Måste vara sååå frustrerande att inte kunna hjälpa när de har ont.
    Min lille vaknar ju på nätterna och skriker och magen "krampar" när han fått i sig nåt han inte tål (händer sällan nu), men vi vet ju tyvärr inte allt som han inte tål ännu. Har bara våra gissningar och har slutat ge honom en massa saker. Men han är ju så liten så han kan ju inte säga vart det gör ont (även om vi är hundra på att det är magen) men man blir inte så frustrerad, man känner sig bara så maktlös.. Så jobbigt för er! Skickar en kram!

• Kavat

Rapsy Frutty var ju supergott och väldigt smidigt att göra tyckte jag. (Pulver som blandas i vatten, kan stå i 12-14 dar) och så blandar man med t.ex bär, sylt eller nåt.
    Men det kanske inte blir tillräckligt mättande... Är ju som youghurt men på majsmjöl och rapsolja, om jag minns rätt.

Annars så gröt, polentagröt, risgröt?

Uj, vad svårt.

Svar på tråden Sojaallergi - HJÄLP!!