• Mamsie
    Blå Flygare skrev 2008-04-04 21:19:07 följande:
    Olivolja och kallpressad raps ska vara det som är bäst även för huden, bättre än de oljor man köper för huden. Vi kör på raps, och enda nackdelen är att den inte luktar lika mysigt som babyjohnsons
    åh, jag hade ju olivolja hemma. Glömde det!

Nåja, jag hittade en "provflaska" änglamarks babyolja. Han har ju hittills tålt mineraloljorna bra - det är bara när pappa använt tvål eller badskum som han blivit sämre i huden. Eller när vi slarvat med bad/dusch + olja; ibland är Max för trött eller sjuk för att bada...

Kavat! Jag sällar mig till gänget som vant sig av med mjölkprodukter...
     Känner mig som en fd mjölkinist när jag nästan stööönar efter smältande ost. Men när jag får chansen till traditionell "mjölkmat" så står det still i huvet
    Borta bra, men 127.0.0.1 bäst! ~ There's no place like 127.0.0.1
  • Mamsie

Max låter hälsa att,
    Movicol Junior smakar "inte gott" ...
    Varken i "ooos" (apelsinjuice) eller "bubbe-icka" (bubbeldricka = cocacola).

Jahapp... ska testa Importal då. Kanske det funkar bättre i "oos" eller "bubbe-icka" ??

• Mamsie
    falken skrev 2008-04-05 18:05:24 följande:
    Aj aj, hade det på känn  Smakade du själv? Man kan inte klandra dem...
    Nickar bedrövat...
    Men såååå hemskt var det inte - bara lite knepig smak.
  • Mamsie

Max äääälskar fruktpuréer, så jag tog en rövare och strödde en hel påse på Importal ExLax på några matskedar fruktpuré, och presenterade det som "medicin-socker på frukten".
    Han slevade i sig alltihop och tiggde om mer "socker"
    Ujdåh, vad göra?
    Han fick den tomma Importal-påsen och låtsades strö på socker. - Söting!
    Sedan var han o pappa på IKEA och Max klunkade i sig cocacola till korven o brödet. Söndagsgodis

Jahapp, nu vet vi att Importal funkar att få i honom. Hoppas magen funkar av det också

• Mamsie
    StinaTina skrev 2008-04-06 21:42:33 följande:
    Ehhhh, MAX-DOS Importal för 1 - 6 åringar är 1/2 påse dagligen. Vi ger Emma maxdosen för att OM hon blir bättre i magen dra ner till 1/4 påse om dagen. Vanliga biverkningar är gasbildning, buksmärtor, kramper, diarré och mättnadskänsla. Överdosering kan ge diarré (såklart ) Kan bli väldigt bubbligt i magen av för mycket, bättre att ta det lilla lugna och vänta. Det KAN ta upp mot 3 dygn innan något poo-poo kommer ut. Emma tog det 3 dar för importal att verka men nu tycker jag att det börjar komma igång ordentligt bra och hon gör nr2 oftare. *pust*Vilket skitsnack......
    Eftersom han fick 25ml Laktulos om dagen (vilken är en stooooor dos) så resonerade vi som så att vi ger en hel påse Importal. Om han får diarée så har vi uppnåt vårt mål, för vi har nämligen inte lyckats framkalla diarée på något sätt tidigare. Han hade inte ens diarée när han hade magsjuka! (Kräkningar, feber, spydde av minsta lilla osv...) Vi fick ge honom Resulax under magsjukan och han sket harpluttar

Han fick Importal i höstas utan resultat; då var vi uppe i en hel påse om dagen till ett barn som inte hade fyllt 1 år!
    Nu chansar vi på att det var flera faktorer som spelade in och att det ska lyckas bättre den här gången.

Max' problem är alltså att han är hård - stenhård - men han får ut bajset med 1-3 dagars mellanrum. Längre än så låter vi honom aldrig gå utan att vi i så fall ger Resulax.
    Målet är att han ska få mjuk avföring som han kan få ut utan stor ansträngning eller smärtor.
    En rejäl diarée känns som en ganska tilltalande tanke just nu. Kanske det kunde tömma hans tarmar ordentligt för första gången på väldigt länge...
  • Mamsie
    falken skrev 2008-04-06 22:02:25 följande:
    Mamsie, hur ska ni göra med soja-släktingarna nu då, ärtor, bönor, guarkärnmjöl mm? Det kan ju va nåt mer som ställer till det för magen menar jag, han är ju sjukt förstoppad
    Just nu chansar vi på att han är hård pga slarv på dagisavdelningen.
    Och att han är allergisk mot soja trots neg pricktest. Så undviker baljväxterna men är inte "totalt hysteriska" som vi är med mjölk.

Sjukt förstoppad ja! Men jag hoppas ni förstod att han bajsar förr eller senare, oftast med 1-3 dagars mellanrum med mycket möda och stort besvär.
    Om han inte bajsat på några dagar, trots att han ränner på pottan o klämmer, så får han hjälp av Resulax och släpper då en näve puttekulor eller golfbollar i pottan.

Till och med dagispersonalen som är vana vid det mesta säger att han är väldigt väldigt förstoppad, även jämfört med ungar som håller på skiten i en vecka eller två.

Max Love - hårdaste killen i sta'n ?
  • Mamsie
    criwi,
    kan det vara så att det tar några dagar för laxermedlet att fungera när man börjar från "ingenting"? Nu har ju Max fått Laktulos sedan i höstas och gick över till Importal.
    Vi gav honom Resulax idag. Efter puttekulorna kom en mjuk korv! *lyfter händerna mot skyn* 

Kavat,
    jag som trodde kostnaden var det avgörande. Nu funderar man ju på om det är jobbet som kostar? Det tar längre tid att sätta lappar på ryggen än att ta ett blodprov? Eller så krävs det mer kunskap av personalen och att det är en "bortglömd" kunskap.
  • Mamsie
    Skitsnack, fekalieprat, bajsdiskussioner

Max bajsar inte...

Vi gav honom en hel påse Importal i 2 dagar, sedan ½ påse i 2 dagar. Jag sa på dagis att vi ger honom vuxendoser laxermedel så om han får diarée så är det INTE magsjuka.

Inte faen har han bajsat på två dagar! Nu sitter han och bajsar med hjälp av Resulax. Men men, det är mjukare i alla fall. (alla framsteg är framsteg )

Så... ska han ha ½ eller 1 påse Importal imorrn?

Han dricker halvdant.. inte sämre än andra barn, men jag vill att han dricker mer. Ett sätt att få i honom vätska är att ge "blöt" mat som lösa fruktpuréer och välling.
Svar på tråden Sojaallergi - HJÄLP!!