Sojaallergi - HJÄLP!!
Madreh skrev 2008-05-16 22:23:26 följande:
K kavat:Hmmm jag hoppas du menar 1 juni iaf för 1 maj har redan varit.....och jag överlåter gärna det där med ny trådstart till dig och jag kommer att haka på då jag har samma "problem".Recept på kladdkaka utan ägg, vete, mjölk och soja...har du det??? Jag har såna begör nu och barnen med, vet inte hur jag ska få till det. Har försökt mig på en til med mindre mängd mjöl (maizena majsstärkelse) och NoEgg istället för ägg, men som du sa så skär det sig och fettet lägger sig ovanpå och den lbir seg och hård på samma gång. INTE gott alls och ser inget vidare ut heller!Har du eller nån annan här inne ansökt om vårdbidrag, trro frågan varit uppe innan? Jag kommer att göra et nu, har ju 2 pojkar med samma allergier, och jag ser framför mig vilket jobb det kommer att bli med allt bakande av bröd osv. Dessutom har ju Noah astma och DET är mycket jobb med det när han är dålig, då ska det puffas 6-8 ggr/dag eller mer beroende på hur mycket han behöver och det tar TID!! Har fått fatt på mailadress till dietisten så nu ska jag maila henne så hon får kul läsning när hon kommer till jobbet på måndag. Har lite krav på vad jag vill ha till barnen och jag ska ju ha till båda två, frågade allergitanten om Oscar oxå nrä hon ändå var här. Hon tyckte absolut att han skulle ha vetefritt igen och inte bara i 2 veckr, såg märkbart förvånad ut då jag sa att han ätit vete sen i april förra året och att läkaren sagt det vuxit bort. Jag var ju inne på det jag med, att det var för tidigt att köra på så hårt.....jaja, vi får väl se hur det går. Jag vet vad jag vill ha iaf och nu ska det önskas oxå.Hoppas dina tårtor blir bra K Kavat!
Snälla rara du. Kan inte jag få din lista på vad du vill ha??! Jag lyckas aldrig få tag i dietisten nuförtiden och hon har inte så bra koll vad det verkar på den mat vi behöver. Hon skulle ta reda på det och återkomma, det är snart en månad sedan tror jag. Har sökt henne genom sekreteraren och bett henne återkomma, men fortfarande inte ett pip. Snälla snälla sööta!
Nä, kladdkaka har jag inte gjort. Men oj, vad fina mina 3 sockerkakor blev. den fjärde var helt ok till glass!

Maken sparade tom. i kylen! Haha!!!
Ska skriva ner recept sen när jag har mer tid.
Men kokosgrädden gick inte att vispa, så det var nog ingen vispbar grädde gissar jag. Hade den kall och både socker och sen citron i.
Kladdkaka utan ägg, mjölk, soja (av Blå Myran tror jag)
Jag hade bytt ut det mot Lailas mjölmix, som visade gott resultat här igår, men en blandning av potatismjölk, majsmjöl och ev. rismjöl kanske går bra. Maizena tror jag inte på utan det måste nog vara mjöl!)
2½ dl socker
50 g mjölkfritt margarin
2½ dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
2-3 msk kakao
1 krm salt
1½ dl havredryck
1 tsk vaniljsocker
Vispa socker och fett poröst med 1 msk havredryck.
Blanda de torra ingredienserna och tillsätt dessa växelvis med resten av havredrycken.
Vispa sedan i minst två minuter till.
Häll i smord och bröad form med löstagbar botten.
Grädda i 150 grader 35-40 minuter.