• Madreh

Sojaallergi - HJÄLP!!

Har inte läst hela tråden men såg n åpt om att det var havre i allt, det stämmer ju inte, jag har en pojke som inte tål varken mjölkprotein, sojaprotein, ägg, råg eller havre.
    Till honom använder jag rismjölken Rice Dream och den funkar till allt precis som vanlig mjölk eller solhavre ( men det tål ju inte min som sagt).

Och jag gissar ju att du redan är van att läsa på allt och detsamma gäller ju sojan oxå.

Vår pojke har inte ätit så mycekt sista åren, har blivit mest rena produkter men han har blivit "rädd" för det har varit för mycket med: nej, vänta, oj vi ska bara kolla om det är oki, osv.

Denniskorv har han ätit och pasta och ris, potatis, rena produkter och så har vi gjort allt hemma själva.

Kevin, Oscar och Noahs mamma
  • Madreh

hos oss kostar rismjölken strax över 20 kronor och havremjölken ligger på 13, det pendalr lite upp och ner beroende på vart i kommunen man åker har jag sett.

• Madreh

Det är RiceDream och jag tycke roxå det är dyrt...men det är den enda dom har här i denna lilla håla, det var den jag bad dom beställa hem när vi flyttade hit, den har jag använt i många år till min store pojk så när vi flyttade så fick det bli den. Visste faktiskt inte att det fanns fler, men jag misstänker ju att dom tar ut ockerpriser iaf.

Jag har köpt nåt surrogat för ägg som jag hittade i affären som var från Australien, men jag begriper inte recepten....är inte så bra på engelska......tyvärr, men jag vill baka nåt så mellansonen kan få nåt gott nångång utan riktiga ägg.

• Madreh

criwi:
    Tack så jättemycket!! Nu ska det bakas till grabben....försökte mig på en sockerkaka utan ägg från allergimat.com men jag misslyckades varje gång, så jag gav upp det.
    Det var det jag undrade över om man skulle vispa som vanligt när man blandat ut med vatten......super, ska prova. Svammel svammel.....blev glad ju!

Och ja, det var NoEgg superbra att jga fick lite hjälp!! Ska såklart kolla länken oxå.

(Gossen som inte tål ägg, är sjuk, magsjuk och har varit några dagar, han ska läggas nu men jag bakar nog till honom imorrn, gör vadsom helst nu för att han ska dricka men kanske kanske jag kan locka med en kaka oxå.)

• Madreh

criwi: den där sockerkakan utan ägg, mjölk och soja...det låter som det jag provade, men ska den bli lite kladdig? Jag fick inte min sådär mjuk och fin, utan jättekladdig och jag smälte margarinet och blandade med vatten...

• Madreh

fariyfloss:
    Det vanliga original O´boypulvret är mjölkfritt, det med killen utanpå...det har jag alltid använt och inte hittar jag nånstans där det står nån form av mjölkprotein i det.....däremot sojalecitin.

NoEgg har jag för mig kostade nånstans mellan 30 och 40 kr, alltså jättedyr! Ska kolla igen för säkerhetsskull.....

Och mig veterligen finns ingen RiceDreammed chokladsmak, har inte sett nån men som sagt då bor vi i en mindre ort. Har inte sett på Coop heller som vi har en bit härifårn, men dom har i sojadryck.

• Madreh

Var till affären här i byn där jag bor, köpte RiceDream och jag höll på att svimma....dom hade höjt den till 24,90!! 5 kr höjning alltså, det är ju sjukt, här i "vår" lilla affär har dom tagit 19,90 innan och i "stora" affären i större orten (inte Uddevalla) tog dom 21,90 innan säkert höjt den där oxå. 
    Har inte hunnit kolla vad dom tar för NoEgg har inte varit i rätt affär än.

• Madreh

Det roliga i sammanhanget med denna rismjölk är att när dom först tog hem den till affären i (TAnum) kommunen vi bor i så kostade den23,90, sen gick det nåt år och så var den nere på 21,90, dyrt det med om man jämför med vanlig mjölk. Men man betalar ju, barnen skulle ju ha nåt att dricak istället för mjölk....sen flyttade vi (inom kommunen) och jag bad dom ta hem RiceDream i vår lilla lantbutik...kanon, tog ett tag för den "fanns" inte på Icas lista, men dom hadeju tagit hem den där vi bodde innan. Till slu kom den och då satte dom priset 19,90 för både den vanliga och den kalciumberikade. Kanonbra ju!!

Ersättning från kommunen är nog inget att förvänta sig.......

• Madreh

falken
    vi har varit på NÄL och gjort sånt test du pratar om med våran Oscar (4år) och det heter patchtest om nån undrar....
    Nu väntar vi på tid för lillebror Noah som ska utredas för allergier och jag tror och hoppas att det tas ett patchtest på honom oxå.

Oscar är full av allergier han med så jag förstår det där med att lämna på dagis och känna oro (inte det jag har nu, men förra dagsiet var jag ororlig att lämna på...) och att inte bli trodd av nära och kära. Når mina barn varit hos farmoch farfar så har det varit lite si och så.
    Det gör väl inget det är ju så lite.....om vi steker i BREGOTT så försvinner det ju i ångorna har jag hört några ggr! (Mjölkprotein) Eller hur! Det är inte så att det möjligen gå in i det man steker.....*funderar*? Vilken tid det tog innan dom kunde fatta det, det gick så långt att barnen inte fick äta där utan oss. Storebror Kevin är det som har fått utstå en del av det. Oscar har så många allergier så skulle vi äta där så hade jag med egen mat till honom, det var enklast fö rjag var ladrig helt säker och han blev dåligare än Kevin om han fick i sig nåt som var fel.

Ofta har jag fått känslan av att man överreagerar oxå och att folk verkligen tror att det inte är så farligt att ge dom nåt som dom inte tål.

Och att gå och fika på ett fik med ett barn som inte tål allt, det EXISTERAR INTE i vår kommun. Svårt att äta ute oxå, pizza gör vi bara hemma, korvmojen funkar ju men hur roligt är det?

Tur att man är bra på att laga mat och har ett överflöd av kokböcker för alla möjliga allergier och intoleranser och även för vanligt folk.

Jag brukar köra på det som är vant här hemma som vardagsmat, byter bara ut det som inte får vara med, men gud så trött jag är på korv och köttfärs......

• Madreh

Idag var jag till affären och skulle kolla vad den där NoEgg kostade och jag måste haft ett hjärnsläpp innan (får skylla på för lite sömn och för sjuka barn...) för den kostade inte 30-40 kr. MEN den kostade 24.90 vilket inte är jättebilligt iaf!

Jag bakade en sockerkaka häromkvällen med NoEgg, använde ett recept som nån tipsade om här inne....minns inte vem nu, men gud så god den blev!! Nu har jag köpt både apelsin och citron så jag ska baka lite att ha i frysen med lite annan smak än bara vaniljsocker.

Svar på tråden Sojaallergi - HJÄLP!!