falken skrev 2008-03-04 20:40:04 följande:
K Kavat - det glädjer mig att andra föräldrar med kinkande barn kasnke kan få upp ögonen för det här med lapptest. Ofta hanmar man ju i situationen att barnet inte går upp i vikt, äter dåligt, signalerar att det mår dåligt och har diarré/förstoppning. Och RAST och pricktest visat ingenting. Och man har själv ingen aning om vad det kan vara som barnet inte tål. Och det enda vården har att komma med är att man ska utesluta någon grej i två-tre veckor - blir barnet inte bra, så får man ta nåt annat. En process som kan ta flera månader, elelr så kasnke man aldrig hittar rätt?Det finns två olika typer av allergisk reaktion: den snabba, typ 1: förmedlas av IgE-antikroppar, som ju ger + på både RAST och pricktestoch den långsamma, typ 2: som förmedlas via andra immunceller, och ger symptom efter timmar-dagar. Här är RAST och prick-test negativa oftast, och det är här lapptes har sin funktion.Istället för att skriva en hel uppsats, kolla in de här lä
nkarna.om olika typerna av allergisk reaktion:
www.growingpeople.se/templates/Page.aspx kasnke måste bli medlem i growingpeolpe för att läsa hela artikeln, men det är en grym site, står allt om barnsjukdomar där, och allt som står kan man lita på.Sen om lapp-test:
www.lakartidningen.se/old/content_0349/4070b....ochwww.folkbladet.se/nyheter/artikel.aspx är vad jag har hittat. Det görs bara lapp-test, eller patch-test som det heter, på fyra sjukhus i landet. Idiotiskt, vet ej varför. Killen som skrivit artiklarna jobbar i Linköping, så dit kan man ringa till allergikottagnigen antagligen. Och så NÄL i Trollhättan, jag ringde derasd allergimottagning och fick hjälp. Vi bor i Göteborg, så det blir hyfsat smidigt. Annars vet jag inte var det görs mer, tyvärr. Man kan säkert fråga Linköpings-doktorn, han verkar ha stenkoll på det här, man kan maila honom.Hoppas det här kan lösa problemen för fler små rara barn med magont!
Flera månader... Hm, ja här har vi letat sedan han var 4-5 månader och är nu 9 månader...
Tack för länkarna! Är precis i slutaamma-tagen nu också, och då blir det nog lite lättare att utesluta också.. Jag har ju stenkoll tycker jag själv, vågar inte äta annat än hemma och hos mamma och inte ens hos mamma verkade funka denna gång... Näl är ju inte alltför långt heller. Har fått tid till en ny läkare nästa vecka så får vi se vad han säger och om testerna visar nåt mer. Annars är det här helt klart ett alternativ!