Sojaallergi - HJÄLP!!
Jo visst men det var nån som sa att den kostade 19 kr....
Och jo jag vet ju att specilavaror är dyra, jag är en av konsumenterna.....
Jo visst men det var nån som sa att den kostade 19 kr....
Och jo jag vet ju att specilavaror är dyra, jag är en av konsumenterna.....
Det var i en länk som criwi tipsade om...inlägg nr 84...och det var lite olika recept där bla med en sockerkaka med NoEgg. Kanongod!
falken
Du får ju inte plocka bort nåt innan tester tagits, det kan ge missvisande resultat. Dock jobbigt när man ser och vet att nåt inte stämmer och dom små har ont.
Äter hon laktos? Laktosen kan ju ge gasig mage annars....och mycker fisar.
Jag funderar på laktosen på Noah, för han är så hård och fiser mycket han oxå, skriker hemskt flera ggr om dagen. Han äter mjölkproteinfritt så visserligen får han itne i sig nån laktos heller. Han får dessutom Profylac, men en kompis till mig har en dotter som inte tålde Profylacen heller, det finns ju lite vassleprotein i den, men den ska tydligen vara hydrolialicerad eller vad det nu står.
Ska kolla det om en stund.
fairyfloss
Nej det kan ju stämma då, jag trodde du menade att den kostade 19 kr här i sverige och att "min" affär tog ockerpris! Allt säljer ju till norrmän här och dom betalar bra!
criwi
Fler bra recept?
Sockerkakan med NoEgg var JÄTTEGOD! Min sambo kände ingen skillnad och han tror han känner skillnad på allt!
fairyfloss
Självklart tycekrj ag ju inte att man ska ge barnen det dom inte tål, men om det nu är en veteallergi eller om möjligt glutenintolerans så ska man inte ta bort innan alla prover är klara. Vår läkare sa så när vi var inne med Oscar och han var dålig vill jag lova, han stannade i utveckling och det var jättejobbigt att få veta att det kanske är glutenintolerans och samtidigt vet att man då tar bort gluten ur kosten. Men vi fick inte göra det innan dom gjort en gastroskopi, för gör man det så börjar ju tarmen att läka och då ger det missvisande resultat, dom kan ju säga hur länge det har pågott om man har tur.
Oscar var 9 mån första gången jag märkte att nåt var fel, han bajsade nåt som såg ut som senap blandat med vsipad grädde, luktade surt och det såg sandigt ut oxå. Han skrek jämt, var aldrig nöjd, och han vakren kröp eller gick med hjälp eller runt möbler, han satt där man satte honom, han var svullen, orkade ingenting och jämt trött men kunde inte sova iaf, han var allmänt missnöjd alltså. Var till läkaren och blodprover togs som visade ett förhöjt värde och gluten misstänktes, han var nästan 1 år då gastroskopin gjordes och efter ca 4 veckor kom svaret....som var väldigt knepigt, det såg ut som en klar glutenintolerans med ögonen men vid en djupanalys så var det inget. Vi började med glutenfritt iaf och han blev genast bättre, han kröp, reste sig och gick under en och samma månad. Han blev piggare, mer nyfiken och böjrade äta lite igen. Sen kom det nya problem och nya prover togs, listan på allergier blev lång, och maten ändrades titt som tätt, jag hade jämt hela skafferiet fullt med glutenfiritt, gluten och mjölkfritt, sen skulle det inte innehålla soja och till slut fick det inte vara vetestärkelse i heller. Alltså naturligt glutenfritt. Inte lätt, men det finns. Tack och lov att jag fick allt via apoteket, annars hade jag ju blivit ruinerad, eftersom det var så mycket byten jämt!
Iaf så har det nu visat sig att han var inte glutenintoleratant utan han har haft en veteallergi som nu har vuxit bort och en helt ny värld öppnade ju sig för honom när han helt plötsligt fick äta mat med vete i, bara det att få äta vanligt bröd är ju en lyx.
Dom andra allergierna finns dock kvar, vi har testat mjölk och det går till en viss gräns, men blir det för mycket så blir han dålig. Han brukar få äta lite ost och lite yoggi emellanåt men inte varje dag.
Ursäkta flummigheten, har hjälp av både Oscar och Noah och en dvd-spelare som bråkar.
Hoppas ni förstår vad jag menar.
Sorry att det blev så långt!!!!!!
24.90 kan jag med betala och jag kommer köpta mer av NoEgg då jag tyckte det var bra, iaf till sockerkaka.
fariyfloss
nyfiken på ditt recept!!
Glömde ju oxå att jag skulle kolla profylacen!
extensivt hydrolyserat vassleprotein och en väldig massa annat!
Inte konstigt att han hatar den, luktar ju inget vidare heller!
Mamsie
Profylacen ger jag till Noah, den lille och han böjrade vintras strax innan jul så han var ju inte jättelite men inte så stor heller. Dom andra har ju ätit vanlig mat rätt tidigt, men denna lilla gossen har vägrat allt annar utom flytande mat. Det var först i jan i år som jag fick honom till att börja med vanlig mat och då ska han ha det VI äter, välkryddat och i lite större bitar.
Ja det är en hel vetenskap alltså att försöka få till det!?
När min stora pojk var liten och fick sin diagnos på komjölksproteinallergi så sa dom till mig att INTe använda ersättningar med soja i för då kunde han utveckla en sojaallergi oxå. Jag var försiktig och han fick endast glass på soja (Tofuline) och det funkade bra. Idag har han inga besvär, han har vuxiti från i sin allergi.
Ren mjölk dricker han inte för han gillar det inte och läkaren säger att han klarar mjölkprotein till en viss gräns han oxå och att gränsen är individuell vilket jag märkt på både Kevin och Oscar.
Våran läkare brukar säga att det är bara ni som föräldrar som ser vad och hur era barn reagera på olika födoämnen och att det är vi som är experterna på vårt barn.
Och att inte ett bodprov alltid visar ett riktigt resultat och det kan jag skriva under på.
Kevin har haft sin diagnos sen han var 2 år men troligtvis sen han var en liten spädis, men som förstagångsmamma och utan att veta nånting och ett barn som faktiskt ökar lite i vikt då och då, trots kaskadkräkningar och diareér så trodde ju jag att han var sån.
Blodproverna har inte visat på nån allergi dom senaste 3 åren, men när han åt eller drack nåt med mjölkprotein i så blev han dålig med diareér och magont som följd. Nu har det äntlgien vuxit bort på honom.
falken:
Inom vilket område är du läkare om man får undra?