• Anonym (smitta)

Smitta med vattkoppor/bältros!?

Det är så att min kära mormor nu har fått bältros och jag undrar om det är klokt av mig att gå dit med min 6 månaders för att h*n ska bli smittad och utvecka vattkoppor?
    Skulle vara så "skönt" att få det avklarat så alla ungarna har haft det s a s.

OBS PÅHOPP och annat TRAMS undanbedes vänligen men bestämt!

• Svar på tråden Smitta med vattkoppor/bältros!?
  • linus mam

Man kan få vattkoppor av bältros, ja, men inte bältros av vattkoppor. Eller var det tvärtom? Det är nog som jag skrev

• Anonym (smitta)

Jo det vet jag ju om men jag undrade om det vore klokt?

Jaja min man sa att vi inte ska göra det iaf..men jag ska däremot träffa min mamma under veckan och hon är ju med min mormor nu,kan min mamma vara smittbärare endå trots att hon själv hade det som barn?

• Izzo

Jag skulle nog undvika det om jag vore du. Mormor kan du ju stäffa sen.adg

• Anonym (smitta)
    goldcoast skrev 2008-03-02 11:21:40 följande:
    www.1177.se/artikel.aspäs denna så blir du klokare.Lycka till!!

Nej jag blir inte klokare..har läst om och om igen och det står ingenstans om att man kan vara smittbärare. Dvs jag umgås med någon som har bältros och sedan träffar en som inte har haft vattkoppor.

Och det ger heller inget svar på min fråga: ÄR det bra att utsätta min son för smittan?

Grejen är att min mormor närmar sig 90 år och jag står henne väldigt nära...så jag vet ju aldrig hur länge hon kommer att vara kvar här på jordelivet.

Men men

Tack alla för svar!

• aster

Du har äldre barn som redan har haft vattkoppor?
    Då vet du kanske litet om hur jobbigt det är?
    Själv tycker jag 6 mån låter i yngsta laget för att smitta barnet medvetet, men det vet du kanse bäst om barnet tidigare varit mycket krassligt, eller om det brukar klara av virus lätt.

Din mamma har säket haft vattkoppor, liksom du. Då går ni inte runt och sprider smittan, om ni tvättar händerna efter att ha varit hos mormor.

• Anonym (smitta)
    aster skrev 2008-03-02 11:32:30 följande:
    Du har äldre barn som redan har haft vattkoppor?Då vet du kanske litet om hur jobbigt det är?Själv tycker jag 6 mån låter i yngsta laget för att smitta barnet medvetet, men det vet du kanse bäst om barnet tidigare varit mycket krassligt, eller om det brukar klara av virus lätt.Din mamma har säket haft vattkoppor, liksom du. Då går ni inte runt och sprider smittan, om ni tvättar händerna efter att ha varit hos mormor.
    Tack för ditt svar! Vi ska inte göra det..de andra barnen var ju äldre..6 år och den andra var 1½ år och det var inget problem alls för något av barnen.
Svar på tråden Smitta med vattkoppor/bältros!?