• Ellie

Om en beställd vara inte levereras...

Jag har beställt en vara från ett företag på nätet. Betalade med mitt kort och summan drogs från kontot samma dag. Leverands skulle ske efter 1-2 arbetsdagar, och när det gått flera dagar utan att något paket kommit kontaktade jag företaget. De hävdar att varan har skickats samma dag som beställningen gjordes.

Vad har jag för rättigheter i det här läget, ska jag verkligen betala för något som jag inte har fått?

• Svar på tråden Om en beställd vara inte levereras...
  • missteddy
    Ellie skrev 2008-03-02 13:42:16 följande:
    Jag har beställt en vara från ett företag på nätet. Betalade med mitt kort och summan drogs från kontot samma dag. Leverands skulle ske efter 1-2 arbetsdagar, och när det gått flera dagar utan att något paket kommit kontaktade jag företaget. De hävdar att varan har skickats samma dag som beställningen gjordes. Vad har jag för rättigheter i det här läget, ska jag verkligen betala för något som jag inte har fått?
    hur skickades den? som paket kan du kräva att få ett koli nr och söka paketet
  • Barbabok

Det är deras ansvar att spåra varan tills du som kund fått den.

Det är i motvind som drakarna flyger
  • Ellie

Som paket antar jag...
    Till saken hör att detta är ett danskt företag så språket är ju ett bekymmer. Ska jag fråga företaget om koli-numret? Ska jag sedan vända mig till posten då eller?

• Barbabok

6.4 Leverans

Leveranstid

Säljaren skall leverera varan inom skälig tid, dock senast inom 30 dagar

från den dag då köparen gjorde sin beställning, om annat inte avtalats.

Leveransförsening

Om leveransförsening uppstår skall säljaren underrätta köparen därom

inom den utlovade leveranstiden. I sådant fall skall köparen ha rätt att

häva köpet utan att påföras någon kostnad. Detsamma gäller om den

beställda varan tagit slut tillfälligt.

Transportrisken

Säljaren står risken för att varan skadas eller kommer bort under

transporten till köparen.

http://www.internetit.konsumentverket.se/Documents/konsumentratt/postorderregler.pdf

Det är i motvind som drakarna flyger
  • missteddy
    Ellie skrev 2008-03-02 13:52:05 följande:
    Som paket antar jag... Till saken hör att detta är ett danskt företag så språket är ju ett bekymmer. Ska jag fråga företaget om koli-numret? Ska jag sedan vända mig till posten då eller?
    på postens hemsida kan man söka efter paket om du har koli nr
  • sommar2001

Men du kan nog inte söka efter kolli nr innan paketet kommit till sverige. Kontakta företaget och be om ett bevis på att se skickat varan.

• jassikan

Skickas det som paket från Danmark kan det nog ta lite längre tid än ett par dagar. Hur många arbetsdagar har det gått sedan de sa att de skickat ditt paket?

Med leverans efter 1-2 arbetsdagar så menar de kanske inom Danmark.

Här kan man få hjälp om det handlar om köp inom EU:
    www.konsumenteuropa.se/

• missteddy

paket som skickas inom sverige kan tom ta en vecka

Svar på tråden Om en beställd vara inte levereras...