• Anonym

Jag ångrar att jag skaffade barn....

Anonym (Ångrar) skrev 2008-03-02 09:01:12 följande:
    Jag hatar å vara mamma, att skaffa barn va nog det dummaste beslut jag tagit i hela mitt liv! Klart jag älskar mitt barn, man nästan alltid tänker jag att om jag fick bestämma idag skulle jag aldrig skaffat barn.Min pojk är 9 månader och han har varit "ett snällt barn" som alla säger. Det jobbigaste har varit att MITT liv försvann när han kom till, jag kan inte ens koppla av när jag är utan honom. Jag hatar att aldrig kunna göra vad man vill att ständigt ha någon som skriker än i örat, om jag hade varit ensamstående att jag övervägt att adoptera bort han. JA det låter HEMSKT jag vet, men det är så här jag känner! Finns det ingen som känner likadant som jag?
    Jag kände precis som du de första veckorna  -  men det var väl mer någon släng av förlossningsdepression. Jag hade en väldigt jobbig/dramatisk förlossning och jag var helt sjukt trött och slut efteråt och när jag kom hem.

Dock är ju din pojke 9 månader så jag tror att du har problem på ett annat plan. Inte bara den normala omställningen det innebär att vara förälder.

Prata med din man i första hand. Sedan så tycker jag att du behöver prata med någon utomstående (Din BVC-sköterska/kurator/psykolog). De har tystnadsplikt och tro mig - de har varit med och hört sånt här förut och de dömmer dig inte!

Det är viktigt att du får hjälp så att du kan knyta an till ditt barn på ett bra sätt!

KRAM och LYCKA TILL!
  • Anonym

jag känner likadant. det är hemskt. sen jag fick mitt andra barn så har allt varit kaos. jag har inte hunnit tänka en gång på 2 år sen jag fick han. klart jag vill ha dom men ändå vill jag vara fri. sen kommer det dåliga samvetet när man tänker så. Det är superjobbigt.

• Anonym

Nä jag tycker inte att man ska kunna avsky sina barn då och då, inte när dom är så små.Dom har bannemej inte valt att födas och när dom väl är här så ska dom få det bästa mottagandet.man måsteinte sitta inne tills barnen är 3 år hela tiden väl?
    Klart att livet inte ser likadant ut före och efter barn.

• Anonym
    Anonym skrev 2008-03-02 10:13:53 följande:
    Nä jag tycker inte att man ska kunna avsky sina barn då och då, inte när dom är så små.Dom har bannemej inte valt att födas och när dom väl är här så ska dom få det bästa mottagandet.man måsteinte sitta inne tills barnen är 3 år hela tiden väl?Klart att livet inte ser likadant ut före och efter barn.

Livet är inte alltid så enkelt. Du har inte suttit i den sits som TS sitter i nu för då skulle du inte uttala dig så där!

Jag tycker att ni som bara är ute efter att dömma lika gärna kan skita i att skriva svar till TS. Ni strör bara mer salt i hennes sår, fattar ni inte det?  Hon behöver hjälp!

• Anonym

de skulle du ha tänkt på när du bresa!!

• Anonym

Vad är det för fel på er? Jag önskar av hela mitt hjärta att jag skulle få fler barn, men det har tyvärr bara slutat med ma.
    Så nu har jag gett upp!
    Tänk er för innan ni knappar på tangenterna!!!

• Anonym

jag tror inte att ens känslor inför nåt sån här beror på åldern, alla är ju olika och ingen vet hur en annan människa känner, har ju ingen relevans till att det sitter en del här som kämpar med att bli gravida, båda sakerna är jobbiga ur varje persons verklighet

• Anonym
    Anonym (Ångrar) skrev 2008-03-02 17:11:31 följande:
    denna tråden riktar sig till dom som har barn och vet hur det känns och vad man går igenom. Tack för din åsikt men lite fel tråd.
    Detta är ett öppet forum och ALLA får säga vad dom tycker så länge det inte är påhopp.
    Dessutom skriver hon att hon önskade att hon kunde få FLER barn. Alltså har hon redan barn.
    Otroligt otrevlig ton du har mot alla som inte daltar och tycker synd om dig.
  • Anonym

Jag förstår hur det känns, fast jag inte har barn. Jag har alltid varit rädd för att jag inte ska tycka det är kul, att jag ska ångra mig. Nästan allt annat kan man ångra, men inte det. Förstår inte att så många tycker att det är konstigt, för man kan omöjligen veta om livet blir sämre eller bättre.

• Anonym

Hej ts! Va hemskt för dig att känna så,jag tror att du kan ha någon form av förlossningsdep. el förlossningspsyk. har du sökt hjälp? De kan inte va bra för dig eller barnet att känna så. prata med bvc så vet hon va du ska vända dig... lycka tillme allt och sök hjälp, ring imorgon.

• Anonym
    Anonym (Ångrar) skrev 2008-03-02 17:56:25 följande:
    Jaha då läste jag fel, ursäkta! Du är inte speciellt trevlig själv, men det bryr du dig väll inte om.
    Jasså och vad i mitt inlägg va otrevligt? Om du bara vill ha medhåll så ska du inte ge dig in i ett öppet forum. Alla tycker inte synd om dig. För den det är synd om är ditt barn, ingen annan.
  • Anonym

Jag kan säga att jag även får dessa känslor ibland! Inte kanske att jag angrar mitt barn men att "fan vad skönt det skulle vara o bara få ha sig själv o bestämma över" Eller att om vi iinte hade haft barn nu så hade vi kunnat göra det, o det, o det....etc. Fan vad skönt det skulle vara!
    Det har även hänt att jag varit så förbannad på mitt barn att jag har lagt henne/honom en stund på golvet skrikandes medans jag gått ut i köket, stängt dörren o gråtit ögonen ur mig för att jag inte tycker om henne/honom och inte vill ha barnet längre! Men som tur är så försvinner de känslorna direkt när jag tänkt dom!

De finns många föräldrar som har dessa tankar, men det som skiljer alla dessa från brottslingar som skadar sitt barn allvarligt eller t.om. dödar det  är att det alltid stannar vid tankar! O nästan alltid så kommer skuldkänslorna direkt när man tänkt detta.

Jag hoppas för din skull TS att detta bara är en övergångsperiod och att du snart finner den underbara kärlek till ditt barn! Jag ska även säga att jag för längesen läste en artikel i vi föräldrar (tror jag) om en mamma som hade liknande tankar o hon kunde inte säga att hon älskade sin son förräns han var ca 1 ½ år.

Hoppas det löser sig för dig!

• Anonym

Hej ts. Jag har en idag åtta årig kille. Min graviditet med honom var jätte bra. Han är mitt första barn. Efter förlossningen kom det som en mindre chock över hur det var att vara mor. Ingen hade sagt något om hur det kunde bli. Hade inga vänner med småbarn och det fanns inga småbarn i släkten heller. Jag tyckte det var skit tråkigt. Det bästa var när han somnat. Jag älskade honom och har aldrig någonsin ångrat honom men det var tungt. Jättejobbigt verkligen. Men det lättade sedan när jag började jobba. Sedan blev det ännu roligare när han började prata. Jag menar föra diskutioner, komma med roliga saker att säga. Jag tror att den vändningen kom när han var runt 2-3 år. Jag tycker helt enkelt inte att det är roligt med barn som är under 2år. De är så beroende av en. Men det blir bättre och mycket roligare.

• Anonym

Nej så har jag aldrig känt,men visst kan barnen tränga en i bland o man kan i vrede tänka en "olaglig" tanke.
    De tror jag alla gjort någon gång.
    De är ett oerhört ansvar om inte går att föreställa sig innan man fått barn.Sen går de i perioder.

För et tag sen tänkte jag att jag skaffar aldig ett barn igen.Alla tre var i värsta trotsen o jag var helt slut.
    Nu sen tre månader försöker vi få till en 4.......

• Anonym

Pratade med en kvinna som sa: vänta bara, när de kommer är det den lilla omställningen, för när de flyttar är det rent förfärligt...

• Anonym

Jag har haft svårt att känna de där överlyckliga känslorna, och ju mer jag funderat över det, desto mer har jag kommit fram till att det är ett försvar.

Jag har aldrig tidigare varit så här sårbar. Genom att skada mitt barn skulle en person kunna skada mig otroligt mycket, förmodligen mer än barnet. Och mitt barn kommer jag att vara tvungen att lämna ifrån mig till dagis och skolan, jag kan inte finnas där jämt. Och hjärnan reagerar med att skjuta ifrån sig...

• Anonym
    Anonym (ung mamma) skrev 2008-03-04 22:06:43 följande:
    Du är inte den enda som "Ångrar"hade jag fått bestämma nu hade jag velat ha min son senare.var bara 20år när jag fick honom . idag är jag 22.Ensamstående. Vilket är väldigt jobbigt.Mina föräldrar är barnvakt om helgerna. Ibland kan jag bara längta till helgen. Så jag bara kan vara Jag.har ingen utbildning lr jobb. Skaffade barn ALLDELES för tidigt.hade gärna väntat år istället. o fått utbildning o jobb. NU har jag min son att tänka på ,, å allt måste gå ihop.hade jag varit själv ,hade jag sketit i allt. bara drevit..älskaar min son.. ångrar inte honom. ångrar att jag fick barn för tidigt.
    Lite OT men jag måste ändå fråga.
    Innan du fick barn vad tyckte du om alla 30+ som tyckte man inte skulle skaffa barn för tidigt för man inte är mogen för det på många sätt?
    O har din uppfattning ändrats sen du nu hamnat i din situation där du är nu?

Det är inget påhopp,utan jag är bara nyfiken på ditt svar.
  • Anonym

Anonym (ung mamma) skrev 2008-03-05 00:57:36 följande:

Då tyckte jag, vadå, man slänger inte bort sitt liv för att man får barn tidigt. åldern hade ingen betydelse.MIn uppfattning har ändrats. jag tycker många skaffar alldeles för tidigt. yngre än vad jag var. vissa har inte ens hunnit gå ut högstadiet. Jag hade inte blivit glad om min son kom hem i ung ålder å sagt han skulle bli pappa. Det är så mkt som halkas efter nu. Utbildning, jobb, de känns som de blir mkt svårare. Så ur den synvinkeln ångrar jag mig. då jag knappt kan försöja min ultra mega lilla familj. Hade jag väntat, hade jag haft större chans å kunna försöja,ha ett jobb ,ett stadigt förhållande. där mitt barn kunde växa upp med tåv trygga föräldrar. o kasnke en störra chans att det skulle hålla. det är lätt o va efter klok som man brukar säga..men samtidigt har jag mognat på ett litet sett,, å fått gemenskap med andra unga mammor. tror allt har en mening. Man vet inte vart man skulle varit om man inte fått barn. Men jag råder alla att utbilda sig :D ,, jobba ,, tjäna pengar,, resa, leva livet,, innan man skaffar barn :).. men sen är vi alla olika.
    Tack för ditt svar. Precis som jag känner det. Jag fick mitt första barn när jag va 18 och så här i efterhand när jag vet bättre så avråder jag att man skaffar barn innan man är 25 och har utbildning, hyfsad ekonomi, arbete o erfarenhet av livet.

Nu tillhör jag dom 30+ som unga tjejer blir irriterade på för jag avråder ifrån att göra samma misstag som jag.
    Nu menar jag inte att mina barn är misstag,och jag vill ha dom och älskar dom mer än mig själv, men jag skulle haft dom 5-6 år senare.
  • Anonym

Jag är nyfiken på hur du ser på det idag. Jag är själv i en liknande situation och hoppas innerligt att jag får tillbaka mitt liv igen. Föräldraskapet var i vårt fall inte planerat alls, men eftersom vi är runt 30 valde vi att behålla barnet. Just nu tvivlar jag på om det var så klokt eftersom jag känner ungefär som du beskriver i huvudposten.

• Anonym
    Anonym (A) skrev 2014-08-18 18:52:47 följande:
    Har han inte utvecklats i tal? Han är 3 mån?

Iallafall, förutom den galna iden om att du skulle påverkat hans talförmåga för att du inte pratar tillräckligt, så är det du känner ganska vanligt. Man älskar sitt barn, ofta väldigt mycket, men jag tyckte också det var suuuupettrist och jobbigt att vara hemma med bebis. Jag kände mig ensam och ledsen, uttråkad och orolig. Nu är min minsta 3,5 år och det är fortfarande jobbigheter men inte som då. Jag förstår dig och det är jättejobbigt att känna så, men det är inget fel!
    Ju då han låter en hel del faktiskt .... och ja han e 3 månader. Ja man får ju hoppas att dem känslorna avtar lite mera allt efter som. 
Svar på tråden Jag ångrar att jag skaffade barn....