• kalla

Önska tips på drycker som smaksättare

I april ska vi ut och flyga och jag kom på att man kanske ska passa på att köpa nån dryck som är god att använda som smaksättning i mat och bak. Saken är den, att jag inte kan nånting om "alkoholhaltiga drycker", som finns på systemet och taxfree. Jag kör med matlagningsvin och arrakspunsch som finns att köpa i vanliga mataffärer. Jag tycker iof sej att de är fullt dugliga, men ni kanske har några bra tips på andra alternativ.

Är det mycket billigare att handla sånt på taxfree? Vad rekommenderar ni för smaksättare och vilka mat- och bakrecept använder ni dem till? (Jag behöver alltså inga tips på drycker att dricka.) Hoppas att ni vill tipsa mej...

• Svar på tråden Önska tips på drycker som smaksättare
  • kalla

tack! vad använder du det till?

• mosterYster

Portvinssås är himmelskt gott till en köttbit

Sherry eller madeira kan man piffa upp tex soppa med

Whiskey (Jack Daniels) blir en spännande Jack-Daniels-sås till BBQ-kött

Konjak - konjakssås

någon citruslikör (Cointreau eller Grand Marnier) är gott i desserter där det passar med en ton av citrus

hmmm, det var väl vad jag kom på bara sådär...

• mosterYster

Just det, starksprit som konjak kan man även använda att flambera i! Pernodflamberad scampi, mmmmmmm

• snillis

Rom är gott till rom-russin eller rom-tryffel.

• Dålig fantasi

konjak är gott i såser...

Nu har jag fått tillfällig minnesförlust och kommer inte på vad desserten heter, men det är cointreau flamberade crepes. Vansinnigt gott.

• erreon

tycker det e äckligt med sprit i mat och kakor. men rödvinssås e gott

• kalla

Flyttar fram. Gärna fler tips till desserter. Vad är gott att smaksätta glass med, t.ex?

• kalla

Sista chansen att tipsa. På tisdag bär det iväg...

• mosterYster

Glass kan man smaksätta med Baileys, Cointreau (citrus), mintlikör, ägglikör... i stort sett alla likörer skulle jag tro funkar.

Om jag var du skulle jag satsa på lite mer neutrala spritsorter, dock. Konjak, whisky (helst amerikansk i matlagning, Jack Daniels-sås är asschysst till en god grillad biff), torr sherry eller vermouth etc.

Svar på tråden Önska tips på drycker som smaksättare