• Mamsie

Sojaallergi - HJÄLP!!

Hej!

Vi hoppas hon inte är allergisk/utvecklar allergi mot mer än det ni redan upptäckt.
    Mjölk, ägg o soja hänger ju gärna ihop, så det är nog en bra gissning du har.

Ang vad man ska undvika,
    Nu hittar jag inte pappren, men skriver ur minnet så gott jag kan:
    Soja, sojamjöl, sojaprotein.
    HVP = Hydrolyserat Vegetabiliskt Protein (om det inte står att det är nåt annat protein än soja)

Sojasås låter vi bli pga nya rön ang protein i det.

Känsliga ska även låta bli HP-sås och worchestersås.
    Sojalecitin innehåller så små mängder att det knappt är mätbart, men vissa kan reagera.

---------------

Andra baljväxter kan framkalla reaktion hos extremt känsliga.
    Tex jordnötter, bockhornsklöver (finns i tex curry eller groddbönor), alla bönor, linser, ärtor,
    Googla efter baljväxter och var uppmärksam på dom helt enkelt!
    Det är ju väldigt individuellt, och kan variera över tid och övrig belastning.

Sojaolja ska vara fritt från proteinet.

Lycka till!

(Jag ska leta efter mina allergipapper som jag fick för snart 1½ år sen)

Borta bra, men 127.0.0.1 bäst! ~ There's no place like 127.0.0.1
  • Mamsie
    Probiotika:

Semper magdroppar innehåller inte mjölkprotein.
    Lactobaciller är från en jäsningsprocess (mjölksyra) som inte har något alls att göra med komjölk. Tex surdegsbröd, syrade grönsaker & youghurt mm utvecklar mjölksyrabakterier.

*letar lite*
    ...
    http://www.biogaia.se/index.php?id=27605&tpl=1056#13

Jag är allergisk mot mjölkprotein. Vilka Reuteri-produkter kan jag använda?
    Sugröret BioGaia LifeTop Straw, Semper magdroppar, tuggtabletten Probiomax och tuggummit GUM PerioBalance är samtliga fria från mjölkprotein.
    ...

Mjölksyrabakterier är jättespännande, och jag är glad att det äntligen börjar upptäckas här i Sverige. Det innebär att det kommer att bli mer lättillgängligt till ett acceptabelt pris snart

http://www.mikrob.slu.se/ShowPage.cfm?OrgenhetSida_ID=1184
    http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/mage/article373139.ab

Max får Lactobaciller via sin Nutramigen LGG2.

Guarkärnmjöl i tex ProViva kanske funkar i alla fall? För kanske det räcker med att utesluta all soja och ev ärtor och jordnötter? *hoppas*
    Var uppmärksam med Sinlac gröt - den innehåller johannesbröd som är en baljväxt.
  • Mamsie

Hej igen!

Jup, Max testade negativt på soja i september, men vi låter bli soja i alla fall. De andra baljväxterna har vi återinfört. Vet inte vad man ska tro med tanke på att han fortfarande är förstoppad och har röda torra kinder.
    Mjölken är helt borta från hans kost - naturligtvis!

Worcestersås: innehåller Tamarind som jag har för mig är en baljväxt. De flesta tål den, men inte alla.

www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV
    E-nummernyckeln online - Kan beställas hem också?.

----------------
    "Emulgeringsmedel
    E 322, lecitin, används i många olika typer av livsmedel som bl a glass, margarin, choklad och konfektyr. E 322 utvinns framför allt från sojabönans fett. Personer som är extremt överkänsliga kan reagera på lecitin då rester av sojaprotein kan förekomma.

Förtjockningsmedel
    E 410(fruktkärnmjöl), E 411(tamarindkärnmjöl), E 412(guarkärnmjöl), E 413(dragant), E 414(gummi arabicum) och E 417(tarakärnmjöl) utvinns från växter som är släkt med familjen ärt/baljväxter. Personer med stark sojaallergi kan reagera på dessa förtjockningsmedel."
    Källa: online.nu/kat/prodpres.cfm&butik=11
    -----------

Ärtväxter linnaeus.nrm.se/flora/di/faba/welcome.html
    Det står ingenting om Rooibos (rött te), men det är nåt som säger mig att jag inte ska ge det till Max.

Annaloo, kan det vara sojalecitin i den maten som du reagerar på? *gissar vilt*

Vad mera...

Jo, Lakritsrot!   Det är en baljväxt, och många sojaallergiker reagerar mot den också

Hittade den här
    www.icakuriren.se/ArticlePages/200410/04/20041004141637_Administrators951/20041004141637_Administrators951.dbp.asp
    Verkar vara intressant - ska läsa den nu..

*gone*

• Mamsie
    falken skrev 2008-03-02 11:00:19 följande:
    Förresten Mamsie - hur får man tag på den här probiotikan? Är det tablett? Finns det på Apoteket eller?
    Det allra enklaste är att ge henne tex Semper Magdroppar.
    Men också andra produkter från BioGaia funkar oftast.
    Hennes mage är nu i otroligt stort behov av hjälp - så försök att börja redan imorron!
    Morot, äpple & majs är både milt och stoppande.
    Kanske majsvälling vore nåt för henne? Om du inte har lämplig mjölkersättning hemma kan man ju koka den på havredryck el risdryck.
    Ge INTE päron, aprikos eller plommon!!! (lösande).

När magen stabiliserat sig lite kan du försöka få henne att äta syrad mat, som tex surdegsbröd och syrade grönsaker för att få i ytterligare probiotika/lactobaciller/mjölksyra.

...   Krya på sig LillFalken!
  • Mamsie

Skönt falken!
    Ja, inte att hon reagerar på vete - men att hon har en rådig mamma och får hjälp snabbt!

• Mamsie

Tack Falken!

Det känns lite hopplöst när läkaren bara gör pricktest på det jag har en misstanke om - och jag har inga andra tips än mjölk (positivt), soja (först pos, i höstas neg), ägg (neg) och fisk (torsk: neg).
    I vintras tog vi ett blodprov som visade neg på glutenallergi. Det var alltså allergi mot gluten det handlade om, och inte glutenintolerans!
    ... är gluten ett protein??

• Mamsie
    falken skrev 2008-03-05 21:32:52 följande:
    Oj vad många länkar! Dem ska jag ta mig igenom alldeles strax, tack Har varit på ICA nu och plöjt i gluten-hyllan. Rapsy hittar jag inget om ju! Ska fråga efter det, varkar va ett lyft för "oss".Men väl en hel massa andra grejer: majsmjöl, majskex, knäckebröd mm mm. Men tyvärr är det ju soja och ärtprotein i det mesta, och mjölk. Nu kanske hon tål soja, men jag vågar inte ge henne det för då åker vi väl på det också! Och ärtor har vi ju misstankar om. Fanns Semper finmix som vi får försöka baka nåt av i helgen.
    Javisst är det konstigt att det måste dyngas in soja i allt som är mjölkfritt?
    Smart - NOT!
  • Mamsie

Oldana har ett rismjöl/risgröt som man kan få på "recept" sa dietisten. Kanske nåt för er?
    Det är tydligen väldigt användbart.

Vi har inte testat eftersom vi "bara" har mjölk & soja. Vad vi vet i alla fall...

Visst är det ett handikapp!! 

Hela familjen påverkas ju. Vi vill ju bara ha "Max-vänlig" mat hemma så att han kan smaka på allt och så att vi kan locka honom till att äta. Aptiten är ju si och så eftersom han fortfarande är förstoppad.

Jag vill inte ens räkna efter vad allt det här kostar oss jämfört med hur vi levde innan Max föddes!

Svar på tråden Sojaallergi - HJÄLP!!