Inlägg från: Blå Flygare |Visa alla inlägg
  • Blå Flygare

Sojaallergi - HJÄLP!!

Mamsie: Bra sojakälla är väl sojadryck eller något annat från GoGreen. Då blir det ju slätt så det inte är "skav" som ger utslag. Finns säkert någon liten förpackning av nått som inte är dyrt.

• Blå Flygare

Falken: Det misstänks väl inte glutenintollerans alls, eftersom du gjort ett eget lapptest? För så länge man det är en allergi man misstänker så gör det ju inget att man utesluter. Då har man ju kommit halvvägs i provoceringen till läkarbesöket Däremot vid glutenintollerans är det viktigt inför biopsi att man fortsätter tortera

• Blå Flygare

fairyfloss: Jag konstaterade precis igår att jag kommer fortsätta med äggfritt bak även om Ss allergi växer bort, för förut hade vi alltid ägg hemma och fick jämt slänga. Och när man skulle baka var det slut Ägg kan man spara till födelsedagsbak i så fall. Sen tycker jag tyvärr inte jag får det att funka med NoEgg, utan väljer istället recept utan ägg. Trixet är att smeten inte får vara lös. Har man hälften så mycket vätska, typ så reser smeten sig utan ägg.

Mjölkfritt får vi fortsätta med, för oavsett Ss allergi så mår JAG fanken så mycket bättre utan mjölk. IBS vill läk kalla det, jag är inte övertygad än. Tror mer på mjölkallergi trots att RAST visade neg. Det gör det ju för dottern med, fast den läk är helt säker att det är mjölkallergi på henne. Lite skillnad, jag vet, men ändå. Kanske ska lapp-testa mig själv

• Blå Flygare

fairyfloss: Det var precis så jag upplevde läk, han orkade inte utreda så då hette det ibs. Tack o adjö, ingen hjälp att få. Men mjölkfritt hjälper ju. Helt.

Laktosintollerans kan man testa med DNA-analys. Går att köpa på apoteket eller beställa hem från nätet om läk inte vill bekosta den undersökningen. Har skickat in ett sånt och ska väl få svar nästa vecka. Nackdelen med det är att det bara ser en typ av laktosintollerans: primär. Det är den vanligaste, men har man glutenintollerans kan man få sekundär av det. Hur det är med chrons vet jag inte. Har man sekundär lakosintollerans kan man testa det med provokation eller laktosbelastning.

Sen finns det mjölkallergi och då är det proteinet man reagerar på. Procktest och RAST visar det om man har en snabb reaktion i blodet. Har man istället en reaktion på cellnivå så visar de testerna inget. Bara lapp-test kan visa det.

Sen är komjölk rätt hårdsmält, så man kan säkert reagera utan att vara allergisk eller intollerant också. Bara för att det är svårt för magen.

• Blå Flygare

Tack för receptet fairyfloss! Jag har redan kopierat det Frågan är vad för mjöl som kan funka. Vet inte om det du använt går att få tag på här. Men det är toppen att ha åtminstone ett glutenfritt recept. Har väl något sen innan, men då är det mjölk o ägg i det.

• Blå Flygare

criwi: Trodde ni hade hittat allt på Emma, vad jobbigt att behöva leta mer
    "Vanlig" reaktion i blodet är när det finns antikroppar i blodet mot allergenet. Jag vet inte riktigt vad läk menade med "på cellnivå", vilken typ av reaktion det blir där eller så. Men det var så hon sa.

Hoppas du snart hittar tid

• Blå Flygare

Kavat: Har aldrig testat att vispa GoGreens, men Oatlys går bra att vispa. Blir ju inte som vispgrädde men det blir ju inte vanlig vaniljsås heller. Jag känner ingen skillnad mellan Oatlys och vanlig vaniljsås, och jag har inte träffat någon annan som gjort det heller, så jag blir förvånad att du behövde dölja någon smak.

• Blå Flygare

Kavat: Svårt det där! Antingen avbryta nu och sen testa snart igen och se om det blir samma. ELler ge mer och se om det blir värre.

cleo: Tack för tipset, det kände jag inte alls till

• Blå Flygare

Kavat: Med mjölkallergi är det ju så att den ofta bryter ut när de får ersättning/gröt för första gången. Att innan har de inte reagerat eller bara lite under amningen. Jag antar att det kan vara det samma med havre mm, att det är när det äts i större mängder som de oftast utvecklar allergi.

• Blå Flygare

Falken: puh, vad trist att det var så. Hoppas det inte är något på havren! Ska ni gå över till bara risdryck nu eller?

Mjölk i laktulos?! Det är ju jättemånga som ger det till sina mjölkallergiska barn med hård mage. Och det är ju en del, för Nutra ger ju hård mage. Måste kolla vad som står i fass (inte för jag ger det, men en sån sak måste jag bara kolla upp lite)

Svar på tråden Sojaallergi - HJÄLP!!