• Snutten

Sojaallergi - HJÄLP!!

Falken: min dotrter är fisk, ägg, mjölk och soja allergisk. Men hon tål andra baljväxter. Dietisten kanske menade att du skulle ta bort soja först och se om det hjälper och sedan fortsätta utesluta om det inte har så stor effekt. När man håller på och utesluter ska man bara ta bort en sak i taget för att se om det hjälper. Alternativt ta bort en massa och testa sig fram med att provocera.

• Snutten

Falken och hge: angående smulor osv på dagis så har min dotter stödpersona 20 timmar /vecka som städar extra eftersom hon har så mycket allergier och hon måt markant bättre efter de började med det. Inte bara i allergierna utan även mindre infektioner osv.

• Snutten

Falken: jag har inte blivit av med stödet ännu riktigt och jag tänker inte bli av med det heller. Nu har tigermorsan i mig kommit fram!

• Snutten

På Siris dagis handlar det ju inte om någon hysterisk städning utan att de ska torka upp alla smulor och matrester som hon är allergisk mot. Eftersom hon nu inte utsätts för så mycket allergener har hon blivit friskare. Vi har det inte kliniskt rent hemma men å andra sidan äter vi inte så mycket som Siri inte tål. Mer än ost och att vi brukar göra olika såser.

Dessutom har jag lyckats få Askim att förlänga Siris stöd till och med April. Dessutom vill de prata med Siris läkare och eftersom hon tycker att Siri ska ha en stödperson där hela tiden så vet jag ju vad hon kommer att rekommendera. Det gäller bara att få prata med rätt person.

• Snutten

Falken: Siri är allergisk mot fisk, ägg, mjölk, soja, tomat, nötter, skaldjur, kiwi.... hmmm kliar mig i huvudet om det är något mer...färska jorgubbar nu tror jag det var allt. När jag läser innehållsförteckningar så vet jag ju men jag har svårt att radda upp allt.

• Snutten

Falken: det går faktiskt bra att hålla den dieten eller vad man ska kalla det. Problemet är inte när man är hemma utan när man är ute bland folk. Den enda utematen som funkar helt säkert är hamburgare med pommes på Burger King.

• Snutten

Siri som är allergisk mot ägg och mjölk och soja m.m kan bara äta hamburgarna på BK och Max. Kycklingbitarna tror jag det är ägg i och som sagt McD har soja i brödet.

• Snutten

Vi använder locobase intensive, det enda som funkar riktigt bra för oss. Svindyr och går itne på högkostnads kortet men vad gör man inte???

• Snutten

Jag ska fråga om lapptest på östra i gbg nu när jag har läst så mycket om det här inne. Siri har ju inga utslag på andra allergitester trots det har hon ju en rad allergier.

• Snutten

I så fall är ju Kungsbacka lite närmare, bor numera i sydvästra Göteborg. kankse ska höra med dem eler fixa egna lappar. Jag har gjort lapptest på ryggen en gång för hundra år sedan eller så men det var inte födoämnen och det gjordes på Mölndal. Men det är specifikt födoämnen som är lite speciellt och bara gös på fåtalet platser?

Svar på tråden Sojaallergi - HJÄLP!!