• Lina Nk

HUND SOM DRAR hur går det med barnvagn ??

SNÄLLA!! Hjälp mig.
    Jag har en två årig hund som är huuur underbar som helst,han är jätte snäll mot "små" saker så det är jag inte rädd för om han inte skulle gilla vårat plutt som kommer om några veckor,för det skulle han..
    Problemet är att han drar väääldigt mkt när vi är ute och går,ibland har har sina dagar som han lyssnar men dom är inte många..Hur ska det då gå när man går med barnvagn?
    Jag har hört från andra att hundar känner av att det är något i barnvagnen och lugnar ner sig och går mkt finare ?

Är det så eller inte alls?

Snälla !! Är det någon som har varit med om detta, och är det någon skillnad när man går med barnvagn sen ??

Kram på er alla

• Svar på tråden HUND SOM DRAR hur går det med barnvagn ??
  • drömhus

Skillnanden med att gå med barnvagn och utan när man har hund som drar är att när du går med barnvagn har du ju bara en hand fri och knappt det eftersom du vill ha båda händerna på vagnens handtag.

Jag har en samojed och köpte en antidraggrimma till honom som jag fäster kopplet i. När han drar så drar det runt hans nos. Det finns varianter som är som sele runt bröstet också men det ska bara korthåriga hundraser ha, annars nyps det i pälsen.

Jag upplever det som väldigt positivt med grimman och min hund vet när vi kör grimma och inte. Det är ungefär som när du rider en slö häst och får ett spö av ridläraren, då skärper sig hästen. Jag är alltid varsam om min hund och gör inga onödiga ryck så att han får ont.

Tror du inte det skulle kunna funka för dig? DEt är väldigt stressande att gå ut med barnvagnen med en hund som drar utan att ha lite hjälpmedel.

• drömhus

min hund skärper sig inte när jag har barnvagnen med i alla fall, men han har olika dagar på hur pigg han är.

• maria81

Jag har gått med min systers rottis och vagnen och det tog inte lång tid innan hon lärde sig att gå fint. Däremot har hon dragis lite när lillsyrran kört min vagn och barn i.
    Hon ska ha sitt första barn om 3 månader och ska ut och öva med hunden och vagnen. det kan du väl testa oxå?

mamma till Buspojkarna Jonathan och Elias *älskar*
  • trollbottom

jag köpte en "gå-fint-sele" och nu är hunden som förbytt, går jättefint, drar inget och har i allmänhet blivit lugnare.

min slet sig från början innan jag köpte selen, sen gick han väl någorlunda men nu är det lätt och roligt att gå ut med honom.

vad har du för hund?

• Lina Nk

Jag har faktisk en sån nos grimma.
    Skälet till att jag har slutat med den är att han går fint med den men så fort han får på sig en vanlig kedja så är det kört.
    Ville att han skulle lära sig gå fint i ett vanligt koppel eftersom jag inte ville att han skulle gå i all evighet med nos grimman. Han drar ju ändå och det gör ont och han pyler och jag tycker synd om han Han ser så ledsen ut och sänker huvudet när jag tar fram den..Jag vet att jag ska vara hård men det hjälper ju inte,jag gick så länge med den och fick hopp att han nu äntligen skulel gå fint,men icke. Hmm .
    Men tack iaf att du påminde mig om den,jag kan ju ha den på när jag ska gå ut med barnvagnen oxo

• Lina Nk

Jag har en blandras mellan labrador och golden retriver. Det hann visst komma några inlägg i mellan Den innan svarade jag till det första svaret

Och ajg tänkte testgå med hunden och barnvagnen innan så han får vänja sig lite

• Tuffelisa

Vår hund drar lika mycket med barnvagnen som han gjorde innan. Dock går han "fint" mycket bättre med vagnen. Tror han följer den på ngt sätt.
    Om du ska gå mycket med din hund kanske du ska ta hänsyn till detta i valet av barnvagn också. Vår hund är väldigt ivrig när vi är ute, han kan byta sida av vägen bara så där oförberett, ser han andra hanar börjar han dra dit osv. Så vi valde en trehjuling just för att den lätt kunde hänga med i svängarna och det har funkat rätt bra

• buffybus

jag skulle börjat uppfostra hunden nu.. det är inte försent... !!!

min hund drar precis lika mkt nu med barnvagn som innan.. riktigt jobbigt är det för jag vill njuta av mina barnvagnspromenader men jag får skylla mig själv som inte lärt henne ordentligt..
    dock så kan hon för det mesta gå utan koppel.. det är skönt men så fort det kommer annan hund måste hon kopplas.. dels för den andre ägarens skull o dels för hon inte klarar gå förbi en annan hund utan o skälla o "kaxa" 
    ang det här som drömhus tipsa om är något som funkar för alla skulle jag tro.. jag skaffa nån variant som skulle va runt munnen.. hon kunde fortf andas o flåsa o öppna munnen såklart men den va för stor.. hon drog av den tyvärr.. har inte kommit loss o testa nått nytt
    lycka till med hunden o allt..
  • Lina Nk
    Svar på #8
    Tro mig vi lär han varje dag.
    Jag läser överallt hur man ska lära hundar gå fint o så . Ser på tv vad dom säger. probleme är att alla säger olika ! :-/ Hmm
    Kanske ska ta en sån lydnadskurs då kanske.

Gå utan koppel kan min men han är så nyfiken när det kommer någon hona,ibland ska han hälsa och får rå stryk så vågar inte släppa han längre ifall det skulel gå illa.

Men jag är sååå stolt över han eftersom han är en omplaceringshund som jag fick för snart ett år sen.
    Och han lyssnade inte ens på sit namn,kunde ine sitt ligg eller något.
    Nu är han jätteduktig med allt annat inte baara vanlgia kommandon utan så mkt mer avancerade kommandon
    Han fick ju bara gå och dra på stället han var på innan och dom lärde honom ingenting..
    Men men får se hur det går med gå fint..jag pratar alltid bort mig Sorry !
  • logg81
    Lina Nk skrev 2008-03-02 23:57:59 följande:
    Svar på #8Tro mig vi lär han varje dag.Jag läser överallt hur man ska lära hundar gå fint o så . Ser på tv vad dom säger. probleme är att alla säger olika ! :-/ Hmm Kanske ska ta en sån lydnadskurs då kanske.Gå utan koppel kan min men han är så nyfiken när det kommer någon hona,ibland ska han hälsa och får rå stryk så vågar inte släppa han längre ifall det skulel gå illa.Men jag är sååå stolt över han eftersom han är en omplaceringshund som jag fick för snart ett år sen.Och han lyssnade inte ens på sit namn,kunde ine sitt ligg eller något.Nu är han jätteduktig med allt annat inte baara vanlgia kommandon utan så mkt mer avancerade kommandon Han fick ju bara gå och dra på stället han var på innan och dom lärde honom ingenting..Men men får se hur det går med gå fint..jag pratar alltid bort mig Sorry !
    Jag har en gå-fint-sele jag inte behöver längre om du vill testa den...
    När Buddah flyttade till mej hade han nosgrimma och han hatade den. Han drog näsan i backen och bänglade en hel del. När jag tog på han selen blev han en helt ny hund.
    Bara att inboxa mej om du vill ha den...
    Jag och Auleen - Mot resten av världen
Svar på tråden HUND SOM DRAR hur går det med barnvagn ??