Inlägg från: Blå Flygare |Visa alla inlägg
  • Blå Flygare

Sojaallergi - HJÄLP!!

www.mjolkfri.com har ett kapitell om sojaallergi, och www.celiaki.se med. Vad och hur mycket som står vet jag inte, om det ger något menar jag. Har ju som tur var sluppit den allergin på S.

• Blå Flygare

Är det glutenintollerans så kan man ta blodprov, men det visar inte alltid rätt. För att veta helt säkrt behövs biopsi. För veteallergi och glutenallergi är det samma som andra matallergier. Pricktest, rast, lapptest, utesluta och provocera...

Hoppas ni snart vet säkert vad det är som gör detta.

Testade du havre något? Vid veteallergi är det inte ovanligt med allergi mot andra sädesslag, och om du utesluter mjölk gissar jag att hon får i sig rätt mycket havre nu.

• Blå Flygare

Falken: Just havredrycken jag tänker på. Det finns ju risdryck som fungerar lika bra, dock dyrare. RiceDream innehåller spår av korn, men det gör inte GoGreens som jag sett på coop i denna hålan.
    Det ska visst även finnas någon glass gjort på ris, men jag har inte sett den häromkring något och jag vet inte vad den heter.
    Annars har jag bara sett ersättningsprodukter av soja o havre, tyvärr.

Det ska även finnas mandelmjölk och sesamfrömjölk, men det låter ju inte som någon bättre idé än soja på ett allergiskt barn.

Vad bra att ni får snabb hjälp ifrån NÄL. Jag har innan undrat just var man kan göra lapptest. Det har inte varit aktuellt eftersom S har haft så tydlig reaktion vid uteslutning - provokation. Men nu när hon fått svulna läppar och vi inte vet av vad och RAST inte visade något på mandel, nötter eller jordnötter så fundrar jag. Men enl. läk så visar alltid RAST vid den typen av allergi när man får svullna läppar. Jag är inte övertygad dock.

• Blå Flygare

Mamsie: Gluten är ett protein, så det kan man även vara allergisk emot. Kallas oftast spannmålsallergi då för att inte blandas ihop med glutenintollerans. Glutenallergi kan testas via blodprov (RAST) men det finns även glutenintolleranstest som tas med blodprov. Knepigt att veta vad de tar för test då!

• Blå Flygare

Vad jag har förstått så finns det både glutenprotein och veteprotein i vete, så att om man är allergisk mot vete kan det antingen vara veteproteinet (och kan då inte använda glutenfria mjölmixar) eller gluten (och är då också allergisk mot korn o råg). Och oavsett är det vanligt med flera spannmålsallergier samtidigt så man kan behöva hålla sig ifrån t.ex. havre samtidigt.

Det behöver ju inte vara mycket protein för att man ska reagera allergiskt. På olja man köper står det t.ex. 100% fett o 0% protein. Ändå kan den som är mycket känslig reagera allergiskt om de är allergiska mot det som oljan är utvunnen ifrån (soja, jordnöt etc)

Vid veteallergi har jag förstått från någon mamma till allergiker att man kan behöva hålla sig ifrån en hel del saker som man inte tänker på kan komma ifrån vete. Sirap, t.ex. Men jag tycker du ska höra med allergi-läk på NÄL. Allt jag har är 2a o 3e-handsinformation. Jag eller den innan kan ju ha upfattat fel!

• Blå Flygare

falken: Ställ frågan i mjölktrådarna. De jag stött på har alla "hängt" där med. Minns inte längre vilka.

• Blå Flygare

Falken: Jag skulle säga ifrån även med glutenfritt bröd eftersom det ju ändå innehåller spannmål av olika slag. Fråga om de har någon annan idé. Kanske kan de ge potatisplätt (om det är utan spannmål?) eller något annat. Vet att just frukt är känsligt på dagis (½ frukt per dag, och både barnen o föräldrarna vill att barnen får mer av just det). yoghurt på risdryck och majsena med lite sylt? Vad kan man annars tänka sig?

• Blå Flygare

falken: Rapsy finns på ICA fokus i gårda. I hyllan med gluten-och mjölkfritt intill tårtavdelningen.

• Blå Flygare

fairyfloss: Soja är besläktat med jordnöt, för det är inget nöt utan en baljväxt. S"soja o jordnötsallergi hänger ofta ihop. Småbarn rekommenderas generellt inte äta nötter och barn med allergier specileelt för det är så starkt allergen. Inte för att det är kosrallergi med något speciellt, men att har man anlag för allergier bör man undvika annat som kan ge stark allergisk reaktion. Man misstänker att man kan framkalla allergin genom att utsättas för den tidigt.
    Sesamfrön är väl också starkt allergent, annars kan jag inte komma på något frö man ska vara försiktig med.

Låter intressant att göra ost av frön o nötter. Hur då??

• Blå Flygare

fairyfloss: Tack för recepten! Det låter som när man gör egen havredryck. (Men vi köper för att få med kalcium o vitaminer tillsatta). Banangrädden får jag testa någon gång (när dottern inte är med)! Vilka typer av frön använder du?
    Solrosfrön har jag aldrig hört någon med allergi emot. Mandlar är inte nötter, men även de kan man vara starkt allergisk emot. Valnöt är en "riktig" nöt och besläktad med hasselnöt. Man behöver inte vara allergisk mot alla nötter samtidigt, men jag har två i min omgivning som är allergisk mot valnötter. Jag tänkte först inte att valnötter är så farliga, så det fick min dotter äta innan. Men nu efter misstänkt reaktion mot hasslenöt låter jag bli.

Svar på tråden Sojaallergi - HJÄLP!!