• falken

Sojaallergi - HJÄLP!!

Hon får i sig alla sädesslag, har inte kunnat lägga om kosten pga att jag i nuläget inte vet vad man kan äta istället? Tänker du på havremjölken eller? Jösses, det har jag inte ens tänkt på... Om man inte får använda havre-produkterna, hur ska man då överleva? Gjort majsvälling av solhavre nu tex.

Men vi ska få komma till NÄL, de gör lapp-test, och har inga väntetider. Bara 4 sjukhus i Sveriga som gör. Jag ringde o skrev en rad, och deras allergikonsulent var underbar, hon fattade läget och hur bråttom det är. Att inte alla andra fattar det?
    Hon sa att det är veteallergi och inte gluten, när vi fått pos på lapptestet hemma. Och då brukar det vara allergi för fler sädesslag, minns inte hur det var med havre? Har inte alls greppat vad det innebär att ha ett multiallergiskt barn, som hon uttryckte det. Ska kolla om vi inte kan få en dietist på allergimottagningen i Göteborg, hon på Kungshöjd verkar både oflexibel och inte särskilt kunnig.

• falken

Du Mamsie... tänkte på Max och hans mage. Ni ska inte vända er till NÄL ni också, och se om det kan finnas någon orsak till hans krångliga mage och spinkiga ben?
    Känns som man hittat en skattkista för alla föräldrar och barn med mat- och magproblem, som har 0 på alla befintliga tester: lapptest!

• falken

Rådig mamma... jag säger som drottning Silvia: när det gäller mina barn, då är jag en lejoninna. Det finns inget som kan väcka min stridslystnad så som när jag ser att min unge far illa.

Signe som alltid är en glad liten sol - inte ens när hon hade sin svåra ethmoidit (bihåleinfektion mellan ögonen) och låg på sjukan var hon ledsen. Hon är en underbar unge, och det ska nog bli bra det här.

• falken

K Kavat - det glädjer mig att andra föräldrar med kinkande barn kasnke kan få upp ögonen för det här med lapptest. Ofta hanmar man ju i situationen att barnet inte går upp i vikt, äter dåligt, signalerar att det mår dåligt och har diarré/förstoppning. Och RAST och pricktest visat ingenting. Och man har själv ingen aning om vad det kan vara som barnet inte tål. Och det enda vården har att komma med är att man ska utesluta någon grej i två-tre veckor - blir barnet inte bra, så får man ta nåt annat. En process som kan ta flera månader, elelr så kasnke man aldrig hittar rätt?

Det finns två olika typer av allergisk reaktion:
    den snabba, typ 1: förmedlas av IgE-antikroppar, som ju ger + på både RAST och pricktest
    och den långsamma, typ 2: som förmedlas via andra immunceller, och ger symptom efter timmar-dagar. Här är RAST och prick-test negativa oftast, och det är här lapptes har sin funktion.

Istället för att skriva en hel uppsats, kolla in de här länkarna.
    om olika typerna av allergisk reaktion:
    www.growingpeople.se/templates/Page.aspx
    man kasnke måste bli medlem i growingpeolpe för att läsa hela artikeln, men det är en grym site, står allt om barnsjukdomar där, och allt som står kan man lita på.

Sen om lapp-test:
    www.lakartidningen.se/old/content_0349/4070b.html
    och
    www.folkbladet.se/nyheter/artikel.aspx

Det är vad jag har hittat. Det görs bara lapp-test, eller patch-test som det heter, på fyra sjukhus i landet. Idiotiskt, vet ej varför. Killen som skrivit artiklarna jobbar i Linköping, så dit kan man ringa till allergikottagnigen antagligen. Och så NÄL i Trollhättan, jag ringde derasd allergimottagning och fick hjälp. Vi bor i Göteborg, så det blir hyfsat smidigt. Annars vet jag inte var det görs mer, tyvärr. Man kan säkert fråga Linköpings-doktorn, han verkar ha stenkoll på det här, man kan maila honom.

Hoppas det här kan lösa problemen för fler små rara barn med magont!

• falken

Eh... jag är inte dyslektiker, även om man kan tro det... Lite i gasen bara kasnke

• falken

Jag kan förvarna dig om att läkare i Göteborg i allmänhet inte känner till test-metoden. Jag har fått höra frasen "Det gör vi inte här" ett antal gånger, utan någon god förklaring. Det är ju relativt nytt med lapp-test, det kan ta lång tid innan även goda metoder slår igenom överallt. Som att vända en lastpråm typ.

Om 10 år kanske det är ett konstfel att inte göra lapp-test på barn under 2 år som har mag-problem?

• falken

Myran - kan du hjälpa mig att förstå det här en gång för alla då: det är alltså gluten i båda fallen - ena gången allergi, andra gången intolerans. För gluten är väl det enda proteinet i vetemjöl? Har hittills inte fattat vad det eg är man är allergisk mot vid veteallergi, men det är alltså gluten?

allergimat.com står ju en del om allergi mot vetestärkelse, och jag förstår ej skillnaden.

Så då borde glutenfritt funka för Signe nu då?

• falken

Jo, jag vet, jag försöker ligga lågt tills vi kommer till dietisten nästa onsdag. Men det kliar i fingrarna, igår kväll/natt vaknade Signe som excorsisten kl 22, hade jätteont och vrålade "MAAGEN". Och det är klart, man vil ju helst hon ska slippa sånt så fort som möjligt...

Så jag har sagt till dagis, med lapp, att de helst inte behöver ge henne smörgås, rån och knäckebröd, som de alltid äter till fika. Sa att hon kunde få frukt istället?
    Men då blev de skitnervösa och mattanten vill ha klara besked och inget av de andra barnen får ju äta frukt. Du tyckte vi kunde köpa nåt gluten-bröd - men det är ju inte så lätt, för jag har ingen aning om vad hon skulle kunna äta? Och jättemånga glutenprodukter innehåller ju mjölk.

Mkt frustrerande... Myran, vet du om några som har veteallergi, så jag kan fråga dem vad de äter för smörgås?

• falken

Oj vad många länkar! Dem ska jag ta mig igenom alldeles strax, tack

Har varit på ICA nu och plöjt i gluten-hyllan. Rapsy hittar jag inget om ju! Ska fråga efter det, varkar va ett lyft för "oss".

Men väl en hel massa andra grejer: majsmjöl, majskex, knäckebröd mm mm. Men tyvärr är det ju soja och ärtprotein i det mesta, och mjölk. Nu kanske hon tål soja, men jag vågar inte ge henne det för då åker vi väl på det också! Och ärtor har vi ju misstankar om. Fanns Semper finmix som vi får försöka baka nåt av i helgen.

• falken

JA - mycket ogenomtänkt... men de som är glutenintollerandta vill väl ha bättre konsistens på sin mat - bättre än dem som är allergiska mot allt utom majs och ris. Fanns ett märke som hetter OLDA www.oldana.se som verkade ha tänkt på allergier också, från Göteborg faktiskt.
    Det var ju guarnkärnmjöl i nästan allt, som förtjockningmedel.

Köpte rismjölk, tänkte hon kunde få smaka på det. Och hoppas innerligt att hon tål havre! Annars ligger man ju risigt till... (var ni med på ordvitsen där?)

Jag känner mig faktiskt lite deppig över det här, känns som man åkt på ett handikapp. Livet har blivit så oerhört mer komplicerat och det går åt en massa energi till det. Känns som att man ramlat i ett mat-hål, vi har ingen aning om vad vi kan äta nu och det blir bara kött o korv o potatis. Antar att det går bättre när man har vant sig och vet vad man kan använda majs-skorpmjöl till...

Vi ska till läkarn idag iaf, en vanlig barnläkare, göra prick-test och rast. Jag är skeptiskt, men vill iaf att han/hon ska ta mig på allvar och skriva nåt bra till dietisten - annars kommer hon att vägra samarbeta med oss. (å jag avskyr såna stelbenta människor, men jag är ju tyvärr beroende av henne)

Svar på tråden Sojaallergi - HJÄLP!!