• Kavat

Sojaallergi - HJÄLP!!

Madreh skrev 2008-05-16 22:23:26 följande:
    K kavat:Hmmm jag hoppas du menar 1 juni iaf för 1 maj har redan varit.....och jag överlåter gärna det där med ny trådstart till dig och jag kommer att haka på då jag har samma "problem".Recept på kladdkaka utan ägg, vete, mjölk och soja...har du det??? Jag har såna begör nu och barnen med, vet inte hur jag ska få till det. Har försökt mig på en til med mindre mängd mjöl (maizena majsstärkelse) och NoEgg istället för ägg, men som du sa så skär det sig och fettet lägger sig ovanpå och den lbir seg och hård på samma gång. INTE gott alls och ser inget vidare ut heller!Har du eller nån annan här inne ansökt om vårdbidrag, trro frågan varit uppe innan? Jag kommer att göra et nu, har ju 2 pojkar med samma allergier, och jag ser framför mig vilket jobb det kommer att bli med allt bakande av bröd osv. Dessutom har ju Noah astma och DET är mycket jobb med det när han är dålig, då ska det puffas 6-8 ggr/dag eller mer beroende på hur mycket han behöver och det tar TID!! Har fått fatt på mailadress till dietisten så nu ska jag maila henne så hon får kul läsning när hon kommer till jobbet på måndag. Har lite krav på vad  jag vill ha till barnen och jag ska ju ha till båda två, frågade allergitanten om Oscar oxå nrä hon ändå var här. Hon tyckte absolut att han skulle ha vetefritt igen och inte bara i 2 veckr, såg märkbart förvånad ut då jag sa att han ätit vete sen i april förra året och att läkaren sagt det vuxit bort. Jag var ju inne på det jag med, att det var för tidigt att köra på så hårt.....jaja, vi får väl se hur det går. Jag vet vad jag vill ha iaf och nu ska det önskas oxå.Hoppas dina tårtor blir bra K Kavat!
    Snälla rara du. Kan inte jag få din lista på vad du vill ha??! Jag lyckas aldrig få tag i dietisten nuförtiden och hon har inte så bra koll vad det verkar på den mat vi behöver. Hon skulle ta reda på det och återkomma, det är snart en månad sedan tror jag. Har sökt henne genom sekreteraren och bett henne återkomma, men fortfarande inte ett pip. Snälla snälla sööta!

Nä, kladdkaka har jag inte gjort. Men oj, vad fina mina 3 sockerkakor blev. den fjärde var helt ok till glass! Maken sparade tom. i kylen! Haha!!!
    Ska skriva ner recept sen när jag har mer tid.
    Men kokosgrädden gick inte att vispa, så det var nog ingen vispbar grädde gissar jag. Hade den kall och både socker och sen citron i.

Kladdkaka utan ägg, mjölk, soja (av Blå Myran tror jag)
    Jag hade bytt ut det mot Lailas mjölmix, som visade gott resultat här igår, men en blandning av potatismjölk, majsmjöl och ev. rismjöl kanske går bra. Maizena tror jag inte på utan det måste nog vara mjöl!)

2½ dl socker
    50 g mjölkfritt margarin
    2½ dl vetemjöl
    1 tsk bakpulver
    2-3 msk kakao
    1 krm salt
    1½ dl havredryck
    1 tsk vaniljsocker

Vispa socker och fett poröst med 1 msk havredryck.
    Blanda de torra ingredienserna och tillsätt dessa växelvis med resten av havredrycken.
    Vispa sedan i minst två minuter till.
    Häll i smord och bröad form med löstagbar botten.
    Grädda i 150 grader 35-40 minuter.
  • Kavat

I natt skrek han "bara" 2 timmar. Förmodligen Ery-max, nya pencillinet som gav magknip...
    Vi måste ju ge honom det, men det är hur hemskt som helst när han bara illvrålar i flera timmar. Bära hjälper till viss del. I natt tror jag vällingen hjälpte, för alvedonen gjorde inte det... Får se hur många dar/nätter han/vi orkar... Men ska testa med välling nästa gång lite snabbare... Usch, så nu är väl hans stackars mage helt paj igen...

• Kavat
    Madreh skrev 2008-05-17 11:06:19 följande:
    K KavatDet här bad jag om hos min dietist som för övrigt är lika svår att få tag på, men hon har ju koll iaf! (Och en tillgänglig mailadress som jag hittade när jag googlade)Semper FinmixSemper GrovmixFiberhuskPofiberFrasbröd ( Har för mig att dom är fria från vete och mjölk, är ju majs)KnäckebrödPasta Glutis i olika former (spagetti och makaroner, snäckor osv.)Glömde smörgåsrån men det finns ju oxå minns inte vilket märke bara och knäckebrödet är väl sempers tror jag och även Wasas gluten och laktosfria funkar om jag läst rätt, har en i skafferiet iaf och den äter Oscar av ibland.Kladdkakereceptet får jag ju skriva av ser jag och sambon fick åka till affären och införskaffa lite finmix igårkväll så jag ska baka bröd igen och kankse nån kaka att ha i frysen till dom, vi fikar ju ibland. Känns bätte än att ge dom godis iaf, men säkert lika illa....fast det skiter jag i!!Ja, glöm inte receptet för det låter ju som det skulle kunna passa här med ju, och du, den där Lailas mjölmix, är den mer som vanligt mjöl eller är den lika "tung" som semper och dom.....?Ska komma ihåg den och be om den oxå tror jag, Sempers är ju inte jätterolig alltså, förra omgången fick jag JYTEEMJÖL. och jag bakade sockerkaka med en och den blev bra, men annars tyckte jag den var lite för mycket på nåt sätt, svår att bygga  om vanliga recept för man var tvungen att räkna om så det blev alltid så ojämt, hade ingen våg heller då men jag har en snygg nu och som funkar oxå. Men jag gillade inte jyttemjölet iaf, var lite knepig smak på det oxå.Däremot gjorde jag rabarberpaj förra fredagen och tog sempers finmix, den blev kanongod!! Hade Oátlys vaniljsås till och Oscar fick smaka lite, men han gillade det inte.....jag äter ju inte mjölk heller så jag använder havre istället. Alla var nöjda iaf och kunde inte ens gissa att det inte var vanligt mjöl....då har man lyckats!!Du, jag tror vi har samma typ av barn....Noah tål inte heller Kåvepenin han fick svamp av det i rumpan och skrek för fulla muggar, bytte till EryMax och det funkade EN gång, men andra gången så blev han FULL med utslag och prickar på hela ryggen, och på bålen....finns en bild i mitt galleri under "standard" där det är på tillbakagång.....så det ser ju rätt oki ut där.Vad ger du för välling ?Noah vill ju ha välling men jag vet inte vilken jag ska ge honom nu längre....all välling är det ju vete eller havre eller råg i!?Jag har köpt en Gyllenmust och han har fått av den några ggr men ska jag sluta med havre oxå så funkar ju inte den heller. *blir så trött*Har nån av era astma?Noah har förkylningsastma och jag bävar inför varje förkylning och vi har haft några tuffa månader här mellan jan-april....hade Oscar hemma från förskolan i 3 veckor för att dom skulle bli friska till slut.....jag orkade inte mer! Och nu börjar han igen med hosta så det blir mycket puffande.
    Tack!!! Du är en ängel!! Kan man alltså få finmix och sånt från apoteket också? Får man det billigare då? Vad kostar det egentligen. Har inte någon koll på sånt, men nu är det bara 100:- kvar så har vi iaf gratis medicin några månader... Något att glädjas åt.

Lailas mjölmix, naturligtfri från gluten, var som potatismjöl i konsistens, baserad på , psylliumskal, potatisfiber, xantangummi (E415) (sojasläkting???) står utan baljväxter på påsen. Står på påsen att det går att baka bullar med det, men sockerkakan blev ju toppet. Hade fiber-husk i och NoEgg och ja, konstistensmässigt blev den ju bra.
    Kan nog labba lite med smaker dock. Hade ju kokos som ströbröd för det fanns ju naturligtvis vetestärkelse i det glutenfria (majs) från Olda...

Havredrycken får du ju också byta ut mot risdryck förstås. Blir lite fadd smak av risdryck, så ev mer smaksättning, kakao eller vaniljsocker för att kompensera. Eller testa med lite rapsy.. hrm, ja, man får nog exprentera en del.

Vad har han fått för penicillin efter det? Eller vad är det för plan nästan gång han måste äta?
    Jag lider att se honom ha så ont men jag vet inte vad jag kan göra när läkarna inte verkar veta heller...
  • Kavat

Välling gör jag på GoGreens kalciumberikade risdryck och majsmjöl (ej maizena alltså utan mjöl) och så tar jag och mixar 1/4 banan med olja i och så lite profylac. Ska mjölet och risdrycken ska koka ett par minuter för att tjockna till.

Har inget recept egentligen utan gör lite som! Brukar alltid bli lite för mycket för den tjocknar i efterhand. Ca 5-6 dl ridryck (någon dl vatten) och 4 msk mjöl, tror jag.. Spär med risdryck till lagom konsistens, om den blir för tjock och gör på två flaskor på kvällen och så får han ena på morgonen och så somnar han om nån timme till om man har tur.

• Kavat

Ha sov i natt!!!! *hoppar runt som en yr höna*
    Skillnaden var att i går kväll åt han upp vällingen, i förr går åt han ingen välling. (Han får Ero-Max till middagen). *Håller tummarna att det bara var tillfälligt*

• Kavat

Jag återkommer med bilder och recept. Blev halvnöjd med smaken, men kom på att det är kokosen som var istället för ströbröd som jag störde mig på... Alla andra sa åtminstonde att det var gott, men men, de vågar väl inget annat. Ingen som lämnade halva tårtbiten åtminstonde.

Måste sy lite presenter nu, en Kalikå käpphäst, eller rättare sagt två ska sys klart!

Och ja, han sov i natt med!

Har tagit din lista nu och mailat till dietisten som var ledig idag. Tusen tack återigen. Kändes helt ovärderligt. Guld värt! Tackar och bockar tusen gånger om.
    Nu hoppas att hon återkommer jätte fort!

• Kavat

Ja, jag skulle återkomma ju.... Helgens kalas blev inställt så jag fick ju aldrig finslipa receptet.. Så jag återkommer när jag är nöjd!
    Resultatet på första försöket finns dock att beskåda på bild i mitt galleri!

Kokos som ströbröd var kasst. Tror iaf det var det som gav konstig smak. Fick tips om Moilas Breadcrumbs utan vetestärkelse, men det är möjligt att man måste ha det på recepthänvisning?!

• Kavat
    Madreh skrev 2008-05-27 20:51:28 följande:
    Svar på #598Hej, kikade i ditt galleri...och måste säga att dina tårtor ser ju väldigt fina ut, inte kan man se att dom inte blev som du tänkt dig!Jättefina käpphästar och jätterfin tunika, har du sytt det själv?Idag har en leverans med mat kommit till mina barn, 5 kartonger som var proppfulla med brödmix, pasta, frasbröd, fiberhusk osv. ja allt det jag ville ha på min lista.Det fick inte plats i skafferiet utan jag har fått ställa det i ett annat skåp där det inte ska vara egentligen, men vad gör man?Skönt att jag fått det iaf.Hur har det gått med din/barnens mat, har du haft kontakt med dietisten?Det där ströbrödet från Moilas, får man inte via dietisten, inte jag iaf, jag frågade om det och är du säker på att det är fritt från vetestärkelse? Är det sojafritt och fritt från allt annat oxå? Får jag fråga varför det inte blev nåt kalas i helgen, var ni sjuka?
    Tack tack och tack!
    Ja, käpphästarna och tunikan är hemmaknåpade!
    Tårtorna såg ju bra ut och var helt klart ätbara, men måste nog finslipa lite till! Fast det kan ha varit så att det var kokosen till ströbrödet som jag "störde" mig på.

Ja, vi blev dunderförkylda. Eller, tja, lilleman åt ju fortfarande penicillin så han verkar ha klarat sig hitills åtminstonde.

Nää, jag har mailbombat dietisten, har fortfarande inte hört nåt... Vad gör man? Nu börjar jag snart tröttna! Han vill ju också ha pasta lilleman ju... Han kollar iaf avundsjukt på våran... Jag känner mig tjatig men hon borde ju höra av sig eller?!
    Föresten måste hon ge det till läkaren som skriver på? Och skickar de sedan hem pappret, eller hur funkar det?

Leverans!? Till dörren? Va? Hur gör man då med betalning?

Jag "pratade" med en på sjalbarn vars son har sädesslagsallergi och inte tål vetestärkelse och hon sa att den var fri från ägg, soja, mjölk, gluten, vetestärkelse... Men mer vet jag inte. Jo, att hon fick den på livsmedelshänvisning.
    Har du sett den i affären eller vart kan man annars köpa den?
  • Kavat
    Kavat skrev 2008-05-27 21:16:28 följande:
    fri från ägg, soja, mjölk, gluten, vetestärkelse...
    och fri från nötter!
  • Kavat
    Madreh skrev 2008-05-28 19:51:47 följande:
    Svar på #600Ojdå, lite trist med förkylning mitt i allt!!Konstigt att hon inte hört av sig, min ringde på måndag eller tisdagkvällen och då mailade jag under helgen...Jo, detär så att en läkare ska skriva på innan det skickas iväg och detät dietstisen som skcikar första gången sen när du får dina varor så ska det ligga med papper där i...men vart sjutton är mina? Hmmm får kolla det...Iaf så ska det ju inte ta allt för långt tid för det är ju trist när man måste betala dyra pengar för det är det..jag fick fem kartonger och vi betlade 240 kr för det, var ju två barn så 120 kr påer barn.Fck vårt till apoteket men sen kan man välja vart man villha det, hem, eller apoteksombud eller apoteket.Det där ströbrödet verkr ju funka för mina med, ska höra igen då, eller så går det inte över "deras" lista där dom beställer det ifrån, ibland är det ju så luddigt allting.H en skön kväll, jag ska lägga mig igen, är en aning groggy i huvudet för jag har varit hos tandläkaren idag och jag fick dricka nåt innan för att kunna slappna av och inte vara sårädd, för jag är sjukt rädd och skriker och gråter varje gång annars. 7 år sen sista tandläkarbesket och nu har jag haft tandvärkd i en tand i över 2 år...så nu var det dags, men guuuud så jobbigt, andra besöket idag och inte sista då hon gör en rotfyllning. Något OT men vad fasen, det är tillhör ju livet även om barnen har allergier så lever ju vi ett liv för det där inte allergierna finns med.
    Idag fick jag svar! Så nu är det på g iaf!!!
    Ah, vad skulle jag göra utan dig, då vet jag hur det funkar! Tusentack!

Ja, tandläkaren... Jag har aldrig haft några hål i hela mitt liv innan denna gången... Har varit och kollat varje år, men inte röntgat sedan innan dottern, dvs 3 år. Hade 2 hål, en närapå rotfyllning, men hoppas det klarade sig och sen en i visdomstanden som jag så käckt skulle dra igår.. Trodde jag.. Nähä, rötterna var visst inte så raka, så jag får remiss till Halmstad! Hjälp! Jag blir ju inte direkt lugnare av det...
  • Kavat

www.familjeliv.se/Forum-3-22/m33202990.html

HÄR ÄR VI NU, vi med ungar och de vuxna som har sädesslagsallergi, och soja och ägg och mjölkallergi och astma och allt annat som inte tåls...

Madreh skrev 2008-05-29 08:09:23 följande:
    Svar på #603Fyyy vad illa jag skrev igårkväll!! Förstår nu att jag var "drogad" än....pinsamt!! Men jag visste ju iaf vad jag skrev, det var klart i huvudet.De där papprena jag menade ska inte alls vara med i leveransen dom kommer i separat brev, för däri ligger papper till nästa beställning som du skickar in själv. Men det kommer med en följesedel och den ska ligga med bland maten du får.Snurrade jag till det igår?? Hoppas isf det har klarnat nu.Ja som sagt det där med tänder är inget kul alls, ska du operera ut den då, sövas? Det är det bästa har dom alltid gjort på mig innan för att jag är så rädd....men denna gång fick jag dricka nåt som skulle göra att man slappnade av och glömde bort vad som hände. Man ger det till barn.....visst, jag är bara 35 men jaja räddär jag iaf! Jag minns inte hur vi körde för att komma hem och jag somnade i tandläkarstolen, till slut, dom fick ge mig mer för jag var FÖR normal, kansse jag upp repar mig men jag mår dålig över detta iaf.Ja har du frågor om nånting så kan jag säkert svara på det eller försöka iaf, man får ju hjälpa varandra i både med och motgångar!Förresten så när jag väckte Oscar för en stund sen så var han knallröd igen i ansiktet och lite svullen, funderar på om jag ska ge honom Tavegyl (ska ge det vid allergireaktion enligt läkaren) eller om jag ska ta honom till vårdcentralen först så dom får titta på honom, men dom gör ju inget iaf. Fattar inte vad det kan vara bara.....Det enda han åt igår som inte ingår i vår dietmat var en mer med jordgubb och blåbärssmak, det var visserligen äpple i den oxå såg jag när det var för sent, för troligtvis tål han inte äppel heller, men då är han ju superkänslig för det är ju inte så mycket i den.Jag vet snart igenting!Jag har sagt till på förskolan att han inte får leka med lekleran iaf och inte äta äpple där. Sen är det ju noga med handhygienen för både personl och barn. Fy vad svårt det är igen det här, jag känner nästan att han måste vara hemma för att bli helt frisk, det är ju OMÖJLIGT att få det så rent från det han itne tål på ett ställe där det vistas så många!!Känner mig frustrerad!!Nu ska dom få frukost här iaf.Ha en bra dag!!
    Ingen aning ang operation. Försöker förtränga så länge det går...
    Nää, nu är det nog solklart! Tusen tack igen, det är så oerhört skönt att få lite koll och hjälp på vägen!
Svar på tråden Sojaallergi - HJÄLP!!